28.07.2019

Lancia Ypsilon sa v Európe predáva lepšie než všetky modely Alfa Romeo spolu

Je to vynikajúca správa pre Lanciu, alebo zlá správa pre Alfa Romeo? Isté je, že je to zlá správa pre FCA.

Táto správa na prvý pohľad vyzerá, akoby v podstate o nič nešlo. Veď predaje áut môžu kolísať a pri Alfa Romeo to platí obzvlášť. Vtip je v tom, že Lancia Ypsilon je auto pri najlepšom 8 rokov staré a predávané výhradne v Taliansku. Ypsilon je zároveň jediným modelom značky Lancia, ktorú koncern FCA vyškrtol a už roky jej nepridelil v podstate žiadne financie na vývoj. Jednoducho Lancia Ypsilon je smutný pozostatok umierajúcej značky, ktorá kedysi niečo znamenala. Pritom Alfa Romeo má modelov viac, navyše do jej modelového portfólia materská spoločnosť investovala stovky miliónov a investuje ďalej a autá sa predávajú v celej Európe.

Celkovo sa v Európe, teda v preklade v Taliansku, predalo za prvý polrok tohto roka 34 691 modelov Ypsilon, zatiaľ čo modelov Alfa Romeo sa v celej Európe predalo za to isté obdobie 27 702. Lancia Ypsilon si vedie dobre i keď má v ponuke len trojicu motorov – dva benzíny a jeden diesel, maximum výkonu je 95 koní. Ypsilon je ale malé auto, Taliani vlastné malé autá vždy milovali a Ypsilon svojho času dokázal biť konkurenciu aj bez výrazných zliav, ktoré v súčasnosti automobilka ponúka.

Alfa Romeo má modelov viac, všetky sú však relatívne úzko orientované, s vyššou cenou, s prémiovým charakterom a značke chýbajú autá, ktoré by boli natoľko zamerané na masovú produkciu ako je práve Ypsilon. Nehovoriac o tom, že Alfe sa predaje prepadli aj potom, čo zo svojho portfólia vyškrtla model MiTo a v súčasnosti tak ponúka len Giuliu, Stelvio, starnúcu Giuliettu a športové kupé 4C. Na model, ktorý by dokázal nakopnúť predaje ešte čaká – kompaktný crossover Tonale sa na jarnom autosalóne v Ženeve predstavil zatiaľ len v pozícii konceptu.

Ako vidieť, porovnávanie neporovnateľného je ľahké, no veci sa dajú vysvetliť celkom jednoducho. Táto situácia ale dobre ukazuje manažérske pochybenia, ktorými sa koncern FCA dlhodobo prezentuje. Roky si koncern nevedel dať rady so značkami ako Fiat, Lancia, Maserati, či Alfa Romeo, výsledkom čoho je starnúca flotila automobilov bez zmienky o nástupcoch, doplnená o preznačené autá iných výrobcov a o nové autá s vysokými vstupnými nákladmi avšak bez možnosti širšieho uplatnenia. Veci sa majú zmeniť, FCA predstavil veľkolepý investičný plán do svojich talianskych fabrík, hlási prípravu nových modelov, no pachuť hasenia požiarov krátkodobými riešeniami len tak neodíde.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku