08.02.2020

Autodopravcovia UNAS trvajú na svojich požiadavkách. NDS by to vraj položilo

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) trvá na svojich požiadavkách. NDS by to prakticky okamžite položilo na lopatky.

Chcú úpravu dane z motorových vozidiel podľa návrhu, ktorý predložili na Ministerstvo financií (MF) SR. Zároveň majú inú predstavu o zľavách z mýta než ako ich schválila vláda na základe návrhu Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR. Predstavitelia únie to vyhlásili v piatok na protestnom zhromaždení pred Úradom vlády SR.

UNAS naďalej požaduje úpravu dane z motorových vozidiel podľa vlastného návrhu. Vladimír Sopúch z únie podotkol, že jedine touto úpravou by sa slovenskí autodopravcovia stali konkurencieschopní v rámci V4.
Vládou schválené nariadenie, ktoré upravuje zľavy z mýta, podľa neho nie je dostatočné. Žiadajú, aby všetky autá celoplošne od nula kilometrov mali mýto o 15 % lacnejšie. "A keď prídu tie zľavy, ktoré sú teraz stanovené, tak budú dávať spätne na všetky kilometre," dodal Sopúch.
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v stredu (5. 2.) na vláde v súvislosti s protestným zhromaždením autodopravcov skonštatoval, že už nemá dôvod sa s nimi stretnúť. Vláda už podľa neho odsúhlasila zľavy na mýte, ktoré bolo možné poskytnúť. "Ja som s autodopravcami, čo sa týka ministerstva dopravy a výberu mýta, skončil," dodal Érsek.
Stanislav Skala z UNAS zdôraznil, že sú aj naďalej v štrajkovej pohotovosti. "Ja si myslím, že už je to tak napnuté, že dúfam, že sa dohodneme. Pokiaľ sa nedohodneme, zvoláme valné zhromaždenie. Na tomto valnom zhromaždení sa dohodneme na ďalších postupoch," priblížil. Pokiaľ sa slovenským autodopravcom neznížia cestné dane, podľa Skalu sú pripravení ísť na rokovanie do Poľska. "Poliaci sú ochotní akceptovať našu stranu slovenskú s tým, že všetky návesy sa budú prepisovať do Poľska," poznamenal.
Zároveň vyzval ministra dopravy, aby zrušil monitoring ciest druhej a tretej triedy. Problémom pre UNAS je stále aj súčasné nastavenie mýtneho systému. "My neodmietame platiť, my platiť chceme, ale chceme platiť spravodlivo," zdôraznil Skala s tým, že UNAS sa predbežne dohodla na tom, že bude iniciovať audit v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
UNAS bola pozvaná na ministerstvo dopravy, kde sa má riešiť príprava novej súťaže na mýtny systém. TASR to potvrdila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká s tým, že termín zatiaľ nebol stanovený. Zúčastniť by sa na ňom mali dvaja zástupcovia za Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia a dvaja zástupcovia za UNAS. Nová súťaž by mohla byť vyhlásená v máji tohto roka.

NDS vyčíslila škody, ktoré by požiadavky UNAS spôsobili

Okamžité škody, ktoré by vznikli naplnením požiadaviek autodopravcov UNAS, dosahujú do pol miliardy eur. Len výpadok z príjmu NDS na mýte v rokoch 2021 – 2022 predstavuje 442,5 milióna eur, ak by sa zrušil terajší mýtny systém, ako to požaduje UNAS.

To by znamenalo:

- Okamžitú prvotnú platobnú neschopnosť NDS

- Druhotné dopady na finančnú situáciu dodávateľov a ekonomiku SR – zamestnanosť, platobnú schopnosť

- Neschopnosť plniť zmluvné záväzky z už uzatvorených zmlúv a z toho vyplývajúce zmluvné sankcie

- Porušenie záväzných kovenantov investičných úverov a hroziaci cross default NDS - okamžité zosplatnenie zostatkov investičných úverov 112 mil. €

- Porušenie podmienok prevádzkových úverov a okamžité zosplatnenie rámcov prevádzkových úverov 150 mil. €  

NDS rovnako pripomína, že zmeny v mýtnom systéme spôsobené požiadavkami autodopravcov v rokoch 2014 a 2016 znamenajú za roky 2014 až 2022 stratu vo výške 388,8 milióna eur na strane výberu mýta a naopak zisk, respektíve úsporu autodopravcov vo výške 364 milióna eur. NDS tvrdí, že napriek tomu s dopravcami rokovali o ďalších zľavách v mýtnom systéme, ktoré však UNAS odmietol.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku