08.08.2019

Rezort dopravy spúšťa očakávanú liberalizáciu železničných tratí

Rezort dopravy spúšťa dlho očakávanú liberalizáciu železničných tratí. Prvá je Žilina – Rajec.

Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna trať Žilina – Rajec. Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas 10 rokov. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR si od liberalizácie sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach a predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

"Liberalizácia na našich železniciach je jednou z priorít, o ktoré som sa usiloval. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a vyššiu kvalitu cestovania. Som veľmi rád, že dnes tento proces spúšťame a budem sa tešiť na kvalitné služby pre ľudí," poznamenal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ako priblížila hovorkyňa MDV Karolína Ducká, oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina – Rajec zverejnil rezort dopravy v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v Európskom vestníku. Poskytol tak základnú informáciu pre potenciálnych záujemcov, aby sa mohli pripraviť. Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži je 30 dní od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. Následne dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude podľa hovorkyne samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky. V prípade trate Žilina – Rajec je zámerom, aby dopravca začal obsluhu 21-kilometrovej trate od februára 2020.

Trať Žilina – Rajec je prvou z troch plánovaných tratí, ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú nasledovať úseky Bratislava – Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou. "Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. Skúsenosti z prvých súťaží chce štát využiť pri rozhodovaní o ďalšom postupe liberalizácie, teda akým smerom sa uberať a s akým balíkom tratí, s cieľom zabezpečiť kvalitnú a dostupnú železničnú dopravu na Slovensku," skonštatovala Ducká.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku