13.06.2019

Budúcnosť železnice v Bratislave: nové koľaje a nové zastávky – aj Bory a Ružinov

Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava priniesla 5 alternatív vývoja železnice. Všetky rátajú s modernizáciou Hlavnej stanice.

Dlhoočakávaná štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, je už hotová. Priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia dokumentu odporúčajú dve riešenia. Vyplýva to z finálnej správy štúdie, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

ŽSR tvrdia, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia. Prvé výsledky by mali byť viditeľné podľa ŽSR už v priebehu budúceho roka.

Všetky alternatívy počítajú s druhou traťovou koľajou v úseku Bratislava - Nové Mesto – Bratislava Hlavná stanica a s treťou traťovou koľajou v úseku Bratislava-Lamač – Bratislava Hlavná stanica. Taktiež rátajú s modernizáciu Hlavnej stanice, kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach rozdielna. Súčasťou riešení je aj modernizácia železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady a realizácia nových železničných zastávok Bratislava-Bory, Bratislava-Železná studienka/Patrónka, Bratislava-Ružinov a Bratislava-Vrakuňa.

V Alternatíve 1, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 653,8 milióna eur, majú všetky vlaky osobnej dopravy s výnimkou smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee končiť, vychádzať či prechádzať Hlavnou stanicou. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Toto riešenie obsahuje aj modernizáciu úseku Bratislava-Lamač – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady. 

Alternatíva 2 s predpokladanými oprávnenými nákladmi v sume 706,2 milióna ráta s tým, že diaľková a medziregionálna osobná doprava je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je rozdelená do železničných staníc – Hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a Podunajské Biskupice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Táto alternatíva ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.

V Alternatíve 3, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 740 miliónov eur, sú jednotlivé smery vo všetkých segmentoch osobnej dopravy sústredené do rôznych železničných staníc, a to Hlavná stanica - smery Trnava, Kúty a Viedeň (cez Marchegg), Bratislava-Nové Mesto - smer Galanta, Bratislava predmestie - smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka - smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee). V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Počíta sa tu aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.

Alternatíva 4.1 (oprávnené náklady 872,7 milióna eur) a Alternatíva 4.2 (oprávnené náklady 882,8 milióna eur) prináša odpoveď o budúcnosti využitia plánovanej bratislavskej stanice Filiálka. Osobná doprava v týchto riešeniach je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je zo smerov Pezinok, Senec a Dunajská Streda sústredená do novej stanice Filiálka. Ďalšie tri smery Malacky, Rajka a Viedeň, cez Kittsee, do železničnej stanice Bratislava-Petržalka a smer Viedeň, cez Marchegg, do Hlavnej stanice. V nákladnej dopraveje zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Pri týchto alternatívach sa ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady. Taktiež s modernizáciou železničnej stanice Bratislava predmestie a výstavbou nového úseku Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka.

Spracovateľ štúdie odporúča ďalej sledovať alternatívy 2 a 4.1. Pre obidve alternatívy je podľa neho potrebné spracovať štúdie širších socioekonomických dosahov a potenciálnych prínosov vzhľadom na urbanistický rozvoj Bratislavy a dotknutých lokalít.

"Cieľom ŽSR - manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku - je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí. A to najmä revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak – MHD," povedal pre TASR na margo výsledkov štúdie hovorca železníc Michal Lukáč. Ide podľa jeho slov o investičné akcie, ktorých realizácia bude mať pozitívny dosah na obyvateľov Bratislavy a aj celého Slovenska.

Hliadky dopravnej polície na 13.06.2019

Úsek

Typ a farba vozidla

Bratislavský kraj

24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície

D1

Škoda Superb modrá, Audi modrá

D2

Škoda Superb strieborná

okres Senec

Škoda Fabia modrá

okres MA

VW Golf červená

okres PK

VW Golf biela

BA – mesto

Škoda Fabia biela

BA – mesto

VW Golf modrá

BA – mesto

SEAT Leon sivá

okres MA, PK, SC

VW Golf modrá

Trnavský kraj

8 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1

Audi A4 strieborná, Škoda Superb strieborná

okres Skalica

Kia Ceed hnedá

okres Trnava

VW Golf sivá

TT kraj

VW Passat čierna

Trenčiansky kraj

16 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1

Audi A4 strieborná

okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava

VW Golf čierna

okres Partizánske

VW Golf modrá

okres Považská Bystrica a Púchov

Škoda Fabia modrá

okres Prievidza

Škoda Superb tmavohnedá

okres Trenčín a Ilava

Škoda Fabia modrá

Nitriansky kraj

17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície

okres Nitra a Zlaté Moravce

SEAT Leon strieborná, Škoda Superb sivá

okres Nové Zámky

Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá

okres Levice

Kia Ceed hnedá, VW Golf sivá

okres Komárno

Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá

okres Topoľčany

Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna

okres Šaľa

Škoda Fabia modrá

Banskobystrický kraj

18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície

okres Banská Bystrica

VW Golf biela, VW Golf sivá

okres Brezno

Kia Ceed biela

okres Lučenec

Škoda Fabia biela

okres Revúca

VW Golf čierna

okres Rimavská Sobota

SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela

okres Veľký Krtíš

Kia Ceed biela

okres Zvolen

VW Golf biela

okres Žiar nad Hronom

Škoda Fabia biela

R1, R2 KDI DO/okres BB,ZV,ZH,ZC/

Audi Ač modrá, Škoda Superb čierna

Žilinský kraj

17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície

okres Čadca, Kysucké Nové Mesto

VW Golf čierna

okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo

Kia Ceed sivá

okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok

VW Golf sivá, VW Pasat zlatá

okres Martin, Turčianske Teplice

Seat Leon sivá, Škoda Fabia biela, VW Golf modrá, VW Passat modrá

okres Žilina, Bytča

Škoda Superb čierna, Škoda Superb  sivá, VW Golf čierna, VW Golf modrá, VW Passat modrá

Prešovský kraj

27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície

Diaľnica D1

Audi A4 kombi čierna, SEAT Leon strieborná, Škoda Superb strieborná, VW Passat sedan čierna

okres Bardejov

Škoda Fabia biela

okres Prešov

VW Golf modrá

okres Stará Ľubovňa

VW Golf čierna

okres Svidník

VW Golf modrá

Košický kraj

17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície

okres Košice

Škoda Superb čierna, VW Golf Variant čierna

okres Michalovce, Sobrance

Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá 

okres Spišská Nová Ves

VW Golf sivá 

D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie

SEAT Leon sivá, Škoda Superb strieborná

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR

Komentáre k článku