2013-07-21 06:00:00
Range Rover Sport sa
Range Rover Sport sa postavil zoči voči legendárnemu stíhaciemu lietadlu z druhej svetovej vojny - Spitfire
Zdroj: Range Rover

Range Rover v šprinte proti trojnásobnému výkonu legendárnej britskej stíhačky

Ústrednými hrdinami príbehu sú vínovo červený Range Rover Sport a najlepšia stíhačka druhej svetovej vojny.

Súbojov rýchlych áut s ešte rýchlejšími lietadlami, či helikoptérami je plný internet. Novinka so značkou Range Rover voči legende vojnovej oblohy, stíhačke Spitfire chýbala. Až doteraz. Ťažko sa porovnáva neporovnateľné. No keď ide o súboj britských tradícií, preč idú predsudky, i čokoľvek iné. Range Rover síce ponúka takmer to isté, ale predsa len trocha inak. Postavil sa proti asi najkrajšiemu a ako tvrdili jeho piloti aj najlepšiemu lietadlu z druhej svetovej vojny.

Aby to bolo celkom štýlové, nenájdete žiadnu betónovú runway, ale trávnatý povrch. Range Rower má vďaka preplňovanému osemvalcu výkon 380 kW (510 k), genetická výbava hovorí o off-roade. Nuž nech ukáže, čo naozaj skrýva pod modernou karosériou.

Spitfire má „trochu vyšší výkon“, jeho dvanásťvalcový motor Merlin má poriadnych 1305 kW (1750 k) a dokáže letieť až 644 km/h. Už z porovnania výkonov a z popisu je zrejmé, že Spitfire musí ukázať Range Roveru chrbát. V prospech britského off-roadu však hovorí pohon všetkých kolies aj menší polomer zákruty na konci pristávacej dráhy. Nebudeme prezrádzať dopredu, aký bol výsledok, pripomeňme si len pravidlá súťaže: akcelerácia na plný plyn, na konci dráhy otočka a rýchlo späť. No čo poviete, kto to nakoniec vyhral? Legendárne stíhacie lietadlo z druhej svetovej vojny Vickers Supermarine Spitfire, či Range Rover na tráve?

Zdroj: Range Rover
Zdroj: Range Rover

Kto z koho

Za „knipel“ lietadla si sadá pilot Matt Jones a za volant vozidla Mike Cross, jeden zo šéfkonštruktérov skupiny Jaguar Land Rover. Motívom celého videa je rychlostný súboj vozidla a lietadla, ale celým videom sa nesie typicky britský pokoj. Väčšinu času zaberajú pokojné a dôležité prípravy a samotné preteky sa začínajú až od 2:52.

Nech vám v rámci príprav neunikne, že sa v čase 1:54 na scéne krátko objeví gróf Charles March, významný mecenáš na scéne historických vozidiel a motoristického športu. Akoby aj nie, veď sa preteká na trávnatej pristávacej ploche letiska v Goodwoode, ktoré, ako dobre tušíte, patrí práve lordovi Marchovi.

Zdroj: Range Rover
Zdroj: Range Rover

Ako to celé dopadlo

Výsledok vám samozrejme nebudeme prezrádzať. Nech je pre vás nápoveďou  vyjadrenie hlavného testovacieho jazdca Mika Crosse, ktorý bol za volantom auta: „Pri pevnom štarte na tráve bolo ťažké nájsť trakciu, ale Range Rover Sport mal naozaj skvelý odpich. Bol som ale prekvapený, aký je na letisku hrboľatý povrch, keď som zrýchľoval až na 210 km/h, a tiež ako bolo zložité na ňom zabrzdiť včas pred zákrutou. Ale auto sa nakoniec ukázalo stoicky pokojné po celý čas šprintu." A my dodáme, že to je typické nielen pre toto auto, ale pre celé krátke dielo. Ide o krásne zábery, ktoré sú napriek pretekom také typicky britské, pokojné. Aj preto má celé video svoje kúzlo a dobre sa naň pozerá. Vôbec nám pritom neprekáža, že porovnávanie áut s lietadlami nie je vôbec originálne.

Jozef Vydra
ZDROJ: Land Rover

Komentáre k článku


Stream naživo