2013-05-28 05:00:00
Kraska bez pasov
Kráska bez pásov - to je v tomto prípade nielen zaujímavé a úsmevné, ale inak dosť nebezpečné riešenie.

Zapnuté podväzky namiesto bezpečnostných pásov nie sú bezpečná voľba

Kto sa nepresvedčil na vlastnej koži, nepochopí, kto to zažil, pripúta sa „na fest“, aby nelietal po kabíne.

Zažili ste jazdu na horúcom sedadle spolujazdca? Tiež ste sa čudovali, načo vás tak „gurtujú“ do sedačky a priťahujú pásy, že nemôžete pomaly dýchať? To, čo sa zvonka zdá ako zbytočnosť, je naopak veľmi dôležitá súčasť jazdy. Vodič sa ešte môže opierať o volant  a pedále, ale čo spolujazdec? Ak nie je dobre pripútaný, poletuje po kabíne, ako list vo vetre. Nie, nevymýšľame si. Presvedčíme vás krátkou ukážkou, kde doslova demonštratívne urobili spolujazdkyni peklo zo života. Celkom jednoducho – nezapli jej komplet štvorbodový bezpečnostný pás.

Mal som šancu nedávno jazdiť na Slovakia Ringu vo vozidle Praga R4 (známy aj ako K1 Attack). Hoci to nebola jazda na hranici možností auta, prvým základným predpokladom boli čo najviac dotiahnuté bezpečnostné pásy – tiež štvorbodové. Prečo je to potrebné?

Pri zrýchľovaní auta vás sila tlačí do sedadla – to je v poriadku. Horšie to je pri brzdení, kde vás zotrvačná sila „vyťahuje“ nekompromisne von zo sedačky. A rovnako, ak nie horšie to je aj v prudkých rýchlych zákrutách, kde vás fyzika vo forme odstredivej sily posiela v smere jej pôsobenia – hoci krížom cez spolujazdca. Nie je v silách človeka zdolať niekoľkonásobné preťaženie vlastným pričinením. Preto sa vaše telo musí stať takmer integrovanou súčasťou vozidla. Viac dôkazov ako uvidíte v nasledujúcom videu, hádam netreba.

Poučenie z videného? Nezabudnite sa pripútať aj pri jazde len na pár metrov. A určite nedržte svoje dieťa na rukách, v prípade nehody/nárazu je sila ešte väčšia, ako pri silnom brzdení. Neudržíte ho – iba ak by ste boli supermanmi. Preto dieťa patrí do sedačky a vy do zapnutých pásov. A bodka.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo