2012-11-15 17:03:17
Výber pneumatík bude jednoduchší
Nálepky v podobe energetického štítku informujú a základných parametroch pneumatík

Výber pneumatík bude jednoduchší

Od 1. júla nesmú opustiť výrobné brány pneumatiky bez povinného štítku s troma údajmi pre zákazníka a od 1. novembra sa nové pneumatiky nesmú predávať bez štítkov. Sú podobné ako na pračke, či chladničke, ale majú iné údaje.

Na čo je to dobré? Je to pomoc pre motoristov, alebo len ďalší výmysel EU? Urobí to niečo s cenami? Toto Európske nariadenie  je všeobecne záväzné pre všetky členské krajiny Európskej Únie, údaje a pravidlá sú identické vo všetkých krajinách. Dôvodom je poskytnutie základných informácií o pneumatike a pomoc konečnému zákazníkovi pri procese rozhodovania o výbere novej pneumatiky.

Nálepky obsahujú kategórie: valivý odpor, brzdenia na mokrom povrchu a hluk pri odvaľovaní. Sú to len najnutnejšie informácie pre motoristov. S väčšinou sa stretávajú už roky pri špecializovaných testoch vlastností pneumatík. Teraz však majú nové štítky pomôcť pri výbere vhodného obutia pre vaše auto. Teda v prípade, že budete rozumieť jednotlivým údajom. Možno si väčšina z vás aj tak nechá poradiť v pneuservisoch a u predajcov. Veď vyrobiť dokonalú univerzálnu pneumatiku, ktorá by spĺňala najlepšie všetky tri protichodné parametre je prakticky nemožné. Ak je lepšia v jednom, stráca inde. Napríklad čím lepšie sa bude správať na mokrej ceste, tým horšie to môže dopadnúť so spotrebou, alebo s hlučnosťou. Horšie na tom budú zimné pneumatiky. Výrobcovia pneumatík si vyberú kategóriu, ktorá je pre nich dôležitá. Hluk považujú za doplnkovú disciplínu.

Predajcovia však môžu v záujme zlepšenia informovanosti motoristov ukázať dokonca viac informácií, ako nariadenie prikazuje. Výrobcovia nie – pre všetkých sú rozmery a obsah nálepky jednotné.

Čo to urobí s cenou?

Zdá sa, že na prvý pohľad nič. Ale povinnosť pre výrobcov ohodnotiť stovky až tisíce rôznych druhov a rozmerov a označiť štítkom každú z miliónov vyrobených pneumatík môže preniesť tieto náklady na motoristov.

Ktoré pneumatiky dostanú nálepky

  • osobných automobilov
  • ľahkých nákladných vozidiel
  • nákladných automobilov

Ktoré pneumatiky nebudú mať štítky

  • protektorované pneumatiky
  • profesionálne off-road plášte
  • pretekárske pneumatiky
  • pneumatiky s hrotmi
  • dojazdové rezervné plášte
  • pneumatiky určené na vozidlá, ktorých prvá registrácia prebehla pred 1.10.1990
  • pneumatiky s rýchlostným indexom nižším ako 80 km/h
  • pneumatiky na disk s priemerom menším ako 254 mm nebo väčším než 635 mm
  • pneumatiky na motocykel

Ako sa merajú parametre?

Testovanie pneumatík kvôli štítkom nemá s praxou skoro nič spoločné. Pneumatiky väčšinu skúšok z väčšej časti absolvujú v laboratórnych podmienkach.

Energetická účinnosť

Palivová účinnosť pneumatiky je meraná na stroji, ktorý stanoví koeficient jej valivého odporu. Merajú sa straty, ktoré vznikajú na dotykovej ploche medzi pneumatikou a bubnom, ktorý roztáčajú. Tento parameter je dôležitý pre vplyv na spotrebu paliva. Palivové úspory sú dôležité pre zníženie emisií CO₂ a nákladov na používanie vozidla. Valivý odpor pneumatík sa podieľa asi 20 % na celkovej spotrebe paliva daného vozidla. To v podstate znamená, že jednu plnú nádrž z piatich „spotrebujú“ iba pneumatiky. Sedem tried účinnosti v rozsahu od A (najúčinnejší) po G (najnižší) v podstate znamená, že pre vozidlo s plnou sadou pneumatík triedy A by sa mohla redukovať spotreba paliva (a s tým spojené emisie uhlíka) až o 7,5% v porovnaní s plnou sadou pneumatík triedy G.

Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje zníženie alebo zvýšenie spotreby paliva o 0,10-0,15 l/100 km pri vozidle s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Rozdiel v spotrebe paliva vybavenom pneumatikami triedy A a G je závažný: približne 0,5 litrov na 100 km. To je skoro o 80 litrov paliva ročne menej (pri 15 000 najazdených kilometrov ročne).

Pamätajte, že každý liter spáleného benzínu uvoľňuje do atmosféry 2,3 kg CO₂ a každý liter nafty uvoľňuje dokonca 2,65 kg.

Priľnavosť na mokrom povrchu

Priľnavosť za mokra je najkritickejšou vlastnosťou z pohľadu bezpečnosti a súvisí so schopnosťou pneumatiky rýchlo vozidlo zastaviť na mokrej vozovke. Je možné vyjadriť ju v dĺžke brzdnej dráhy. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje brzdnú dráhu od jednej do dvoch dĺžok vozidla (3 až 6 metrov) pri brzdení z rýchlosti 80 km/hod. Meria sa brzdná dráha pre vozidlo brzdiace pri rýchlosti 80 km/h až do úplného zastavenia, prípadne porovnanie pneumatiky na špeciálnom vozíku s referenčným plášťom.

Podobne ako valivý odpor, tak aj priľnavosť za mokra je vyjadrená siedmymi triedami účinnosti, od triedy A (najlepšia) po triedu G (najhoršia). Kým sa výsledky môžu líšiť v závislosti na vozidle a aktuálnom počasí, rozdiel medzi jednotlivými triedami znamená, že brzdná dráha vozidla vybaveného plnou sadou pneumatík triedy A môže byť až o 30% kratšia ako vozidla vybaveného plnou sadou pneumatík triedy G. To predstavuje rozdiel v brzdnej vzdialenosti až 18 metrov.

    

Vonkajšia hlučnosť

Pneumatiky prispievajú k hluku v doprave, to je ich hlavnou nevýhodou, nový štítok zobrazuje stupeň vonkajšej hlučnosti namiesto zobrazovania hluku, ktorý vníma vodič vo vnútri vozidla. Meraná hodnota je udávaná v decibeloch (dB) a vizuálne zobrazená jednou, dvoma alebo troma vlnami (pásikmi), v závislosti na stupni hluku k EU normám. Meria sa hluk idúceho auta s vypnutým motorom po certifikovanom povrchu. Tri vlny znamenajú že hluk pneumatiky súhlasí so súčasným limitom, dve znamenajú že pneumatika je 3dB pod súčasným limitom, alebo dvakrát tichšia ako regulačné normy a jedna vlna znamená 6dB pod súčasným limitom, alebo je štyrikrát tichšia ako regulačné normy.  

Poznámka:

Hodnoty EÚ štítkov platia od dátumu výroby 01.04.2012 (DOT 1412) pri zimných a celoročných pneumatikách a od 01.07.2012 (DOT 2712) pri letných pneumatikách. Pre ilustráciu uvádzame konkrétne štítky daného výrobcu, model a rozmer pneumatiky - na ktorých je uvedený aj čiarový kód.

    

Jozef Vydra
ZDROJ: dasreifenlabel.de

Komentáre k článku


Stream naživo