2012-11-15 16:58:56
Široké alebo úzke
Nohy v lodičkách majú viac sexy vzhľad, tak je to aj s pneumatikami na pekných diskoch

Široké alebo úzke

Niektoré ženské nohy vyzerajú veľmi dobre aj vo vyšmatľaných papučiach. Ale keď sú obuté v lodičkách, stúpnu preferencie ich majiteľky o poriadny kus vyššie. Ako sú na tom podľa vás pneumatiky?

Nuž, je to veru podobné aj s nimi. Stačí vymeniť sériovo montované pneumatiky za nízkoprofilový variant s väčším priemerom a auto okamžite vyzerá lepšie. Hlavne ak sa pôvodné plechové disky zmenia za dizajnovú zliatinovú alternatívu. Že jazda na pneumatikách s nízkym profilovým číslom je hlavne na našich nerovných (slušnejší výraz od slova rozbitých) cestách doslova utrpením, je jedna vec. Svoje si vytrpia tiež tlmiče, zavesenie kolies, aj naša chrbtica.

Čo dovolí technický preukaz

Zásadnou je otázka, či pri zmene priemeru diskov vsadiť zároveň aj na širšie pneumatiky. Neraz túto alternatívu ponúknu pri kúpe nového auta priamo priateľskí predajcovia. Ponúknu vám „niečo lepšie za malý príplatok“. Kto by nechcel viac, keď auto potom vyzerá silnejšie? Širšie pneumatiky majú aj väčšiu dotykovú plochu a viac priľnavosti. Na suchej ceste to určite platí. Ale čo keď je mokro? S touto dilemou sa pasuje mnoho motoristov. Pred časom sa jednoznačne odporúčalo, aby zimné pneumatiky boli užšie, ako letné. Dnes sa s tým často nestretnete – vývoj zimných pneumatík výrazne  pokročil. Ale na čo všetko majú široké pneumatiky zásadný vplyv? Zhoršuje sa odolnosť voči aquaplaningu. Pridružia sa k tomu však aj iné parametre. Dôkaz priniesol už dávnejší test nemeckého autoklubu ADAC.

Na vozidlo Kia cee´d postupne namontovali pneumatiky so šírkou behúňa od 185 pri priemere 15 palcov do 225 mm pre 17 palcov. Dokonca vyskúšali aj 18 palcovú alternatívu, ktorá je certifikovaná a dá sa používať podľa zápisu v technickom preukaze.  Aby fungovali elektronické systémy (ABS, ESP) ale aj rýchlomer, môže sa pri výmene pneumatík zmeniť obvod kolesa iba nepatrne. Čím je pneumatiky širšia, tým musí byť nižšia bočná stena – zníži sa výška a úmerne k tomu rastie priemer disku. Skúšali sa pneumatiky výrobcu, ktorého výrobky bývajú na tomto aute namontované v prvovýrobe. A výsledok?

Na suchom povrchu jednoznačne platí „čím širšie, tým viac gripu“. Vďaka nižšej bočnici sú pneumatiky tuhšie a to výrazne zvyšuje ovládateľnosť. S rastúcou šírkou sa výrazne skracuje aj brzdná dráha. Napríklad zo 100 km/h auto zabrzdilo na 15 palcových pneumatikách širokých 185 mm po 41 metroch – čo bolo o vyše 5 metrov viac, ako na 225 mm širokých 18 palcových (35,8 m).

Aj na vlhkom povrchu jasne dominujú širšie pneumatiky, vďaka tomu, že sa o povrch cesty opiera oveľa viac mikrohrán v dezéne.  Ale každý centimeter šírky potrebuje vytlačiť a odviesť spod seba viac vody, preto širšie pneumatiky plávajú pri nebezpečnom aquaplaningu podstatne skôr. 225-ky pri priamej jazde už pri 69 km/h, pričom užšie 185 mm až pri 80-ke. Medzi ďalšie nevýhody tuhších a širších pneumatík patrí: nedostatok komfortu, väčší hluk pri jazde a vyšší valivý odpor. Zvyšuje sa aj odpor vzduchu – pri zväčšení šírky o 30 mm je to asi o šesť percent.

Test pneumatík: porovnanie podľa rozmerov

 

Rozmery

185/65 R15 T

195/65 R15 H

205/55 R16 V

225/45 R17 V

225/40 R18 Y

Model pneumatiky

Michelin

Energy E3A

Michelin

Energy E3A

Michelin Primacy HP

Michelin Pilot Exalto PE2

Michelin PilotSport PS2

Vlhko (brzdenie, handling, jazda v kruhu)

ø

o

+

++

++

Aquaplaning (pozdĺžny, priečny)

++

++

+

+

ø

Sucho (brzdenie, handling)

ø

o

+

+

++

Komfort (pruženie)

++

+

+

o

ø

Hlučnosť (vnútri, vonku)

++

+

++

o

ø

Valivý odpor

+

+

o

ø

ø

Vysvetlivky:    ++ veľmi dobrá    + dobrá    o uspokojivá    ø dostatočná   - nevyhovujúca

Záver:

Širšie pneumatiky poskytujú lepšie jazdné vlastnosti – pri strate komfortu a ekonomiky. A ak hrozí aquaplaning: je lepšie včas dať dole nohu z plynu!

Zdroj: ADAC

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC

Komentáre k článku


Stream naživo