23.06.2018

Ako najlepšie predať jazdenku? Opláchnuť a povysávať tesne pred predajom nestačí!

Poriadna starostlivosť o auto počas celého užívania výrazne zvýši cenu pri následnom predaji jazdeného auta.

Správna starostlivosť o auto môže zdvihnúť jeho cenu pri predaji o stovky až tisíce eur. Hodnota každého spotrebného tovaru spravidla klesá s pribúdajúcim vekom a zároveň značne závisí od toho, ako s ním jeho majiteľ zaobchádza. Inak tomu nie je ani pri ojazdených automobiloch, ktoré  je možné za spotrebný tovar považovať. Pri správnej starostlivosti a dodržiavaní určitých postupov je však možné vyššiu hodnotu auta udržať aj o niekoľko rokov dlhšie. V spolupráci s AAA Auto sme pripravili pár tipov, ako udržať hodnotu auta dlhšie.

Automobil predstavuje pre väčšinu majiteľov jednu z najhodnotnejších vecí, ktoré vlastnia. Z dlhodobých skúseností Slováci venujú svojmu autu len základnú starostlivosť. Týmto prístupom sa v podstate pripravia pri jeho ďalšom predaji až o niekoľko stoviek, ba až pár tisíc eur. Technický stav a praktické alebo úžitkové vlastnosti automobilu nie sú tým jediným, čo zákazník sleduje. Dôležitým faktorom, ktorý býva pri kúpe vozidla rozhodujúcim, je tiež vzhľad a história vozidla.

Zdokumentovaná servisná história je najvýznamnejší faktor ovplyvňujúci trhovú hodnotu auta. Je potrebné pravidelne viesť servisnú knižku, uchovávať faktúry zo servisu za opravy a výmeny dielov. Keď vozidlo utrpí na parkovisku škrabanec na blatníku, ktorý je nutné prelakovať, je potrebné všetko zdokumentovať a pri predaji auta byť schopný doložiť, že vozidlo nebolo havarované, ale len prelakované pre kozmetickú chybu. V prípade kúpy vozidla, u ktorého nie je overiteľná história, motoristi riskujú nielen ďalšie investície v podobe opráv, ale aj výrazne nižšiu cenu pri jeho následnom predaji. Takéto vozidlá pochádzajú najčastejšie z dovozu alebo ich ponúkajú individuálni predajcovia, ktorí histórii vozidla nevenujú veľkú pozornosť.

Pravidelné umývanie karosérie je najlepší spôsob, ako zachovať nielen povrchovú úpravu vozidla a zabrániť vzniku korózie. Práve vonkajšie kozmetické chyby na exteriéri a v interiéri automobilu majú zásadný vplyv na kúpnu cenu. Čistenie exteriéru a interiéru patrí k úplným základom starostlivosti o automobil. Zanedbávanie čistoty, ale aj starostlivosti o interiér môže spôsobiť zníženú funkčnosť systémov, alebo aj vzhľadovú chybu. Podobné znehodnotenie predstavuje aj zápach v interiéri, a je jedno čím je spôsobený. Obyčajné vyvetranie vozidla či použitie sprejov alebo aromatických doplnkov a autokozmetiky tento problém rieši len krátkodobo. Platí, že umyť auto deň pred predajom a do kabíny navešať stromčeky s vôňou nie je šťastné riešenie. O auto sa treba starať priebežne. Už len pravidelné umývanie na ručnej umývarni, používanie kvalitných voskov a priebežné opravy drobných škrabancov môžu výrazne zvýšiť záujem o vozidlo pri následnom predaji. Nehovoriac o tom, že dobre auto nafotiť by mal byť základ. Ak chcete fotiť auto mobilom "na plácku" za domom, rovno sa rozlúčte s dobrou predajnou cenou. Zveriť fotenie auta do rúk profesionála by malo byť základom predaja nielen luxusných áut.

Cenu pri následnom predaji zvyšuje dobrá údržba, no tiež napríklad dobrá motorizácia, nadštandardná výbava, automatická prevodovka, platná záruka od výrobcu, metalický lak či náhradná sada pneumatík. Samozrejme lepšie predá auto prvý majiteľ, ktorý navštevoval pravidelne servis, s autom nehavaroval a nefajčil v ňom. Naopak cenu znižuje fakt, ak išlo  o firemné vozidlo či ak bolo napríklad používané ako taxi alebo v autoškole. Hodnotu tiež znižuje napríklad neatraktívna farba, každé poškodenie karosérie, mechanické poruchy, vysoký vek a nájazd kilometrov, slabá výbava, poškodený alebo veľmi opotrebovaný interiér či chýbajúca klimatizácia a mnoho ďalšieho.

Stručne a skrátka, najlepšie predá auto ten, kto sa oň poctivo staral, doprial mu všetko čo potrebovalo a dbal ako na zdravie tak na vizáž automobilu. Nehovoriac o tom, že o cene pri predaji jazdenky rozhodujete už v momente ako si auto vyberáte. „Ulakomiť“ sa na základný motor vám síce ušetrí stovky eur pri kúpe auta nového, no môže vám zobrať aj tisíce pri následnom predaji.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: AAA Auto

Komentáre k článku