15.06.2018

Zimné pneumatiky pri búrke výrazne zvyšujú riziko aquaplaningu

Čas letných búrok nehrozí len lokálnymi záplavami a škodami na úrode i budovách, ale aj zvýšeným počtom dopravných nehôd.

Najohrozenejšími sú v hustom, či dokonca prívalovom daždi vodiči, ktorí sa z nejakého dôvodu rozhodli, že si na vozidle nechajú „na dojazdenie“ zimné pneumatiky. „Títo vodiči sa správajú naozaj veľmi nerozumne a nezodpovedne. Je dokázané, že zimné pneumatiky majú asi o pätinu nižšiu odolnosť voči aquaplaningu. A voči ešte ďaleko nebezpečnejšiemu priečnemu aquaplaningu v zákrutách je ich odolnosť dokonca ešte podstatne nižšia,“ upozorňuje marketingový manažér spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia Boris Tománek.

Kým hlavnou úlohou zimných pneumatík je dobrý záber na snehu a na ľadovom povrchu, behúň letných pneumatík je konštruovaný s cieľom maximálneho odvodu vody pri zachovaní bezpečnosti pri vyšších rýchlostiach. Okrem iného má preto podstatne vyšší počet obvodových drážok, ktoré môžu pri niektorých zimných pneumatikách dokonca úplne chýbať. A nielen behúň, ale aj zmes a celková konštrukcia letných a zimných pneumatík sa výrazne líšia. Preto je logické, že zimné pneumatiky v lete predstavujú veľké nebezpečenstvo. Napriek tomu sa ešte stále nájdu vodiči, ktorí si myslia, že im zimné pneumatiky konštruované na extrémne zimné podmienky môžu zaručiť vyššiu bezpečnosť aj v lete. To je samozrejme veľký omyl, z ktorého ich môže vyviesť napríklad práve aquaplaning.

Nebezpečný aquaplaning

Aquaplaning je stav, pri ktorom pneumatiky vozidla stratia kontakt s povrchom vozovky a idú iba po vodnom filme. Nejde o bežný šmyk na mokrej vozovke, ale o úplnú stratu priľnavosti v dôsledku nedostatočného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Tomu zodpovedá aj nebezpečnosť tohto javu: výsledkom je totiž okamžitá a úplná strata kontroly nad vozidlom sprevádzaná prudkým nárastom otáčok motora. K aquaplaningu pritom dochádza často úplne nečakane, bez predchádzajúcich varovných signálov.

"Aquaplaning vzniká, keď sa skombinujú tri faktory - príliš veľa vody na vozovke, príliš vysoká rýchlosť a nedostatočne výkonné pneumatiky. Kým prvý z nich nemôžeme ovplyvniť vôbec a druhý len čiastočne, pretože v niektorých situáciách aquaplaning vzniká náhle už pri rýchlostiach pod 70 km/hod, tretí rizikový faktor má každý vodič plne vo svojich rukách, poznamenáva Boris Tománek. „Aj keď vylúčime použitie zimných pneumatík, je aj pri letných najlepšie nečakať, až hĺbka ich dezénu klesne na minimálnu zákonnú hranicu 1,6 milimetra. Pneumatiky treba vymeniť pred opotrebením pod tri milimetre. Za optimálne pre bezpečnú jazdu sa totiž považuje hĺbka dezénu medzi štyrmi a ôsmimi milimetrami. Dôležité je tiež priebežne kontrolovať tlak a samozrejme – hlavne si vyberať kvalitné pneumatiky, ktoré odolnosť voči aquaplaningu preukázali pri odborných testoch."

Hĺbka dezénu nových letných pneumatík sa pohybuje okolo ôsmich milimetrov. Opotrebenie o každý milimeter znižuje schopnosť odvádzať vodu až o desiatky percent. Najmä pri hraničnej minimálnej hodnote už pneumatiky takmer nie sú schopné zvládnuť stabilný prejazd, ani minimálnu súvislú vodnú vrstvu, čo samozrejme riziko aquaplaningu dramaticky zvyšuje. „Pri naozaj hustom daždi musia pneumatiky odvádzať do strán enormné množstvo vody: napríklad ak je na vozovke približne polcentimetrová vrstva vody, musí sa každá pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h vysporiadať s približne 35 litrami vody za sekundu. Pre predstavu: je to, ako by každú minútu musela vyliať jedenásť plných vaní na kúpanie. Ak je však vybavená dostatočne hlbokým dezénom, dokáže aj pri rýchlosti okolo 90 km/h odvádzať dostatočné množstvo vody a zaisťovať neustály kontakt s vozovkou," približuje Boris Tománek

Ako aquaplaningu predchádzať?

Goodyear apeluje na vodičov, aby počas letných ciest dôsledne dbali na aktuálne poveternostné podmienky a obzvlášť pri hustých dažďoch, kedy hrozí výskyt aquaplaningu, prispôsobili riadenie aktuálnej situácii. V extrémnych prípadoch odporúča, aby ste radšej na potrebný čas zastavili. Ak nemôžete zastaviť, mali by ste počas dažďa venovať jazde naozaj maximálnu pozornosť a dodržiavať niekoľko základných pravidiel.

Predovšetkým by ste mali pozorne sledovať vozovku a prispôsobiť jej stavu štýl a rýchlosť jazdy. Ak sa blíži úsek viditeľne tvorený veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, mali by postupne spomaľovať, ale len do chvíle, než do tohto miesta vojdú. Pri samotnom prejazde takým miestom by potom mal vodič viesť automobil priamym smerom, spevniť držanie volantu a nebrzdiť. „Ak máte dojem, že pneumatiky stratili kontakt s vozovkou, mali by ste vyšliapnuť spojkový pedál a viesť automobil v priamom smere. Počas jednej až dvoch sekúnd by sa mal kontakt medzi vozovkou a automobilom opäť obnoviť. V žiadnom prípade vodič v takejto situácii nesmie brzdiť či manévrovať s automobilom, uzatvára odporúčanie spoločnosti Goodyear Boris Tománek.

Dlhoročné skúsenosti s aquaplaningom

Spoločnosť Goodyear sa problematike aquaplaningu venuje dlhodobo. Prvú pneumatiku, ktorá tomuto nebezpečnému javu pomáha predchádzať, predstavila jej koncernová značka Dunlop už v roku 1964, kedy si jej inžinier Tom French nechal patentovať prielomový postup v dezéne pneumatík. Radiálna pneumatika Dunlop SP 41 vtedy ako prvá poskytla vodičom ochranu pred aquaplaningom vďaka systému mikrodrážok, ktoré nasávali vodu z povrchu vozovky podobne ako špongia. Pri prieskume v Českej republike v predchádzajúcich rokoch Goodyear zistil, že českí vodiči majú sklon aquaplaning podceňovať a že nemajú dostatočné vedomosti o príčinách, ktoré k nemu vedú. Pritom sa priamo s týmto javom stretlo okolo 70 percent vodičov, z toho takmer štvrtina už dokonca viackrát.

Kedy najviac hrozí aquaplaning?

  • Nebezpečenstvo hrozí pri každej hlbšej vodnej prekážke na vozovke. Zvyšuje sa na komunikácii s nekvalitným povrchom, na ktorej sa môžu súvislé vodné vrstvy vytvárať napríklad vo vyjazdených koľajach
  • Riziko aquaplaningu pri silnom daždi pomôžu odhaliť stopy vášho vozidla v spätnom zrkadle. Ak sa rýchlo zatvárajú, je nebezpečenstvo vysoké.
  • Aquaplaning vzniká predovšetkým pri jazde v rýchlosti nad 70 km/hod.
  • Možnosť výskytu aquaplaningu sa zvyšuje v závislosti od aktuálneho stavu pneumatík, ich riadnom nahustení a miere opotrebenia ich dezénu.
  • Popri pneumatikách zohráva rolu i technický stav vozidla, najmä jeho tlmičov a bŕzd.

 

Ako predchádzať aquaplaningu?

  • Pozorne sledujte vozovku a prispôsobte jej stavu štýl a rýchlosť jazdy.
  • Pri spozorovaní vodnej plochy postupne spomaľujte, ak máte tú možnosť, a na nájazd do vody sa včas pripravte.
  • Pri prejazde vodou spevnite držanie volantu, snažte sa držať kolesá v priamom smere, povoľte pedál plynu, zošliapnite pedál spojky. Nebrzdite!

 

Nezabudnite, že ojazdené pneumatiky nepatria do kontajnera ani do lesa. Máte právo ich nechať zadarmo v ktoromkoľvek pneuservise alebo predajni pneumatík.

Viac informácií sa dozviete na www.eltma.sk


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: GoodYear.eu, PBR

Komentáre k článku