2014-07-18 14:32:03
Aquaplaning je nebezpečný kedykoľvek
Aquaplaning je nebezpečný kedykoľvek

Aquaplaning na letných cestách - poradíme vám, ako sa mu vyhnúť

Letné prudké dažďové prehánky prichádzajú nečakane a ohrozujú vodičov nielen pre výrazne zníženú viditeľnosť.

Tá je len sekundárnym obmedzením. Prázdninové dni sú pre mnohých vodičov spojené s dlhými presunmi naprieč Európou. Práve letné obdobie patrí z pohľadu dopravných nehôd k štatisticky najtragickejšiemu z celého roka. Spoločnosť Goodyear varuje vodičov, aby počas letných ciest dôsledne dbali na aktuálne poveternostné podmienky, najmä pri hustých dažďových zrážkach, v ktorých hrozí výskyt aquaplaningu a jazdu prispôsobili aktuálnej situácii. S aquaplaningom sa stretlo takmer 70 % vodičov.

Aquaplaning - ako vzniká

Silné letné dažde ohrozujú vodičov aj kvôli zhoršenej priľnavosti pneumatík k vozovke. V extrémnych prípadoch dochádza k aquaplaningu, pri ktorom pneumatika pri jazde nestihne dostatočne rýchlo odviesť hromadiacu sa vodu. Voda sa preto dostane medzi povrch vozovky a behúň pneumatiky, ktorá preto stráca priamy kontakt s povrchom cesty a automobil sa stáva neovládateľným. Aby ste sa vyhli tomuto javu, musíte prispôsobiť jazdu aktuálnemu počasiu, pri extrémnych situáciách dokonca zastaviť.

Aquaplaning - kedy a ako sa s ním stretnete

Veľmi dôležité pre možnosť výskytu aquaplaningu sú stav pneumatík, ich správne hustenie a miera opotrebovania dezénu. Riziko aquaplaningu sa zvyšuje pri nekvalitnom povrchu vozovky, keď sa vytvárajú súvislé vodné vrstvy napríklad vo vyjazdených koľajach. Aquaplaning hrozí najmä v úsekoch, kde sa vodiči pohybujú rýchlosťou vyššou ako 70 km/h.

Spoločnosť Goodyear v minulosti realizovala prieskum o aquaplaningu a zároveň zisťovala skúsenosti slovenských vodičov s ním. Z prieskumu vyplynulo, že vodiči aquaplaning často podceňujú a nemajú dostatočné znalosti o príčinách, ktoré ho spôsobujú. „Prieskum ukázal, že vodiči pojem aquaplaning väčšinou poznajú, ale definovať ho presne dokázalo len 60 % z opýtaných. Jazdu s aquaplaningom zažilo 69 % vodičov, z toho 22 % dokonca viackrát,“ uviedla Katarína Ardová, Marketing Coordinator CZ/SK spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia a pridala informáciu: „Letné pneumatiky disponujú špeciálne navrhnutým dezénom so širokými obvodovými drážkami, ktoré pomáhajú predchádzať aquaplaningu i vo vyšších rýchlostiach.“

Minimálne 4 milimetre

Súčasná legislatíva povoľuje letné pneumatiky s hĺbkou dezénu iba 1,6 mm, v praxi je však pre vodičov taká pneumatika nebezpečná, pretože nie je schopná zvládnuť stabilný prejazd i s minimálnou súvislou vodnou vrstvou. Za optimálnu bezpečnú jazdu sa považuje hĺbka dezénu 4 – 8 mm. „Pravdepodobnosť vzniku aquaplaningu závisí od rýchlosti vozidla a od množstva vody na vozovke. Dôležitú úlohu však zohrávajú aj pneumatiky, respektíve tvar a hĺbka ich dezénu. Ďalej záleží na kvalite vozovky a na technickom stave vozidla, konkrétne na jeho tlmičoch a brzdách. Ak je pneumatika vybavená dostatočne hlbokým dezénom, dokáže i pri rýchlosti okolo 90 km/h odvádzať dostatočné množstvo vody a zabezpečovať neustály kontakt s vozovkou,“ dodala Katarína Ardová.

Ako predchádzať aquaplaningu

Okrem správneho technického stavu automobilu a pneumatík, môže vodič znížiť riziko aj vlastnou pozornosťou a dodržiavaním niekoľkých základných pravidiel. Predovšetkým je vhodné sledovať vozovku a prispôsobiť jej stavu štýl a rýchlosť jazdy. Ak sa blíži úsek viditeľne tvorený veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, je potrebné postupne spomaľovať, ale len do chvíle, kým vodič do tohto miesta vbehne. Pri samotnom prejazde takýmto miestom by ste mali viest automobil priamym smerom, spevniť držanie volantu a nebrzdiť. Ak máte dojem, že došlo k strate kontaktu pneumatík s vozovkou, potom vyšliapne spojkový pedál a vedie automobil v priamom smere. Behom jednej až dvoch sekúnd by malo dôjsť k opätovnému kontaktu medzi vozovkou a automobilom. V žiadnom prípade sa v tejto situácii nesmie brzdiť či manévrovať s automobilom.

Zaujímavosť:

Prvú pneumatiku, ktorá pomohla pri predchádzaní aquaplaningu, predstavila značka Dunlop v roku 1964. Jej inžinier Tom French nechal patentovať prielomový postup v dezéne pneumatík. Radiálna pneumatika Dunlop SP 41 tak ako prvá vďaka systému mikrodrážok, ktoré nasávali vodu z povrchu vozovky ako špongia a neskôr ju vypúšťali, poskytla vodičom ochranu pred aquaplaningom.

Jozef Vydra
ZDROJ: Goodyear Dunlop

Komentáre k článku


Stream naživo