13.12.2017

Vianočný stromček treba upevniť na aute tak, aby vám neuletel

Neverili by ste, koľko dokáže byť patálií s prevozom najkrajšej ozdoby vianočných sviatkov.

Je tu však čas roka, ktoré je pre väčšinu ľudí jedno z najkrajších. Ale aj najhektickejších. Stihnúť všetko včas, mať upratané, napečené a navarené – a okrem toho ešte aj ozdobený vianočný stromček. Ako ho však dostať domov? Možností je niekoľko. Ak sa rozhodnete pre prepravu autom, veru pozor na to, ako ho budete prevážať. Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám totiž hrozí pokuta až päťdesiat eur.

Malý stromček až taký problém nerobí. No ak sa rozhodnete pre majestátnejší symbol Vianoc, neraz vznikne problém, ako odviezť svoj vytúžený smrek, jedličku, či borovicu na nové pôsobisko – k vám domov.

Vraví sa, že opakovanie je matkou múdrosti a už sme vám pripomenuli, že nesprávne upevnený náklad všeobecne a vianočný stromček obzvlášť môže byť nebezpečný. Dokázal to aj špeciálny nárazový test Allianz centra pre technológie. V prípade stromčeka totiž v predsviatočnom zhone akosi zabúdame na mnohé veci.

V prvom rade, že stromček čosi váži. „Upratať“ ho do interiéru auta tak môže byť problém pri jeho nakladaní nielen vďaka hmotnosti, ale aj pre jeho veľkosť. Niekedy jednoducho neodhadneme, či sa ten „malý, iba dvojmetrový“ stromček naozaj do auta zmestí. Ak nemáta vhodný typ auta (kombi, MPV, SUV...) a k tomu ešte aj možnosť sklopiť operadlo spolujazdca dopredu... budete špekulovať, ako tú „zelenú nádheru“ (možno dostane v tom momente od vás aj iné prívlastky) vpratať do auta.

Nezabudnite na to, že aj pri preprave v interiéri musí byť stromček prevážaný v aute tak, „aby sa pri jazde nepohyboval, lebo inak môže uvoľnený náklad pri brzdení alebo v zákrutách vážne ohroziť nielen vodiča a cestujúcich, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky," upozorňuje vodičov Melanie Kreutner, analytička Allianz centra pre technológie.

Zabudnite na to, že necháte koniec zviazaného stromček trčať cez zadné otvorené okno. Ak zvolíte možnosť, že vám bude prečnievať časť dozadu cez (po)otvorené dvere, ubezpečte sa, že to nie je viac, ako 40 centimetrov. Keď  náklad z vozidla vyčnieva vpredu alebo vzadu viac, musí mať prečnievajúci koniec nákladu reflexné označenie s červenými a bielymi pruhmi širokými sedem až desať centimetrov v tvare pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej štyridsať centimetrov. Také asi so sebou bežne nenosíte a hľadať podobné tabuľky pre jednorazový prevoz stromčeka... no vlastne je to na vás, kde si ich zadovážite.

Nezabúdajte však tiež na to, že náklad musí byť umiestnený tak, aby nezakrýval svetlá, odrazové sklá, tabuľku s evidenčným číslom, ako aj prípadne vyznačenie najvyššej povolenej rýchlosti. Ak to porušíte, hrozí vám pokuta 50 eur.

Ideálne riešenie je prevážať stromček na strešnom nosiči a správne ho upevniť. Práve o to upevnenie ide najviac. Súčasťou testovania Allianz centra pre technológie bola totiž aj simulácia situácie, keď auto prevážalo nedostatočne zaistený stromček a narazilo do stojaceho vozidla rýchlosťou 50 km/h.

Na videu zistíte, že stromček na streche auta, ktorý bol pripevnený len dvoma elastickými upínačmi s háčikmi nevydržal a po náraze odletel. Vtedy sa z neho stáva ešte nebezpečná zbraň, ktorá môže zraniť ďalších ľudí, alebo spôsobiť iné škody.

„Strešný nosič batožiny je jediný rozumný spôsob, ako bezpečne prepravovať veľký vianočný stromček,“ odporúča Melanie Kreutner. Po upevnení na strešnom nosiči by ste mali stromček zaistiť dostatočným počtom pevných upínačov. Nemali by byť elastické (gumové), ale skôr popruhy, ako pred časom tiež ukázal podobný test ADAC. Aby zabránili skĺznutiu nákladu, musia byť popruhy fixované o hornú časť stromčeka, ale aj okolo kmeňa. No pripomíname ešte raz – nestačí zabezpečiť iba to, aby stromček nespadol z nosiča, ale treba ho aj dobre upevniť o nosič.

Aby ste sa presvedčili, ako to dopadne, keď je stromček upevnený len tak akosi a naoko, tu je dôkaz v podobe videa z nárazového testu. Nič na tom nemení skutočnosť, že vzniklo už pred pár Vianocami:


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: allianzblau.de

Komentáre k článku