2013-05-09 05:00:00
Chodci proti autám
Chodci proti autám, alebo autá proti chodcom? Prehrávajú slabší, teda chodci.
Zdroj: ruezziffra.com

Normálne chodiť nevie väčšina ľudí, hovorí dopravný analytik Ján Bazovský

Vie niekto z vás inak vysvetliť to množstvo dopravných nehôd, v ktorých je obeťou práve chodec?

Od prvej súdne zaprotokolovanej dopravnej nehody medzi automobilom a chodcom, ku ktorej došlo v roku 1896 na jednej z londýnskych ulíc, to už totiž tí na dvoch nohách začali ťahať len za kratší koniec. V súčasnej dobe sa chodci dostali do pozície najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Nadvláda motorových vozidiel nad nimi je úplne jasná. Svedčí o tom aj stručná bilancia zo slovenských ciest. Od začiatku roka na nich zahynulo už 17 chodcov. Možno povedať: čo týždeň, to jeden. Podľa policajných zdrojov šesť chodcov prišlo o život vinou vodičov, z toho dvaja na priechode pre chodcov, šiesti chodci si „na druhý svet“ pomohli sami, no a príčiny ďalších piatich dopravných nehôd, pri ktorých zomreli chodci policajti ešte stále vyšetrujú.

Chodcom nie je iba ten, čo ide pešo

Podľa §2, ods. 2, písm. f) je chodcom: účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba ktorá, tlačí bicykel alebo motocykel, alebo vedie zviera.

Osobitné ustanovenia o chodcoch upravuje Zákon o cestnej premávke v paragrafoch 52 až 54. Z množstva odstavcov a písmen pripomeňme aspoň tie, ktoré sa týkajú pohybu chodcov po cestách. Zdá sa, akoby sme na ne čiastočne, alebo celkom zabúdali a to dokonca aj vtedy, keď vystúpime z auta a pohybujeme sa ďalej po vlastných:

§ 52, ods. 1:

Chodec je povinný používať predovšetkým chodník... Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky...

§ 52, ods. 3:

Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

§ 53, ods. 1:

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť  priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod...

§ 53, ods. 2:

Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť...

Vysvetlenie:

    Z úvodnej štatistiky vyplýva, že vinu na tragických dopravných nehodách nesú vodiči a chodci narovnako. Rozdiel je len v tom, že vodiči pravidlá vedome, či nevedome porušujú a chodci ich nepoznajú alebo totálne ignorujú aj v prípadoch, keď majú vodičský preukaz a svoje povinnosti ako peší účastníci cestnej premávky musia ovládať. Bezpečný pohyb chodcov v premávke ovplyvňuje nekonečný rad faktorov, ktoré sa neustále menia a preto ich nedokáže optimálne upraviť žiaden zákon. Bez ohľadu na znenie tých pár paragrafov by si chodci mali uvedomiť, že cesty sú v prvom rade určené pre autá, že autá na cestách nestoja ale sa pohybujú a ich kinetická energia dokáže usmrtiť človeka už pri rýchlosti 60 km/h, že keď už idú po ceste mali by dať šancu aj vodičom, aby ich včas a zreteľne za každých poveternostných podmienok spozorovali, že horúci asfalt nie je tým adekvátnym miestom vylihovania miesto postele, že cesta nie je športovým ihriskom. Mali by si uvedomiť, že... Toho vysvetľovania bolo a je na celé roky, najmä, keď chýba prevencia.

Poznámka:

    Kto chce v premávke bezpečne prejsť cez cestu na priechode pre chodcov alebo aj mimo neho, musí odhadnúť rýchlosť blížiaceho sa vozidla. Existujú dve možnosti ako to zistiť a vyhodnotiť. Obe sú však založené na sledovaní fyzikálnych veličín. Kto náhodou vie aj iný spôsob, nech napíše. Ale nech určite nevstupuje na vozovku v obci, ak prichádzajúce auto nie je vzdialené aspoň 35 metrov (s ohľadom na rýchlosť vozidla, reakčný čas vodiča a brzdnú dráhu vozidla z rýchlosti 50 km/h)

1 - Chodcom je aj osoba, ...ktorá sa pohybuje na korčuliach...

 

2 - Chodcom je aj osoba, ... s preukazom ZTP

 

3 - Chodci nesmú prechádzať cez cestu na svetelný signál  „Stoj“.

 

4 - Opitý chodec dokáže zastaviť premávku vo všetkých smeroch.

 

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo