15.11.2012

Turbomotor nevypínajte hneď po jazde

Niekedy stačí veľmi málo na to, aby ste predišli problémom, ktoré naozaj nemusíte mať. Platí to hlavne pri naftových motoroch. Najmä, ak majú turbo.

Vypnúť prepĺňaný motor hneď po rýchlej jazde patrí k najhorším prehreškom, ktoré môžete urobiť svojmu motoru. Hlavne v poslednom období pomerne rýchlo rastie podiel prepĺňaných motorov. Kedysi to bola výsada iba rýchlych športových áut, dnes je turbo bežnou súčasťou aj tých najmenších motorov rodinných vozidiel. Môže za to znižovanie spotreby, zvyšovanie efektivity a výkonu, zlepšovanie momentovej charakteristiky. Ak chcú automobilky uspieť, nemôžu sa vyhýbať zvyšovaniu špecifického výkonu motorov. A k tomu vedie ako hlavná cesta práve prepĺňanie.

Špecifiká prepĺňania

Pred časom bolo „turbo“ pojem, pred ktorým mali motoristi rešpekt a pri pomyslení, že ho majú v motore, sa im triasli kolená. Dnes je turbo celkom bežné. Ak je pod kapotou, zaslúži si pozornosť, lebo má svoje nároky. Pomerne široká ponuka turbomotorov zapríčinila, že je pomerne veľa vodičov, ktorí nemajú doteraz  žiadne skúsenosti s používaním motorov prepĺňaných turbodúchadlom.

Turbomotory zovšednievajú a vodiči si myslia, že takýto motor znesie všetko a nepotrebuje žiadnu zvláštnu pozornosť. Je to však zložitá a citlivá súčasť motora, na ktorú sa oplatí zamerať. Oprava turba totiž nie je vôbec lacná záležitosť.

Rotor má na jednej strane turbínové a na druhej kompresorové koleso. Patria spolu s ložiskami k najcitlivejším častiam turbodúchadla. Výfukové plyny poháňajú turbínové koleso. Je spojené hriadeľom s kompresorovým kolesom, ktoré nasáva čerstvý vzduch a po jeho stlačení plní valce motora. Stlačený vzduch sa zohrieva, neraz až na 180 °C. Preto má často medzichladič.

Rozpálený motor ochlaďte

Turbodúchadlo sa krúti neraz 250 000 krát za minútu, ba aj viac. Napriek tomu dokáže motorový olej pri  normálnom tlaku v olejovom okruhu mazať a chladiť ložiská rotora. Niektoré motory majú chladené ložiská aj vodou z chladiaceho okruhu motora.

Po zastavení motora sa rotor turba zastavuje z vysokých otáčok iba pomaly. Krúti sa aj vtedy, keď olejové čerpadlo už nedodáva olej. Pre ložiská rotora sú to najťažšie chvíľky. Bežne to prežijú – sú tak skonštruované. Zlé to je vtedy, keď sa najprv pridá plyn a potom sa motor vypne. Turbo sa tak roztočí na vyššie otáčky a dlhšie sa krúti „nasucho“. Najhoršia kombinácia nastane, keď bol motor tesne pred vypnutím zaťažený. Mohla to byť dlhá  jazda na plný plyn, športová jazda, stúpanie do kopca, či jazda s maximálnym nákladom. Po vypnutí motora sa zastaví aj tok oleja v okolí horúcich ložísk. Tenký film oleja sa tak skoro určite spáli. To vytvorí tvrdý karbón, ktorý poškodí dovtedy mazané ložiská. Vodou chladené ložiská takéto nápory znášajú síce lepšie, no nie donekonečna.

Jazdiť s turbomotorom treba vedieť

Tvrdí sa, že klasický atmosférický motor auta by mal vydržať aspoň 200 000 kilometrov, ale aj podstatne viac. Turbomotor tiež dokáže spoľahlivo slúžiť dlhý čas pri správnom používaní. Hlavná zásada je správna teplota pre turbo. Ani nízka, ani vysoká. Až keď sa motor kompletne zohreje na prevádzkovú teplotu (teda nielen voda, ale aj olej), môžete ho naplno zaťažiť. Naopak, po dlhotrvajúcej rýchlej jazde, alebo pri šplhaní sa do kopca je najlepším riešením ochladenie turbodúchadla tesne pred koncom jazdy znížením jeho zaťaženia – napr. spomalením jazdy. Niekedy to nejde, v takom prípade je účinným náhradným riešením nútený voľnobeh. Sú to celkom jednoduché zásady, ale ušetria vám peňaženku.

Ak píska, problém je na obzore

V aute vám určite píska všeličo, napríklad brzdy, alebo ložisko spojky. Keď však píska turbo, znamená to mechanické poškodenie. Dôvodov môže byť viac. Napríklad sa na rotor mohla prichytiť nepatrná nečistota, ktorá zmenila jeho pôvodné vyváženie. To vyvolá zaťaženie ložísk pri vysokých otáčkach a postupne spôsobí vôľu a kmitanie. Extrémnym prípadom je potom kontakt lopatiek so skriňou turba a jeho neodvratné zničenie. Častejším problémom je už aj malá vôľa. Aj tá totiž spôsobí, že turbo nedokáže vyvinúť potrebný tlak. "Žerie" pritom veľa oleja (to zistíte, ak pravidelnej kontrolujete výšku hladiny). Tieto príznaky privedú rozumne uvažujúceho motoristu k oprave turba. Nie je to síce lacné, ale určite menej nákladné, ako jeho úplná výmena.

Jozef Vydra
ZDROJ: Garrett, turba.sk

Komentáre k článku