2012-11-16 08:04:44
Ako si pri zimnom
Motor nezohrievajte dlhým behom na mieste - ale ani ho hneď nezaťažte naplno
Zdroj: SAAB

Ako si pri zimnom štartovaní nezničiť motor

Ako to máte radšej? Zahrievate motor behom naprázdno, alebo pokojnou jazdou? Názory sa rôznia, odborníci napriek pokrokom v konštrukcii motorov volia druhú možnosť.

V tomto prípade sa oplatí počúvať hlas expertov. Navyše tak šetríte nielen motor, ale aj palivo. Ale keď už vyrazíte, viete ako sa naozaj správne „prebúdza“ motor? Letmým hladkaním akcelerátora takmer na voľnobeh, pomalým dávkovaním plynu, alebo poriadnym pretočením kolies na asfalte, keď ručička otáčkomera vyletí až do červeného poľa? Hlavne v zimných mesiacoch, pri nízkych teplotách by ste sa mali správať k motoru svojho auta citlivo. Alebo aj vy každé ráno vybehnete nahí do mrazu? Je to síce opačný extrém, ale spôsobí pre organizmus tepelný šok. Aj brutálne vytáčanie studeného motora v zimných mrazoch je niečo podobné.

Ako vo vatičke?

Treba motor „ofukovať“ a starať sa oň viac, ako o seba? Alebo znesie poriadny „nárez“ a netreba si robiť starosti? Motorári tvrdia, že dnešné motory znesú poriadne prevetranie s plynom na podlahe prakticky hneď po naštartovaní. Napriek tomu radia istú opatrnosť. Prečo? Motor a jeho časti sú vyrobené z rozdielnych materiálov, majú aj rôznu veľkosť. To znamená zahrievanie rozdielnou rýchlosťou a odlišnú rozťažnosť. No a v tom je problém - čím intenzívnejšie tlačíme na plyn, tým viac a rýchlejšie sa zahrievajú piesty. Rozťahujú sa najviac, čo môže mať na svedomí to, že sa akosi „nevojdú“ do valca, ktorý je naviac obklopený vodným chladiacim plášťom. Preto mu zohriatie trvá dlhšie. Nečudo, že ryhy a podobné opotrebenie sa vyskytujú už aj v nových motoroch, ktoré majitelia nešetria od prvých sekúnd a jazdia najmä na krátke vzdialenosti s množstvom studených štartov.

Zdroj: SAAB

Odporúčanie Európskej komisie

V čom by nebola komisia „namočená“, najmä ak ide o životné prostredie, všakže? Ale tentoraz jej dávame celkom za pravdu, keď tvrdí: "Snažte sa vyhnúť krátkym cestám autom, lebo spotreba paliva a emisie CO2 sú podstatne vyššie, keď je motor studený." A my dodávame, že vyššie je aj opotrebenie motora.

Stále nižšie teploty by mali prebudiť najmä majiteľov áut s dieselovým pohonom. Kým totiž jedna, alebo aj dve nefungujúce žeraviace sviečky nemusia ešte v lete znamenať nejaký problém, keď klesne teplota okolia pod desať stupňov Celzia, vznetový motor nemusí naskočiť. Preto sa oplatí prevencia aspoň v podobe kontroly. Zväčša odhalí (ne)funkčnosť a potrebnú výmenu žeraviacich sviečok.

 

Zdroj: SAAB

Ľahká noha - základ dlhovekosti

Nemusíte si práve obúvať balerínky, stačí len opatrne šliapať na plynový pedál. Dôvod sa volá tesnenie hlavy valcov. Nevidíte súvis? Nuž - hlava je väčšinou vyrobená z hliníka, takže sa zahreje rýchlejšie ako liatinový blok motora. No a medzi hlavou valcov a blokom motora je tesnenie, ktoré musí vyrovnať relatívny pohyb medzi obidvoma časťami motora. A ešte niečo pritom musí – vydržať aj vysoký tlak.

Jemné pridávanie plynu má blahodarný vplyv aj na mazanie motora. Keď je studený, dostáva sa iba veľmi ťažko na potrebné miesta, aby ich premazal. Kým tam doputuje, môže to trvať aj desať sekúnd. Dovtedy nie sú klzné časti nadšené z polosuchého behu – preto tých pár sekúnd bez zaťaženia je pre motor životne dôležitých. Riedke oleje s viskozitnými triedami 0W-30 alebo  0W-40 situáciu trocha zlepšujú. Hoci sú použiteľné do mínus 25 až 30 stupňov, už pri nule nie sú riedke ako voda a potrebujú čas na premazanie. Ak máte v aute teplomer oleja, vedzte, že olej najlepšie maže pri teplote 80° C. Ak nie, potom pomôckou je prejdená vzdialenosť. Aby olej dosiahol svoju prevádzkovú teplotu, trvá to asi 20 kilometrov. Motory s menším objemom náplne sú na tom lepšie.

Narátajte do desať, potom jednotka a opatrná jazda

Na tento postup máme ešte jeden argument Európskej komisie, keď radí, prečo nezohrievať motor stojaceho auta. "Množstvo paliva, ktoré spotrebujete zahrievaním keď auto stojí, je väčšie ako množstvo ktoré spálite pri začiatku jazdy so studeným motorom."

Po zhrnutí všetkých faktov teda záver, ako má správne vyzerať šetrné studené štartovanie: zabudnite na okamžitý rozjazd, opotrebovanie motora je v tej chvíli najväčšie. Odborníci navrhujú: naštartujte a nechajte motor bežať pár sekúnd na voľnobeh. Potom sa celkom normálne rozbehnite, ale motor nevytáčajte. Preraďujte včas na vyšší stupeň, zrána, respektíve v zimnom prostredí stačí pre motor 2 000 až 2 500 otáčok, kým sa zohreje. Urobili ste tak preň to najlepšie, čo sa dalo. Zadarmo. Nestojí to totiž nič navyše. Iba zmeniť zaužívaný postup.

Jozef Vydra
ZDROJ: europa.eu

Komentáre k článku


Stream naživo