2012-11-15 16:42:30
Investujte. Do zábehu.
Nové motory napriek pokrokom v konštrukcii potrebujú zabehnúť

Investujte. Do zábehu.

Ako jednoducho dostať do formy váš nový motor? Potrebuje poriadne zabrať hneď od nova, alebo treba začať nežne a citlivo? Netúrujte ho hneď naplno, ale doprajte mu, kým sa usadí.

Počuli ste niekde, že neustály vývoj odstraňuje nutnosť zabiehať nové motory? Povieme vám to otvorene: nie je to pravda. Strojárske výrobné technológie nemôžu byť absolútne presné. A keby aj mali presnosť o jeden rád lepší, čo by to prinieslo? Tolerancie v desatinách by sa zmenili na stotiny. Pomohlo by to, aby sa autá nemuseli zabiehať? Určite nie, len by zábeh trval (asi) kratšie. Autá by však nestáli toľko, čo dnes, ale podstatne viac.

Jedna pani povedala...?

Veľmi často sa medzi ľudom motoristickým objavujú fámy, že motory nových áut sú už „zabehnuté“ z výroby a netreba ich šetriť. Inak povedané, môžu ísť na plný výkon hneď od začiatku. Inak vraj budú lenivé a neochotné podávať maximálny výkon. Kto toto šíri netuším, ale odborníci naozaj nie. Ešte že konštruktéri projektujú dnešné motory na takéto zaobchádzanie. Množstvá vyrábaných motorov dnes naozaj neumožňujú ich zabehávanie na konci výrobného pásu. Iba ak v manufaktúrach s desiatkami, či stovkami vyrobených áut ročne. Alebo u takých prestížnych výrobcov ako sú napríklad Ferrari, či Porsche, kde sa náhodný neúspech neodpúšťa. Aj tam však nemožno hovoriť o plnohodnotonom zábehu. Motory absolvujú len povinnú funkčnú skúšku, ktorá má odhaliť prípadné nedostatky pri montáži.

Motory sú síce technologicky naozaj prepracované a výborne vyrobené, zabiehanie však potrebujú takmer rovnako, ako na začiatku motorizmu. Vývoj olejov, mazív, aj materiálov a presnejšia výroba s menšími toleranciami síce znižujú význam zábehu, ale vylúčiť ho nemožno. Nezabudnite, že nielen motor, ale aj ostatné súčiastky si potrebujú „sadnúť“ , preto ich nemožno zaťažovať naplno hneď od začiatku. Inak sa vám takéto zaobchádzanie vráti.

 

Pomaly ďalej zájdeš

To platí celkom a úplne aspoň prvých približne 5000 kilometrov. Plný plyn a maximálne naložené auto vtedy nie sú dobrým riešením. Pri kúpe auta pred dovolenkou nechoďte na ňu hneď priamo z predajne. Ak motor zaťažíte hneď a hlavne dlhodobo od začiatku (maximálnou rýchlosťou po diaľnici), na obzore sú minimálne dva problémy. A to zásadné. V prvom rade zapečené piestne krúžky. S tým neskôr úzko súvisí vyššia spotreba motorového oleja. Jazda „na plné pecky“ môže síce „uvoľniť“ motor, ktorý ochotnejšie skúma výšiny maximálnych otáčok. No za akú cenu? Častejšie dolievanie oleja ako uvádza výrobca a tvrdia ostatní vlastníci rovnakého tátoša vás vyvedú z mylnej predstavy „správneho“ zábehu. Ak sa pridružia zvláštne klepotavé zvuky, buďte si istí, že ste „načali“ aj ložiská kľukového hriadeľa. Možno vás uspokojí kvílivý zvuk prevodovky, prípadne diferenciálu, ktoré tiež dostali zabrať a nestihli sa pripraviť na svoj život.

 

Zábeh pre všetky časti

Nielen motor potrebuje kilometre na to, aby sa usadil. Každý dielec, ktorý prichádza do kontaktu s ďalším povrchom sa musí prispôsobiť opačnému. Pri vzájomnom trení sa navzájom jemne obrusujú oba povrchy. Niektoré z výstupkov sa pri tom neodlamujú, ale „zažehľujú“. Neprimeraný tlak v tejto etape môže spôsobiť nežiaduce opotrebenie a vznik nadmerných vôlí a netesností. Opatrnosť sa vyplatí aj pre ozubené kolesá v prevodovke, či všetky ložiská. Svoje miesto si musia nájsť aj brzdy. Tiež nové pneumatiky potrebujú pár desiatok až stoviek kilometrov, aby získali optimálnu priľnavosť.

Ako správne zabiehať nové auto

– nevytáčajte studený motor

– neťahajte príves a nenakladajte auto na maximum užitočnej hmotnosti

– často meňte tempo jazdy

– jazdite podľa možnosti dlhšie trasy

– obmedzte na minimum krátke jazdy po meste

– nezohrievajte motor na voľnobeh

– priebežne kontrolujte hladinu oleja

– jazdite svižne, ale motor vytáčajte do 3/4 prevádzkových o­táčok

– motor nikdy nepodtáčajte

Zdroj: SAAB

Rady pre dlhý život

Životne dôležité sú prvé kilometre, približne 5000. Hlavne naftové motory si vyžadujú viac pozornosti. Môže im trvať aj do prvej servisnej prehliadky, kým sa „usadia“. Neraz im to trvá viac – výnimkou nie je, ak sú v plnej forme až po viac ako 50 000 kilometroch. Informujte sa vopred, ktorý motor čo potrebuje. Dieslové motory vyžadujú viac zábehu, benzínovým stačí kratšia trať. Každý potrebuje odlišný postup. Napríklad Ford, Mercedes, či Volvo, ale aj Land Rover vyžadujú jemnejší prístup. Odvďačia sa neskôr spotrebou, tichým chodom a výdržou. O škodováckych motoroch sa vie, že znesú a vlastne aj vyžadujú mierne svižnejší štýl jazdy. Tu však neplatia všeobecné pravidlá, veď čo motor, to originál. Určite však neurobíte zle, ak sa prvých pár tisíc kilometrov budete správať k svojmu autu a jeho motoru jemne. Kedy začať motor zaťažovať naplno? Vznetové po približne 5000 kilometroch, benzínové aj o čosi skôr. Niektoré autá vás od začiatku na maximum ani nepustia. Majú totiž tak nastavené riadiace jednotky, že motor sa napriek „snahe“ nedá vytočiť na maximum hneď od nova. Až keď rozhodne, že si časti motora našli cestu k sebe, dovolí prácu aj pri najvyšších otáčkach.

Kedy vymeniť prvú náplň

Pred časom odporúčali výrobcovia vymeniť olej najneskôr po prvých 5000 kilometroch napriek tomu, že servisná prehliadka sa predpisovala podstatne neskôr. Myslíte si, že dnešné oleje to nepotrebujú? Veď prvá náplň má veľmi náročnú úlohu. Zachytáva všetky uvoľnené kovové častice, ktoré pri zábehu vznikajú. Trpí aj vyššími teplotami, ktoré pri zvýšenom trení vznikajú. Veľa motorov má pritom čoraz menšiu náplň oleja, ktorá sa síce rýchlejšie zohreje, ale aj rýchlejšie znehodnotí. A niektoré oleje z prvovýroby vraj tiež nie sú preborníkmi vo výkonnosti. Spĺňajú limitne parametre, aké sú predpísané priamo výrobcom. Ale nič viac, žiadna rezerva.  Dôvodom sú, ako inak, výrobné náklady. Ak teda nemáte doma tribotechnické laboratórium s možnosťou testovania stavu oleja a obsahu kovových častí v ňom, skúste si vziať k srdcu naše odporúčanie: Prvú náplň oleja vymeňte radšej skôr, ako odporúča servisný manuál, ale určite nie neskôr!

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo