20.06.2020

AMG chystá elektrické turbodúchadlo. Kombinácia dvoch svetov v jednom balíku

Už sme počuli o elektrickom dúchadle/kompresore, no elektrické turbodúchadlo je nový pojem.

Mercedes-AMG vidí svoju budúcnosť v elektrifikácii. Či už kompletnej, či už čiastočnej, inovatívne technológie ku značke patria a je ňou aj nové elektrické turbodúchadlo, ktoré príde s ďalšou generáciou vozidiel AMG.

Mercedes-AMG pri vývoji ťaží aj z know-how z motoristického športu. Najnovšou vymoženosťou, ktorá je v konečnej fáze svojho vývoja, je elektrické turbodúchadlo, ktoré sa v budúcnosti po prvýkrát použije v sériovom modeli z Affalterbachu. Táto technológia, ktorá sa vyvíja spolu s partnerom Garret Motion, pochádza priamo z Formuly 1 a je riešením konfliktu medzi malým turbodúchadlom s rýchlou odozvou, ktoré dosahuje pomerne nízky špičkový výkon a veľkým turbodúchadlom s vysokým špičkovým výkonom, ktoré však reaguje o niečo pomalšie.

Turbodúchadlo s elektromotorom: kombinácia dvoch výhod

Medzi turbínovým kolesom na výfukovej strane a kolesom kompresora na strane nasávania čerstvého vzduchu je priamo na hriadeli turbodúchadla integrovaný elektromotor so šírkou približne štyri centimetre. Tento elektronicky riadený elektromotor roztočí koleso kompresora ešte predtým ako sa k nemu dostane prúd spalín. Elektrifikácia turbodúchadla zlepšuje jeho odozvu v celom spektre otáčok vrátane voľnobežných otáčok. Elektromotor eliminuje takzvanú turbodieru – oneskorenú reakciu konvenčného turbodúchadla. Výsledok: spaľovací motor reaguje na povely plynovým pedálom ešte spontánnejšie, vďaka čomu je celkový pocit z jazdy výrazne dynamickejší a agilnejší. Elektrifikácia turbodúchadla okrem toho zvyšuje krútiaci moment pri nízkych otáčkach, čo opäť znásobuje agilnosť a optimalizuje schopnosti zrýchliť vozidlo z miesta. Technológia elektrického turbodúchadla dokáže udržiavať plniaci tlak aj vtedy, keď vodič pustí plynový pedál alebo brzdí, čím sa zaručuje nepretržitá priama reakcia.


Turbodúchadlo dokáže vyvinúť až 170 000 ot./min, čo umožňuje mimoriadne vysoký prietok vzduchu. Napája sa 48-voltovou napäťovou sústavou. Turbodúchadlo, elektromotor aj výkonová elektronika sú pripojené na okruh chladenia spaľovacieho motora, aby neustále pracovali v najoptimálnejšej teplote.

„...Týmto krokom strategicky rozširujeme svoju technologickú paletu prispôsobenú našim požiadavkám na výkon. Jedným z prvých krokov pri tejto expanzii je elektrifikácia turbodúchadla – príklad toho, kedy sa technológia z Formuly 1 dostane na cestu, vďaka ktorej poskytneme preplňovaným spaľovacím motorom doteraz nevídanú úroveň agilnosti,“ tvrdí Tobias Moers, predseda obchodného vedenia Mercedes-AMG GmbH.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku