26.05.2020

TEST: Mercedes GLE SUV 350de – dva svety, jedno auto. Plug-in z iného cesta

Mercedes GLE 350de v sebe skutočne spája dva svety. Dva naoko nezlúčiteľné svety.

Keď Mercedes predstavil tretiu generáciu naftových hybridných vozidiel, priemerný Európan zalamoval rukami. Nafta a elektromobil? Viem si predstaviť pomerne veľký podiel pomýlených ekológov, ktorí sa už-už chystali do Štutgartu s vidlami a fakľami. No potom zistili, že požiar nie je nič moc, navyše je to ďaleko...

Mercedes sa drží svojho presvedčenia a tým, ktorí počúvajú aj vysvetľuje. Nie, moderné naftové auto nie je ekologická katastrofa a je to jeden z účinných nástrojov ako reálne znižovať uhlíkovú stopu.

Kombinácia nafty a elektrickej energie je jeden z najúčinnejších nástrojov v boji o znižovanie emisií. Jednak preto, lebo elektromobil takejto veľkosti by musel mať minimálne trojnásobne viac batérií, aby mohol ako-tak slúžiť, a tiež preto, lebo v bežnom svete by výkon samotného naftového motora pri takto veľkom aute nestačil. Potreboval by viac valcov, viac turbodúchadiel... Isteže sa dá jazdiť aj v aute menšom, ale to je zas celkom iná debata, však?

V meste na elektrinu, na diaľnici úsporne

Presne toto je veta, ktorú väčšina hybridných a plug-in hybridných vozidiel nevie reálne naplniť. Veľká časť z nich nevie naplniť ani jedno z tvrdení vo vete. Naftový hybrid s veľkou batériou ale áno. A keďže je GLE naozaj veľké autisko, má aj naozaj veľkú batériu. Jej kapacita je 31,2 kWh. To je toľko, čo pred pár rokmi stačilo stredne veľkému elektromobilu ako kompletné úložisko energie. Spomeniem taký Nissan Leaf, alebo Mercedes B 250e... GLE 350de dokáže s touto batériou odjazdiť 106 kilometrov – podľa cyklu NEDC. Reálne je to v závislosti od štýlu jazdy a ďalších premenných cca 80 kilometrov. Mne sa s takmer plne nabitou batériou podarilo 65. Silnou stránkou tohto auta tak je, že mestských jázd môžete za deň vykonať naozaj veľa. Bratislavu môžete prejsť z jedného konca na druhý minimálne dvakrát bez nabitia.

Z Devínskej Novej Vsi do Rače je to necelých 25 km cez Devín a centrum mesta. Ak by ste sa snažili, zvládnete to bez nabitia cca 3,5 krát. Priemerná spotreba je v meste pri zapnutej klimatizácii a všetkých možných komfortných doplnkoch okolo 30 až 40 kWh na 100 km. Mercedes sa vás nesnaží oklamať a napíše vám spotrebu aj v momente státia v zápche. Pohybuje sa okolo 2-3 kWh na hodinu. Papierová spotreba 25 kWh je čisto teoretická a dosiahnuteľná len pri ustálenej rýchlosti cca 50 km/h. Brzdením si ale energiu viete čiastočne prinavrátiť. Zaujímavé je, že v elektrickom režime jazdy pôsobia pádla pod volantom ako v modeli EQC. Teda regulujete nimi intenzitu rekuperácie. Akonáhle ste ale v režime jazdy hybridnom, či inom, radíte s automatickou prevodovkou. Takže snaha získať viac elektriny pri dojazde do obce môže skončiť tak, že zbytočne zobudíte naftový motor a podraďujete...

Druhá časť tvrdenia stojí na fakte, že väčšina plug-in hybridov a hybridov má Podkapotou alebo veľký atmosférický motor, alebo malý prepĺňaný motor. V oboch prípadoch jazdiaci na benzín a v oboch prípadoch vie byť samotný motor na diaľnici poriadne hladný. Nielen preto, že je hlavným zdrojom pre auto obťažkané batériami, ale aj preto, lebo to tak benzínové motory jednoducho robia. V ostatnom čase sa v hybridoch urobil veľký progres, rovnako ako pri spaľovacích motoroch, takže sa benzínové hybridy a pluginy dostali na prijateľné spotreby. Ale keď vám poviem, že GLE 350de čisto na naftu pojedá na diaľnici pri 140 km/h necelých 8 litrov, čo poviete? A pozor, nedávajte to do kontrastu s autami z menších kategórií. Mne priemerná spotreba po kompletnom vyžmýkaní bateriek ukázala 6,9 litra nafty na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% ciest po meste. 6,9 litra ak autu nenabíjate batérie a po diaľnici i po okreskách si jazdíte ako chcete (s miernym) prihliadaním na povolené maximá. Predbiehanie kedykoľvek, zrýchlenie bez obáv. Jednoducho suverenita, ktorá k autu tejto veľkosti a spoločenského postavenia patrí.

Zopakujem to: 6,9 litra po kompletnom vybití batérie a teda jazdení v „iba“ hybridnom režime a to s veľkým podielom jázd po diaľnici. Možno stojí za spomenutie spotreba, ktorú som v porovnateľnom nájazde dosiahol s minulou generáciou GLE SUV 350d Matic. Pekných 10,2 litra. Za spomenutie stojí aj spotreba s novou generáciou GLE SUV 450 4Matic: 10,3 litra. A len tak pre zaujímavosť spomeniem aj spotrebu GLE SUV 53 AMG: 13,2 litra.

Na diaľnici tento hybridný obor používa zväčša naftový motor. Ide o úsporný štvorvalec s výkonom 143 kW a s krútiacim momentom 400 Nm. Jeho braček s dvomi turbami a s označením GLE 300d je základným motorom pre GLE. Ani ten by však takéto utešené číslo spotreby nedosiahol. Nuž a teda na diaľnici pri udržiavaní 140 km/h je priemer okolo 8,5 litra a viac.

Celková priemerná spotreba ale vyzerá celkom inak, keď auto pravidelne dobíjate. V závislosti od vašich denných kilometrov môže byť aj 0,00000 litra nafty. Pri nabíjaní batérie som na tom istom okruhu s rovnakými percentami nájazdu jazdil za 3,9 až 4,5 l/100 km a pri spotrebe 16,4 kWh. Iste, samostatne pracuje každý motor s násobne vyššou spotrebou, ale keď každú chvíľku ťahá iný pílku... Spotreba je priam zázračná. A to, kto kedy a na ako dlho ťahá pílku, to ovplyvňujete nielen zvolením režimu, ale tiež nastavenim energetickej rezervy. Skrátka si môžete nastaviť, že elektrickú energiu spotrebúvať nechcete. Vtedy aj s plne nabitou batériou jazdí auto ako HEV hybrid. Teda nejde stále na naftu, ale keď to situácia dovolí a auto získa „prebytok“ energie, ten prebytok následne použije pri jazde na elektrinu.

Že to má 350de ťažšie, o tom nemusím písať. Ale chcem. Pretože má. Veď to auto na raňajky zjedlo jeden celý mestský elektromobil. Azda preto je jeho pohotovstná hmotnosť (bez príplatkovej výbavy) necelých 2,7 tony. To je niečo ako minulá generácia modelu Land Rover Discovery. Skúste sa opýtať majiteľov, akú majú spotrebu...

Tých cca 350 kilogramov hybridného ústrojenstva má svoj zmysel. Písal som o tom vyššie. Veľkým plusom je, že narozdiel od väčšiny plug-in hybridov, toto môžete dobíjať ako čisto elektrické auto. Teda z výkonnej nabíjacej stanice. Znamená to, že na 80% kapacity to na nabíjačke zvládne za obligátnu polhodinku. Doma na wallboxe za niekoľko hodín, v závislosti od výkonu a stavu nabitia.

A čo spraví tá hmotnosť navyše s dynamikou?

GLE 350de sa s onačením 350 nepredáva náhodou. Dynamikou má vďaka elektromotoru skutočne pripomínať šesťvalcový naftový motor. K 350d nemám dáta, no mám ku GLS 400d. GLS je ľahšie ako GLE 350d a to celkom výrazne. Je zároveň o niečo väčšie. 400d a 350de majú rovnaký maximálny krútiaci moment 700 Nm. 400d má 330 koní, systémový výkon 350de je 320 koní. Podobnosť vidieť pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h. GLE 350de to zvládne za výborných 5,28 sekundy. To je rozdiel pár desatín. Pri 80 120 km/h 350de šprintuje za 6,73 sekundy. To je o sekundu horšie. Veru, dôvodom je najmä hmotnosť, koeficient odporu vzduchu je podobný, čelná plocha tiež.

Dynamiku štandardne zlepší manuálne podradenie. Bez neho je 350de o niečo pomalšie v reakcii na prudké stlačenie plynového pedálu. Vychádza to tak na necelú sekundu váhania navyše. Platí to vtedy, keď nie je naštartovaný naftový motor a potreba dynamiky sústavu zasiahne v režime jazdy výhradne na elektrickú energiu. Elektromotor síce má maximálny výkon 100 kW a 400 Nm krútiaceho momentu, čo by mohlo stačiť na solídnu dynamiku, úlohou elektromotora je v tomto prípade naštartovať naftový agregát a následne sa do dynamiky pustia spoločne.

Veru, elektromotor je tu aj na to, aby štartoval naftový agregát. Ibaže to nerobí cez remeň, akoby sa mohlo zdať vzhľadom na mild-hybridy značky. Nie, tu je to cez spojku, ktorá je medzi motormi. 9-stupňová automatická prevodovka si pri hybridizácii prešla dôkladnou úpravou. Okrem faktu, že vo vlastnom obale toleruje elektromotor, disponuje dvoma dodatočnými spojkami. Jedna spája naftový motor s prevodovkou a druhá elektromotor s naftovým motorom. Vďaka tomu dokáže plugin hybrid jazdiť ako čisto na naftový motor, tak v kombinácii oboch motorov a zároveň výhradne na elektrickú energiu – keď spojka odpojí naftový motor. Výsledkom je efektívny systém, ktorý radí hladko a pritom rýchlo, motor zbytočne nevytáča a dokáže ísť výhradne na elektrinu. A to až do rýchlosti 160 km/h. Celková maximálna rýchlosť je 210 km/h.Inak celkový dojazd atakuje 1000 km. Reálne pohodlne aj 850 na nádrž. 

A čo dynamika v zákrutách?

Solídna. Vďaka širokým pneumatikám sa auto pri väčšine situácii nespráva inak, než zvyšok štartovacieho poľa. Jeho výhodou je, že má kusisko svojej vlastnej hmotnosti pri zadnej náprave, takže je miestami dokonca neutrálnejšie, ako menej hybridizovaný kolegovia. Pravda, ani široké pneumatiky nie sú zázračné a auto sa zo zákruty ľahko vyzuje a vzdá. Kým sa tak ale stane, cítiť to, počuť to a s trochou práce s volantom a plynom sa situácia dá poľahky zvrátiť. Na suchom povrchu je však dynamika obdivuhodná a prejazdové rýchlosti pekné. Auto má podvozok nastavený najmä do komfortu, takže v štandardných jazdných režimoch sa nakloní. Airmatic ale vie pochopiť aj športovejšie nastavenie a ide mu to. Airmatic je príplatkový a určite ho odporúčam. To jemne pohupovanie v rytme nerovností je upokojujúce asi ako pobyt v detskej kolíske. Veľké diery však celkom tradične do kabíny preniknú. Môžu za to veľké disky kolies, nepochybne i nastavenie a parametre podvozka.

Hlučnosť v aute je veľmi nízka. Isteže je väčšia ako v Triede E s podobnými charakteristikami, no iba o toľko, o koľko má vozidlo širšie pneu a väčšiu čelnú plochu. Odhlučnenie patrí bezpochyby do prémiovej kategórie. Ticho je bežnou súčasťou jazdy a platí to aj na diaľnici. Ak idete v hybridnom režime, aj pri diaľničných rýchlostiach sa naftový motor môže vypnúť a iniciatívu preberie elektromotor. Tak ako ďalšie výkonné plug-in hybridy, aj tu je chladenie spaľovacieho motora nezávislé od chodu motora. Opätovné štarty taktiež technike neškodia.

Nesmiem zabudnúť spomenúť ani asistenčné systémy. Isteže je distronic ako adaptívny tempomat na diaľnici fajn, isteže auto udržiava samé seba medzi pruhmi. To všetko platí a dozviete sa o tom viac v ďalších testoch GLE. Písať chcem o prediktívnej funkcii distronicu. Nemusíte mať ani zapnutú navigáciu, aby v prípade jeho aktivácie sledoval mapu a reálnu situáciu pred vozidlom a konal na základe týchto informácií. To znamená, že distronic je výborným spoločníkom aj v meste a aj na okresných cestách. Nielenže spomalí pred vpredu idúcim vozidlom, keď ho dobehnete. On navyše spolupracuje s hybridnou sústavou a keď sa blížite k prekážke, či k inému vozidlu, vypne motor a rekuperuje tak, aby pohodlne doplachtil až k zadku vpredu idúceho vozidla a nazberal maximum energie. Navyše vie predpokladať, že na vašej ceste nasleduje zákruta. Tak pred zákrutou zníži zvolenú rýchlosť tak, aby ste zákrutou mohli pohodlne prejsť a nemuseli automatické udržiavanie zvolenej rýchlosti vypínať. A aj v zákrute naďalej vníma čo sa deje.

Takže ak sa v nej objaví prekážka, alebo vycíti, že zvolená rýchlosť je pre vás už priveľa (či pre schopnosti, strach, alebo nerovnosti v zákrute) spomalí ešte viac. Samozrejme vie aj preberať maximálne povolené rýchlosti, no môžete si tiež nastaviť odchýlku tak, aby všetko prebiehalo v rámci zažitých pravidiel. Ešte keby vedel zastať pred červenou... Aj to vie, ak pred ňou zastane iné auto. A do pár sekúnd sa aj samostatne pohne, keď naskočí zelená a autá vpredu sa pohnú. Prípadne po dlhšom státí stačí džubnúť do plynového pedálu. A pri tej červenej ešte zostanem. Ak zastanete pred semaforom, na displeji infotainmentu vám ukáže svetelnú signalizáciu a vy sa nemusíte ohýbať do krkolomných polôh, aby ste videli na semafor. Súčasťou je pochopiteľne aj rozšírená realita pri aktivovanej navigácii. Navigácia má tiež neustálu online aktualizáciu jazdnej situácie. Nepotrebujete teda ani waze, pretože Here má v podstate rovnakú databázu info. S výnimkou pohyblivých policajných radarov, v tomto je Waze stále pán – preto, lebo to nahlasujú ľudia.

Infotainment Mercedesu je tak prepracovaný, intuitívny a vizuálne príťažlivý, že CarPlay ani nezapínam. A ak, tak len preto, aby som si v ňom zvolil hudbu. Aj prácu s hudobnou databázou má ale MBUX lepšie prepracovanú. A áno, je tu aj linguatronic. A áno, je mi to jedno. Je v češtine alebo v angličtine. A áno, vie povedať vtip. Je tu aj head-up displej a množstvo možností ako sledovať techniku, tok energie i spotreby.

No a asi som zabudol napísať, že toto auto je extrémne bohaté na priestor. Za sebou sa bez problémov odvezú dvojmetroví ľudia. A do auta sa dvojmetrových zmestí aj päť. Aj tí vzadu si môžu elektricky nastaviť sklon operadiel a urobiť si tak pohodlíčko. Ventilácia dozadu má štyri prieduchy, sklá sú atermické a vďaka veľkej batérii a elektromotoru sa do auta i v chladnom počasí enormne rýchlo začne hrnúť ohriaty vzduch. Predpokladám, že túto výhodu má aj naftový motor.

Batožinový priestor síce neponúkne 690 litrov, no aj tých 550 je úplne postačujúcich. Tie litre navyše totiž obvykle požívala rezerva. Tu sa nezmestí. Hodia sa runflat pneu, respektíve aspoň lepiaca sada. A z kufra auta môžete bez obáv povyhadzovať aj káble. Stačí prísť na nabíjačku a veci sú vyriešené.

GLE SUV je mimoriadne auto. Nevie jazdiť až tak športovo ako X5, ale má svoj unikátny obrý šarm a toľko verzií, že si na svoje príde každý. Štýl auta je pre mňa subjektívne ďalej ako štýl konkurentov. GLE je o prestíži, o pohodlí jazdy a o neuveriteľnej dávke technológií. Toto je najlepší plug-in hybrid aký som doteraz mal. Isteže sú tu autá naladené ostrejšie, no toto vozidlo je tak multifunkčné a multischopné, až prekvapuje prečo zvyšok sveta dáva ruky preč od naftových hybridov. Pokiaľ sa postaráte o naftový motor a jeho emsie, autu dáte skutočne poriadne batérie, navyše máte v rukách tak dobrú 9-stupňovú prevodovku, nemáte problém s batožinovým priestorom... Aha... už chápem prečo.

Pre mňa je najlepšou verziou GLE športová 53 AMG, prípadne 450tka. Hneď za nimi je 350de. Pretože ak benzínovú nechcete, lebo vysoká spotreba, tak potom 350de. Ani 400d neznie zle... A vlastne aj 350d je fajn... 9 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLE SUV 350de 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1956
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.):  143/3800
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.): 400/1600-2800
Výkon elektromotora (kW) 100
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 400
Systémový výkon (kW) 235
Systémový krútiaci moment (Nm) 700
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Maximálna rýchlosť (km/h) elektro: 160
Dojazd na elektrickú energiu (NEDC) (km) 106
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 1,1
Spotreba kombinovaná NEDC (kWh/100 km) 25,4 
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4924/1947/1797
Rázvor náprav (mm): 2995
Svetlosť (mm) 180-205
Objem batožinového priestoru (l): 490
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2696
Užitočná hmotnosť (kg): 680
Rozmer pneumatík (základ) 275/50 R20
Základná cenníková cena modelu: 68 080 €
Základná cena verzie: 77 286 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku