28.06.2019

Kúpiť či nekúpiť jazdené auto s dvojspojkovou prevodovkou?

Dvojspojkové prevodovky spájajú klady mechanických a samočinných prevodoviek a nie sú na trhu žiadnym nováčikom.

 Od svojich počiatkov prešli dlhú cestu a stávajú sa stále častejším typom i v bežných automobiloch. Ako je to s ich spoľahlivosťou a koľko stojí oprava v servise? A čo robiť, aby dvojspojková prevodovka vydržala fungovať, ako má?

Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál. „Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o 2 000 eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ servisnej siete ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku. 

„Takmer každý výrobca vozidiel na trhu má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, ako sú napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju dáva aj do motocyklov. V dnešnej dobe sú najpopulárnejšie prevodovky značky VW označované ako DSG alebo S-tronic. Z hľadiska spoľahlivosti patria k najlepším napríklad DL501 v Audi s pozdĺžne montovaným motorom A4 a A6. Avšak najviac spoľahlivé sú hlavne tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto. 

Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí s cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku. Výmena suchej spojky stojí asi 1 400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1 500 eur. V prípade poruchy mechatroniky sa mení kus za kus. Mechatronika je mimoriadne citlivá a opraviť ju dokáže len špecializované stredisko. Takých je veľmi málo (Ford mal svojho času jedno na celú Európu), cena takej opravy by mohla presiahnuť cenu výmeny. Navyše by auto mohlo byť dlhšie nepojazdné. 

Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka. Lukáš Czauderna k tomu uvádza: „Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250 000 km s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo so 150 000 km s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad u DSG prevodoviek to nastáva medzi 150-200 tis. km.“

Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, ktoré majú vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu u dvojspojkovej prevodovky je to, že každá spojka radí polovicu rýchlostných stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie a ťah motora nepoľavuje. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený. 

5 odporúčaní odborníka, aby dvojspojková prevodovka vydržala čo najdlhšie:

1) Meňte pravidelne olej. U tzv. mokrej spojky po prejdených nie viac ako 60 000 km a u tzv. suchej po maximálne 120 000 km.

2) V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než by ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky. 

3) Nevyradzujte na neutrál pri každom zastavení.

4) Neparkujte vo vlhku. Predchádzajte vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovky poškodzujú.

5) A hlavne! Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od VW je veľmi citlivá. 

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Profi Auto

Komentáre k článku