27.06.2019

Ford predstavil nový crossover – má známe meno Puma

Novinka má príťažlivý dizajn, najväčší objem batožinového priestoru vo svojej triede a úsporný mild hybridný pohon.

Kompaktný crossover je inšpirovaný SUV a predstavuje novú kapitolu v dizajnovej identite značky Ford. Prichádza s novými štýlovými líniami vrátane výrazných, hore umiestnených svetlometov a športových, aerodynamických liniek. Proporcie kompaktného crossovera zaručujú zvýšenú polohu za volantom a zároveň podporujú najväčší objem batožinového priestoru vo svojej triede.

Nový model Puma sa pripojí do rozširujúcej sa rodiny európskych SUV a crossoverov značky Ford inšpirovaných SUV. Súčasťou radu je Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge a úplne nový Explorer Plug-In Hybrid. Predaj SUV značky Ford v Európe teraz predstavuje viac ako jednu pätinu, pričom v roku 2018 vzrástol o viac ako 19 %.

Puma je tiež prvým vozidlom vo svojom segmente, ktoré ponúka otváranie dverí batožinového priestoru bez použitia rúk, komfort sedadiel s funkciou masáže bedier a praktické technológie.

Puma využíva 48-voltovú technológiu Ford EcoBoost Hybrid. Výsledkom je vyšší dostupný výkon a optimalizovaná spotreba paliva. Mild hybridná pohonná jednotka pripája krútiaci moment elektromotora, ktorý podporuje 1,0-litrový trojvalcový zážihový motor EcoBoost s nízkym trením. Celkový výkon je až 114 kW (155 k).

Medzi pokročilé technológie asistencie patrí adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. Nová je funkcia informácií o miestnom nebezpečenstve, ktorá dokáže informovať o nebezpečných situáciách na ceste ešte skôr, ako ich zaznamená vodič alebo snímače vozidla.

Puma sa začne predávať na konci roka. Pri výrobe sa uplatní kvalita v rumunskom závode Ford Craiova, do ktorého spoločnosť od roku 2008 investovala takmer 1,5 miliardy eur.

Evokujúci dizajn a praktickosť

Štýlový a športový model Ford Puma má optimalizovaný rázvor a rozchod kolies. Má nízku, zvažujúcu sa líniu strechy s dobre rozoznateľnou siluetou. Podporuje trend klinovitých bočných profilov crossoverov s dizajnom „opačného klinu“. Výrazné oblúky blatníkov zvýrazňujú športový charakter. Svetlomety v tvare „kanoe“ sú usadené vysoko na kapote a LED hmlové svetlá priamo pod nimi integrované do predných nasávacích otvorov vzduchu, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu cez predné kolesá. Redukuje sa tým turbulencia a zlepšuje sa aerodynamika. Predné svetlomety sú natiahnuté dopredu k prednej mriežke chladiča. To dodáva Pume charakteristický dizajn prednej časti. Proporcie modelu Puma ďalej zvýrazňuje unikátny „plávajúci“ dizajn predného stĺpika. Vnímanie hmoty kabíny sa posunulo ďalej dozadu, čo vytvára mohutnú -,.ma  súčasne výrazne elegantnú siluetu

Štýlový model Puma Titanium má unikátne, strojovo opracované 18-palcové zliatinové disky kolies Pearl Grey a chrómové prvky na mriežke chladiča, bočných prahoch a hmlových svetlách. Zadný difúzor a spodná ochranná doska sú nalakované metalickou sivou farbou a okná sú lemované vysokolesklými čiernymi lištami. Vo vnútri je volant s koženým efektom, dekormi okolo ukazovateľov a prístrojovej dosky s dreveným efektom a výraznými textilnými panelmi na vnútornej strane dverí.

Model Puma ST-Line inšpirovaný modelmi tímu Ford Performance je štandardne vybavený 18-palcovými alebo 19-palcovými voliteľnými zliatinovými diskami s matným čiernym povrchom a športovým podvozkom so špeciálne naladenými pružinami a tlmičmi nárazov. V prednej časti je mriežka chladiča ST-Line s matnými čiernymi detailmi a vysokolesklým lemom, vysokolesklými rámikmi hmlových svetiel a voliteľným väčším, funkčným strešným spojlerom.

Výrazné spodné krídlo ST-Line smeruje vzduch do nasávacích otvorov vzduchovej clony. V interiéri modelu Puma ST-Line je volant s plochou spodnou časťou a červeným prešívaním dostupným aj pre voliteľné, čiastočne kožené sedadlá. Zliatinové pedále, hliníková radiaca páka a čierne čalúnenie stropu ešte viac zvýrazňujú športový charakter.

Vybrať sa dá z 10 farieb laku. Vybrať si možno modrú Blazer Blue, bielu Frozen White, červenú Race Red, striebornú Solar Silver, čiernu Agate Black, červenú Lucid Red, sivú Grey Matter, modrú Desert Island Blue, sivú Magnetic a bielu Metropolis White.

 

Puma má najväčší objem batožinového priestoru vo svojej triede - 456 litrov. Do flexibilného batožinového priestoru sa po sklopení sedadiel v druhom rade pohodlne zmestí predmet s dĺžkou 112 cm, šírkou 97 cm a výškou 43 cm. Ford MegaBox spĺňa a prekračuje požiadavky zákazníkov na praktický batožinový priestor. Výsledkom je hlboký, univerzálny úložný priestor, do ktorého sa pohodlne zmestia dva golfové vaky nastojato.

Toto riešenie úložného priestoru ponúka objem 80 litrov pri šírke 763 mm, dĺžke 752 mm a hĺbke 305 mm. Umožňuje uloženie nestabilných predmetov s výškou do približne 115 cm vo vzpriamenej polohe, napríklad izbové rastliny. Po prikrytí vekom sa použiť na zakrytie zašpinených športových potrieb alebo zablatených topánok. Ford MegaBox má vo vnútri syntetickú vnútornú vrstvu a v spodnej časti je zase výpustná zátka, čo uľahčuje čistenie vodou.

Nakladanie batožiny je ľahšie vďaka ovládaniu dverí batožinového priestoru bez použitia rúk jednoduchým kopnutím nohou pod zadný nárazník. Na dverách batožinového priestoru je inovatívne riešenie zadného plató – kryt batožinového priestoru je namontovaný na dverách a posúva sa s nimi. Nie sú potrebné bočné držiaky a vozidlo ponúka neobmedzený prístup do zadnej časti s batožinou. Flexibilný kryt sa ľahko prispôsobí tvarom objemných predmetov.

Pokročilé technológie pohonu

Ford tento rok oznámil, že každý z modelov, ktorý predstaví po uvedení úplne nového modelu Focus, bude aj ako elektrifikovaná verzia. Technológia EcoBoost Hybrid dopĺňa 1,0-litrový zážihový motor EcoBoost o integrovaný štartér/generátor (BISG) poháňaný remeňom s výkonom 11,5 kW. Nahrádza štandardný alternátor a umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie pri brzdení. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora. Systém BISG funguje aj ako motor, ktorý spolupracuje s trojvalcovým 1,0-litrovým motorom s nízkym trením. Uloženú energiu využíva na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla.

V ponuke sú verzie s výkonom 125 koní a 155 koní. Inteligentný, samoregulačný, mild hybridný systém nepretržite monitoruje spôsob používania vozidla a určuje kedy a ako treba optimálne nabíjať akumulátor a kedy sa dá využiť energia z akumulátora. Krútiaci moment elektromotora pomáha dosahovať lepší výkon. Pri nižších otáčkach motora dodá až o 50 % vyšší krútiaci moment. Systém BISG umožnil znížiť kompresný pomer 1,0-litrového motora EcoBoost a použiť väčšie turbodúchadlo, pričom znova naštartuje motor za približne 300 milisekúnd.

Na výber je rad zážihových motorov Ford EcoBoost a vznetových motorov Ford EcoBlue, ktoré podporujú systém automatického vypínania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. 1,0-litrový motor EcoBoost s výkonom 125 koní má spotrebu paliva 5,8 l/100 km. Neskôr sa pridá vznetová pohonná jednotka a sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka.

1,0-litrový motor EcoBoost a EcoBoost Hybrid majú ako prvé trojvalcové motory systém deaktivácie valca. Automaticky vypne jeden z valcov motora, keď nie je potrebný plný výkon, napríklad pri jazde zotrvačnosťou alebo ustálenou rýchlosťou. Systém dokáže vypnúť alebo znovu aktivovať jeden valec za 14 milisekúnd.

Nové, tuhšie zadné zavesenie s vlečenými ramenami, väčšími tlmičmi nárazov, tuhšími silentblokmi a optimalizovanými hornými úchytmi zavesenia kolies znižujú trenie a zvyšujú tuhosť celého podvozka.

Puma má 12 ultrazvukových snímačov, tri radary a dve kamery umiestnené okolo auta, ktoré patria do rodiny technológií Ford Co-Pilot360. Zdokonaľujú ochranu, riadenie a parkovanie. Adaptívny tempomat so systémom Stop & Go podporený sedemstupňovou automatickou prevodovkou, systém rozpoznávania dopravných značiek a udržiavania komfortnej vzdialenosti od vozidiel vpredu. Znižuje stres počas dlhých ciest tým, že udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. Dokáže prispôsobiť rýchlosť vozidla podľa limitov, sleduje aj dopravné značky popri ceste a na nadzemných portáloch. Okrem toho využíva aj informácie z palubného navigačného systému.

Funkcia Stop & Go umožňuje úplne zastaviť vozidlo s použitím až 50 % celkovej brzdnej sily a automaticky sa rozbehnúť, ak zastavenie trvá kratšie ako 3 sekundy. Ak je dlhšie, vodič môže stlačiť tlačidlo na volante alebo jemne stlačiť plynový pedál a vozidlo sa rozbehne.

Nová funkcia informácií o miestnom nebezpečenstve využíva palubný modem FordPass Connect. Dokáže informovať vodiča o nebezpečnej situácii na ceste pred vozidlom, aj keď nehodu nevidno kvôli zákrute alebo iným vozidlám. Výstrahy funkcie informácií o miestnom nebezpečenstve sa poskytujú nezávisle od satelitného navigačného systému podľa aktuálnych údajov od spoločnosti HERE Technologies – pochádzajú od miestnych orgánov, záchranných služieb a údajov z iných vozidiel pripojených ku „cloudu“.

V modeli Ford v kategórii B je prvýkrát zadná, 180° širokouhlá kamera, takže pri cúvaní z parkovacích miest alebo príjazdových ciest možno ľahšie zbadať chodcov, cyklistov a iné vozidlá. Systém monitorovania mŕtveho uhla (BLIS) spolu so systémom upozornenia na križujúce vozidlá môže pri cúvaní vydať výstrahu pred vozidlami, ktoré prichádzajú zboku. Ak vodič nereaguje na výstrahy, systém môže použiť brzdy, aby zabránil alebo zmiernil následky nehody.

Aktívny parkovací asistent s technológiou kolmého parkovania pomáha vodičom nájsť vhodné parkovacie miesta a autonómne zaparkovať pozdĺžne alebo kolmo k ostatným vozidlám. Technológia automatických diaľkových svetiel  vie automaticky prepnúť svetlomety na stretávacie svetlá, aby sa zabránilo oslňovaniu protiidúcich vodičov.

Funkcia detekcie krajnice ďalej zlepšuje systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu. Dokáže rozpoznať, kde spevnená cesta prechádza na nespevnený povrch, napríklad mäkkú krajnicu, štrkový alebo trávnatý okraj cesty. Systém dokáže pomocou slabého krútiaceho momentu nasmerovať volant, aby zabránil vozidlu zísť z vozovky.

Technológie v modeli Puma taktiež pomáhajú vodičom jazdiť v preplnenom mestskom prostredí. Systém prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov zaznamená ľudí na ceste pred vozidlom alebo v jeho blízkosti, prípadne ak križujú dráhu vozidla. Systém má znížiť závažnosť niektorých čelných kolízií s vozidlami a chodcami alebo úplne zabrániť niektorým typom nehôd.

Pomôcť vodičom zamedziť nehodám môže asistent riadenia pri úhybnom manévri, ktorý je navrhnutý na prevádzku pri mestských a diaľničných rýchlostiach. Pomocou radaru a kamery zaznamenáva pomalšie sa pohybujúce a stojace vozidlá vpredu a poskytuje podporu riadenia, aby vodič dokázal manévrovať okolo prekážky pri hroziacej zrážke. Okrem toho systém výstrahy pred jazdou v protismere využíva kameru namontovanú na čelnom skle a informácie z navigačného systému vozidla. Pri jazde okolo značky „Zákaz vjazdu“ na vjazde na diaľnicu sa zobrazí optická výstraha a zaznie zvukový výstražný tón.

Inovatívny luxus

Inovatívny a luxusný interiér v modeli Puma pomáha majiteľom bojovať so stresom každodenného života. Predné sedadlá s funkciou masáže bedier sú novinkou v kategórii. Masážny systém s tromi vakmi ponúka tri nastavenia intenzity a nastaviteľné smery otáčania.

Predné sedadlá so štíhlou konštrukciu operadla maximalizujú priestor pre kolená cestujúcich v druhom rade. Tvary lavicového sedadla v druhom rade uľahčujú nastupovanie a vystupovanie z vozidla. Predné a zadné sedadlá sa v závislosti od verzie dodávajú s odnímateľnými a umývateľnými poťahmi. Panoramatická strecha je otvárateľná v celej dĺžke a skladá sa z dvoch širokých sklených panelov vyrobených z tvrdeného, tónovaného skla.

Nechýba bezdrôtová podložka pre nabíjanie smartfónov počas jazdy tesne pod prístrojovou doskou, automaticky zaznamenáva kompatibilné zariadenia a spúšťa nabíjanie. Pri nabíjaní preto nie je potrebné obsadiť jeden z dvoch USB vstupov nabíjacím káblom.

Zariadenia môžu zostať pripojené k systému komunikácie a zábavy Ford SYNC 3 cez Bluetooth aj pri použití bezdrôtového nabíjania. Vodič môže v modeli Puma ovládať audiosystém, navigáciu a pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových povelov. V cene systému je kompatibilita s funkciami Apple CarPlay a Android Auto. Stredový dotykový 8-palcový displej možno ovládať pomocou gest priblíženia a posúvania.

Ford Puma má zabudovaný modem FordPass Connect, takže vozidlo sa premení na mobilný prístupový bod Wi-Fi s možnosťou pripojenia až 10 zariadení. Prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass sa dá skontrolovať hladina paliva, stav poplašného systému, životnosť oleja a ďalšie komponenty, prípadne odomknúť dvere na diaľku. Modely vybavené sedemstupňovou automatickou prevodovkou dokážu na diaľku naštartovať motor.

Voliteľný audiosystém B&O vyladili tak, aby zaistil prvotriedny zvukový zážitok bez ohľadu na jazdné podmienky. Okrem 10 reproduktorov je súčsťou subwoofer s rozmermi 150 mm x 200 mm integrovaný do batožinového priestoru bez obmedzenia priestoru pre batožinu. Jadrom systému je zosilňovač s digitálnym spracovaním signálov s výkonom 575 W.

Plne konfigurovateľný digitálny 12,3-palcový prístrojový panel umožňuje vodičom prispôsobiť si zobrazenie a uprednostniť niektoré informácie vrátane upozornení asistenčných technológií a satelitného navigačného systému.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku