2015-06-18 10:25:25
Ford Fiesta Red Black
Ford Fiesta Red Black Edition
Zdroj: Ford Motor Company

Ford Fiesta má vyšší výkon ako Bugatti či Ferrari

Samozrejme ide o parameter výkonu pri porovnaní objemu motora.

Nový model Ford Fiesta s 1,0-litrovým motorom EcoBoost je už v predaji a má výkon 103 kW (140 k). Jeho litrový výkon prevyšuje motory poháňajúce superautá Bugatti Veyron alebo Ferrari 458 Speciale.

Nová verzia motora, ktorý v rokoch 2012, 2013 a 2014 získal ocenenie Medzinárodný motor roka, získala nové nastavenie zvyšujúce výkon o 12 percent. Motor je k dispozícii v nových modeloch Ford Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition s výrazným novým dizajnom a dynamickým výkonom.

Motor má viac ako dvojnásobný litrový výkon v porovnaní s 1,6-litrovým motorom s výkonom 74 kW (100 k), ktorý poháňal športový model Ford Fiesta S len pred 10 rokmi. Spotreba paliva a emisie CO2 pritom klesli o viac ako tretinu – v prípade modelov Fiesta Red Edition a Black Edition na hodnotu 4,5 l/100 km a 104 g/km CO2*.

„Na tom, že motor EcoBoost s objemom 1,0 l má vyšší litrový výkon ako motor, ktorý poháňal najrýchlejšie cestné vozidlo len nedávno v roku 2010, a dvakrát vyšší litrový výkon v porovnaní so svojim predchodcom spred desiatich rokov vidno, aký obrovský krok v konštrukcii tento motor prekonal,“ povedal Joe Bakaj, viceprezident vývoja produktov spoločnosti Ford of Europe. „Jeho konštrukcia zabezpečuje vysoký výkon pri zachovaní nízkej spotreby paliva, ktorú požadujú a očakávajú zákazníci spoločnosti Ford.“

Zdroj: Ford Motor Company
Zdroj: Ford Motor Company

1,0-litrový motor EcoBoost využíva technológiu prepĺňania, dvojité nezávislé variabilné časovanie vačkových hriadeľov (Ti-VCT) a priame vysokotlakové vstrekovanie paliva s cieľom dosiahnuť čo najlepšiu kombináciu výkonu a účinnosti. V motore je turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, ktoré sa otáča rýchlosťou až 248 000 otáčok za minútu – viac ako 4 130-krát za sekundu. Je to takmer dvojnásobne viac ako rotovali turbodúchadlá používané v pretekárskych monopostoch F1 v roku 2014. Turbo vyvíja plniaci tlak 260 kPa, čo je viac, než je potrebné na nahustenie pneumatík modelu Ford Fiesta.

Vďaka novému nastaveniu regulácie tlaku turbodúchadla, technológii Ti-VCT, medzichladiču, riadeniu škrtiacej klapky a časovaniu zapaľovania sa výkon zvýšil z hodnoty 92 na 103 kW (zo 125 na 140 koní) a krútiaci moment vzrástol na hodnotu 180 Nm v rozmedzí otáčok 1 400 až 5 000 za minútu. Fiesta Red Edition a Black Edition zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 201 km/h.

Zdroj: Ford Motor Company
Zdroj: Ford Motor Company

„Dôkazom pokročilej konštrukcie litrového motora EcoBoost je, že sme dokázali motor vyladiť na výkon 140 koní, pričom jedinou hardvérovou zmenou je mohutnejšie tesnenie hlavy valcov kvôli vyšším tlakom,“ povedal Andrew Fraser, manažér kalibrácie zážihových motorov spoločnosti Ford of Europe. „Špičkový tlak pôsobiaci na piesty s priemerom 7 cm pri zapaľovaní zmesi je 1 240 kPa, čo je ekvivalent viac ako 5 ton, alebo hmotnosti dospelého afrického slona stojaceho na plechovke od nápoja.“

Motor vyvinuli konštruktéri spoločnosti Ford z celej Európy, vrátane konštruktérov z Európskeho výskumného centra Ford v nemeckom Aachene a Technického centra Ford v meste Dunton vo Veľkej Británii. Kompaktný liatinový blok valcov je tak malý, že by sa vošiel do stropnej priehradky na batožinu v lietadle. Hliníková hlava valcov s integrovaným výfukovým potrubím znižuje teplotu výfukových plynov kvôli optimálnemu pomeru zmesi palivo – vzduch. Inovatívna konštrukcia zotrvačníka a prednej kladky zaisťuje lepšiu kultivovanosť chodu v porovnaní s tradičnými konštrukciami 3-valcových motorov.

Zdroj: Ford Motor Company
Zdroj: Ford Motor Company

Trenie motora sa znížilo vďaka špeciálnej povrchovej úprave piestov, piestnym krúžkom s nízkym trením, tesneniam kľukového hriadeľa s nízkym trením a konštrukcii rozvodového remeňa uloženého v oleji. Olejové čerpadlo s premenlivým prietokom prispôsobuje mazanie aktuálnym potrebám a optimalizuje tlak oleja, čím sa znižuje spotreba paliva.

Jozef Vydra
ZDROJ: Summit Motors, Ford Motor Company

Komentáre k článku


Stream naživo