2013-09-12 11:45:00
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium Plus je príjemné auto z kategórie malých.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Fiesta 1,0 Ecoboost – jazdí skvelo, treba vyskúšať...

Najpredávanejšie auto sveta vo svojej triede, aktuálne ženské auto roka. To je aktuálna, už šiesta generácia Fiesty.

Populárne a sympatické auto, ktoré je nekorunovaným etalónom malých áut – to je najstručnejšia charakteristika auta, ktoré si vo  faceliftovanej podobe vzalo predlohu z konceptu Ford Verve. Jeho predná maska sa tak výrazne podobá na modely značky Aston Martin, s ktorou Ford ukončil spolužitie pred zhruba piatimi rokmi.

Omladenie prinieslo zmeny nielen v prednej časti, ale aj vzadu a pod kapotou si našlo miesto pár nových motorov. Jedným z ich aj dnes už dvojnásobným titulom ovenčený motor roka, litrový trojvalec EcoBoost. Nestretli sme sa s ním prvý raz, no zdá sa, že na rozdiel od modelov B-MAX, C-MAX a Focus „sedí“ Fieste ako, no veď viete – ako uliaty.

Vzhľad exteriéru je jedna vec, ale zvyknete si rýchlo. Trocha iné je to možno v kabíne, kde by bolo treba zásahov možno menej, ale pomohli by. Je to však vec názoru, lebo interiér  súčasných modelov Ford nemusí vyhovovať každému z hľadiska dizajnu. Napríklad tvar a usporiadanie ovládacích prvkov na prístrojovej doske a najmä tlačidiel autorádia, ktoré pripomína motýľa, (alebo anjela) s roztiahnutými krídlami. Veľa tlačidiel, kde menej by bolo viac. Funkčnosť síce neutrpela, skôr naopak, lebo všetky ovládacie prvky sú bez zbytočnej vôle a dostatočne pevné. Nemusíte mať obavy, že im dôjde dych po pár tisíc kilometroch.

Vnútorný priestor – tak akurát

Miesto na zadných sedadlách je pre cestujúcich vyšších ako 185 cm vyšších už stiesnené a nesedí sa tam dvakrát pohodlne. Najviac prekáža blízkosť strechy, ale na rovinu: ani väčšina konkurencie na tom nie je v triede malých áut o nič lepšie. Batožinový priestor (na triedu primeraného objemu) má hodnotu približne ako priemer v triede. Po sklopení zadných operadiel (so sedákmi nerátajte, sú napevno) vznikne síce schod, no ale v tejto triede áut sa na rovnú podlahu hrať nemusíme. I keď dvojité dno by občas bolo príjemné... Pod tým terajším je dojazdová rezerva.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvyšok, hlavne vpredu je v poriadku... no predsa ešte jedna vec: hoci majú sedadlá hlavne vpredu dlhé sedáky a príjemný tvar, materiál poťahu nie je dosť vzdušný. Keďže sme autíčko mali k dispozícii v čase poriadnych horúčav, mali sme na chrbte prepotené mapy. Pre zadných cestujúcich by potešil výduch klimatizácie zozadu lakťovej opierky. Je tam aspoň druhá 12 V zásuvka. Nabíjanie tabletov, či mobilov teda nie je problém. A ešte čosi: nad dverami nehľadajte držiaky na ruku. Ovládanie automatickej klimatizácie je výborné, no všetky tlačidlá rovnakého typu naskladané tesne na seba neumožňujú rýchlu voľbu funkcie. Vyhrievanie čelného skla utopené medzi inými tlačidlami, takisto zapnutie vnútorného okruhu. Keď sa objaví „smradliak“ pred vami, dlho hľadáte, kde sa to vlastne zapína. Drobnosť, ale... mohlo by to byť lepšie. Pri budúcom facelifte, či novej generácii určite.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvuk, aký sa bežne nevidí, ehm nepočuje...

Čo poteší všetkých bez rozdielu, je kvalita sériovej audiosústavy. Veľmi, fakt veľmi dobrá! Zvládne prehrávať aj externé zdroje. USB konektor je s prvou 12 V zásuvkou tradične medzi ručnou brzdou a radiacou pákou. Hudba na USB si dobre rozumie s autorádiom  Keď ho vytiahnete a vložíte späť, autorádio si pamätá - poslednú skladbu, aj presnú pozíciu v nej. Nechýba ani náhodné prehrávanie všetkých skladieb na USB kľúči. K dokonalosti chýba zobrazovanie názvu skladieb...

Za volantom si nájdete miesto

Dobre do ruky padnúci volant nestraší desiatkami tlačidiel. Vľavo sa ovláda autorádio a telefonické hovory, vpravo tempomat, ktorý ale treba stále zapínať tlačidlom ON. No až po stlačení SET sa o tom dozviete rozsvietenou kontrolkou na prístrojovke. Vľavo od volantu môžete je manuálna regulácia jasu podsvetenia prístrojov a prepínač svetiel. V polohe Off aj v režime Auto cez deň svietia len predné LED svetlá. Pozor na to, osvetlenie zozadu vyžaduje prepnúť do inej polohy. Pri vystupovaní vás nepríjemný zvukový signál prinúti prepnúť. Radšej zvoľte polohu AUTO, aby ste hlavne večer a v noci jazdili s osvetlením, ako treba.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Extra porcia navyše v cene

Testovaná verzia mala multimediálny systém SYNC. Funguje pod platformou Microsoft Windows Embeded Automotive. Dokáže v prípade potreby zavolať na miesto nehody nevyhnutnú pomoc (reaguje na spustenie airbagov alebo odpojenie palivového čerpadla). Sám, automaticky a až v 30 krajinách. Predtým len treba spárovať váš mobilný telefón s vozidlom pomocou pripojenia Bluetooth, čo ale umožní zároveň telefonovať s rukami na volante, či počúvať obľúbenú hudbu z mobilu. Okrem toho umožňuje aj hlasovo ovládať jeho funkcie. Bohužiaľ len po anglicky. No a to bol kameň úrazu. Hoci toleruje nedokonalú výslovnosť angličtiny, trocha sme sa sem-tam „hádali“. Niekedy jednoducho „nerozumel“. Alebo žeby my jemu?!

Ďalšou zo zaujímavých technológií je Ford MyKey. Umožňuje vám obmedziť možnosti výkonného auta, ak ho používa aj vaša ratolesť. Môžete nastaviť nemožnosť vypnúť ESP,  maximálnu rýchlosť (napríklad 90 km/h), určiť maximálnu hlasitosť autorádia, či nastaviť permanentné používanie ďalších asistenčných systémov vozidla (sledovanie jazdného pruhu, Active city stop, parkovacie senzory…). Oznámenie o nízkej hladine paliva v nádrži sa bude signalizovať už pri 120 km dojazde... Určite vás budú vaši potomkovia milovať. Ale čo by ste neurobili pre ich bezpečnosť a svoj pokojný spánok?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Viac, ako by ste (asi) čakali

Na vozidle vás asi najviac v dobrom zmysle slova zarazí jeho agilita. Napriek tomu, že to bol „iba“ slabší, 74 kW EcoBoost, ktorý má aj verziu s výkonom vyšším o štvrtinu. Radenie rýchlostí išlo ako po masle. Spojka síce zaberala trocha nižšie, no plyn reaguje iba minimálne oneskorene. Brzdy sa najprv tvária že nič, ale zošliapnete pedál trocha viac a už sú v pohode. Fiesta inak jazdí nadštandardne a to je asi aj dôvod predajného úspechu. Motor sa preberá nad 2000 otáčkami. Jazdiť preto v meste na štvorku je nepohodlné, hoci ju indikátor ekonomickej jazdy nástojčivo odporúča rozsvietením kontrolky. Motor pri 50 km/h a 1500 otáčkach duní a neveľmi ochotne sa zviecha ďalej. Pomohla by kratšia štvorka. Tá sa optimálne radí od 70 kmh/ vyššie, dlhý prevod piateho stupňa znesie zaradenie od 90 kilometrovej rýchlosti. Jazdné vlastnosti je oblasť v ktorej je Fiesta asi najlepšia. Fordu sa podarilo skĺbiť v aute naladenie nielen na pôžitok z jazdy, ale zároveň aj na komfort. Zvyknúť si treba na to, že malý objem motora znamená takmer nulovú možnosť brzdenia motorom. Aspoň si môžete vychutnať dlhé dojazdy pred začiatkom obce...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A čo spotreba?

Oplatí sa uvažovať na vznetovým motorom? Komu sa čo páči, ale z hľadiska spotreby ani nie. S ľahkou nohou na plynovom pedále to bolo okolo 5 litrov, bez „diétneho“ obmedzovania sa pri bežnej jazde okolo 6 a rýchly výjazdy „až“ za 7 litrov benzínu na 100 km. Dlhodobejšia spotreba sa nakoniec dostala na 5,6 litra – a to už je argument, ktorý treba brať do úvahy. Pritom jazdiť s touto Fiestou „na spotrebu“ s podtáčaním motora nie je možné. Dôvody sú dva: nízke otáčky motoru veľmi nesvedčia a je natoľko dynamicý a svižný, že vás k takému spôsobu jazdy ani nebude zvádzať, či skôr „nepustí“.

Záverečný pohľad

Fiesta nie je úplne bez chýb, napríklad má ovládanie stieračov s inou logikou, ako je bežné, na čo sa však dá zvyknúť. Napriek tomu je to mimoriadne vydarené malé auto. Má vďaka motoru veľmi dobrú dynamiku aj spotrebu a zaujímavú cenu pri pomerne bohatej výbave. K tomu pocitovo príjemný a kvalitný interiér. Malé chybičky krásy mu dokážete odpustiť, veď  jazdí veľmi dobre, porovnateľne s autom o triedu vyššie.

Technické údaje

Model: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium Plus
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  74/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/3,7/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3969/1722/1495
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem batožinového priestoru (l): 276/960
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1026
Užitočná hmotnosť (kg): 330
Rozmer pneumatík: 195/50 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 9 599 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 12 690 €
Cena testovaného vozidla: 13 670 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku