2015-05-15 10:05:00
Ford Motors vyrobila 2
Ford Motors vyrobila 2 000 000 motorov EcoBoost
Zdroj: Ford

Trojvalec 1,0 EcoBoost bude vypínať 1 valec. Ford testuje jazdu aj na 2 valce!

Ford na sympóziu vo Viedni ukázal svoj nový systém na vypínanie jedného z troch valcov na trojvalci.

Automobilka Ford skúma nový systém manažmentu valcov, ktorý môže byť kľúčom k ďalšiemu vývoju 1,0 litrového motora EcoBoost. Systém vypínania valcov na trojvalci môže jednak znížiť spotrebu, no tiež emisie, tvrdí Ford.

Testovanie prototypu v bežnej premávke dokazuje zníženie spotreby paliva do 6 % a zníženie emisií o 4 %, čo môže dostať celkové emisie na 101 gramov CO2 na kilometer. Vypínanie valcov, respektíve valca však ešte zväčšuje vibrácie a celkovú nevyváženosť motora.

Preto Ford spolu s novým systémom na vypínanie valca predstavil aj nový vylepšený dvojhmotný zotrvačník a upravenú spojku. Vďaka tomu by nemal vodič ani posádka vypnutie valca počas jazdy cítiť.  Pritom nejde len o deaktiváciu jedného z troch valcov, ale tiež o čiastočnú deaktíváciu „vezúceho“ sa valca, čo v podstate znamená, že motor dokáže fungovať len na polovicu.

Výsledky testov v premávke vysvetlil Andreas Schamel, šéf vývoja motorizácií a šéf pokročilého inžinierstva vo Forde. „Aj pre tak agresívne zmenšený motor v mene downsizingu akým je 1,0 litrový EcoBoost je možné použiť deaktiváciu valca a ďalej tak zvýšiť efektivitu motora. Práve spotreba je v súčasnosti najdôležitejšou prioritou vo vývoji nových spaľovacích motorov,“ dodal.

Zatiaľ nie je jasné, kedy sa trojvalec s deaktiváciou valcov predstaví, Ford tvrdí, že takéto motory sú v budúcnosti uskutočniteľné. Pritom sa nezmieňuje o tom, že by motory s deaktiváciou montovali iba do menších automobilov, keďže deaktivácia by sa uskutočňovala iba v prípade, ak by riadiaca jednotka vyhodnotila, že je to možné - teda pri vyrovnanej rýchlosti, či posúvaní sa v zápche a podobne. V súčasnosti sa trojnásobný motor roka 1,0 Ecoboost montuje do veľkej časti áut značky počínajúc vo Fieste končiac v novom Mondeu.

Zaujímavá je tiež cena týchto technológií. Keďže takto vybavený motor bude výrobne drahší a to nielen pre použité technické riešenia ale aj náročný vývoj, vynára sa otázka, či sa to Fordu oplatí. Vplyvom pokút, ktoré automobilkám hrozia za nadlimitné emisie však áno. I štvorpercentné zníženie emisií môže automobilke ušetriť stovky eur na jeden vyrobený motor.

jh
ZDROJ: Ford, autoforum.cz

Komentáre k článku


Stream naživo