2014-06-26 17:02:05
Toyota FCV
Toyota FCV sa objaví ako sériové auto už na budúci rok.
Zdroj: Toyta

Toyota FCV s pohonom na vodík príde do predaja na jar 2015

Toyota Motor Corporation odhalila v Tokiu dizajn exteriéru a japonské ceny nového sedanu na vodíkové palivové články.

Prvý raz sa ukázal na minuloročnom autosalóne v Tokiu ukázal v podobe konceptu. Má však už „našliapnuté“ na sériovú výrobu a do apríla 2015 sa dostane na japonský trh. Súčasne už prebiehajú prípravy, aby sa nový sedan už v lete budúceho roka začal ponúkať aj zákazníkom v Spojených štátoch a Európe.

V Japonsku sa auto poháňané palivovými článkami začne predávať za približne 7 miliónov jenov (odporúčaná maloobchodná cena bez spotrebnej dane), čo je zhruba 50 550 eur. Zo začiatku sa predaj obmedzí iba na oblasti, kde sa už rozvíja potrebná infraštruktúra na tankovanie vodíkového paliva. O cenách pre Európu a USA sa doteraz nerozhodlo. Neskôr spoločnosť zverejní aj podrobnejšie informácie, špecifikácie a presné ceny, ako aj predajné ciele.

Vodík predstavuje veľmi sľubné alternatívne palivo. Môže sa vyrábať z rôznych primárnych zdrojov energie – vrátane energie zo slnka a vetra. Tiež sa ľahko ukladá a prepravuje. Po stlačení vykazuje vyššiu hustotu energie než akumulátory. Okrem svojho potenciálu v pozícii paliva pre domácnosti a automobily možno vodík využívať aj v mnohých ďalších oblastiach vrátane výroby energie v masovom meradle.

Zdroj: Toyta
Zdroj: Toyta

Toyota sa venuje vlastnému vývoju vozidiel na palivové články už vyše 20 rokov. Sústava palivových článkov od Toyoty obsahuje vlastnú súpravu FC Stack, ktorá generuje elektrinu chemickou reakciou vodíka a kyslíka s využitím vysokotlakových zásobníkov na vodík. Toyota začala prenajímať svoje vozidlá FCHV typu SUV vybraným užívateľom v Japonsku a USA už v roku 2002. Odvtedy prešla súprava palivových článkov zásadnými zmenami. Predstavovaný sedan na palivové články sa tak môže napríklad pochváliť výkonom a jazdným dosahom porovnateľným s benzínovými vozidlami, pričom tankovanie paliva trvá iba tri minúty. Počas jazdy automobil produkuje iba vodnú paru, ktorá vzniká reakciou vodíka s kyslíkom.

Zdroj: Toyta
Zdroj: Toyta

Vozidlá poháňané palivovými článkami nevypúšťajú počas prevádzky žiadne emisie CO₂ ani iné látky škodlivé pre životné prostredie a majú pritom užívateľské pohodlie porovnateľné s klasickými vozidlami na benzín. Toyota je presvedčená o veľkom potenciáli tohto typu pohonu, ktorý je ideálny z hľadiska ochrany životného.

Výkonný viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe Karl Schlicht k tomu povedal: „Z nástupu palivových článkov máme radosť. Čaká nás ešte rad otázok na vyriešenie, napr. dostupnosť tankovania, či propagácia medzi zákazníkmi. Vďaka skúsenostiam s hybridnými pohonmi však máme dosť poznatkov, aby sme uviedli túto novú technológiu na trh. V  Európe budeme postupovať krok za krokom a vozidlo uvedieme postupne na vybraných trhoch. Sme presvedčení, že popularita vodíka ako paliva pre automobily bude v ďalších rokoch rásť.“

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


Stream naživo