2014-02-24 05:59:00
Fuel cell - autá
Fuel cell - autá na vodík s palivovými článkami má aj Hyundai.

Budú vodíkové autá lacnejšie? Nápad zo susedného Česka môže byť revolučný

Vladimír Matolín prišiel s revolučnou zmenou vodíkových palivových článkov. Výrazne to zníži ich cenu.

Auto na vodík je tak trocha iné, ako tie ostatné. Pohybuje sa nehlučne a z výfuku vychádza iba vodná para. Inak sa skoro nelíši od bežných áut. Vyzerá ako oživený sen o ekologickej doprave. Vďaka vodíkovým autám by sme si mohli užívať čistý vzduch v uliciach miest.

Podarí sa premeniť tento vývojový sen aj na realitu? Budú autá na vodík využívať vo veľkom? Ich budúcnosť sa priblížila a vyzerá oveľa viac nádejne. Aj vďaka objavu Vladimíra Matolína a jeho tímu z pražskej Matematicko-fyzikálnej fakulty Karlovej Univerzity, ktorý prišiel s revolučnou zmenou materiálu palivového článku. Ak vyjde úspešne z testov, najekologickejšie vozidlá sa budú môcť výrazne rozšíriť.

Tento český nápad môže znížiť výrobné náklady vodíkových áut zatiaľ na polovicu, pri výrobe vo veľkom bude zrejme cena naďalej klesať, podobne ako to bolo s mobilnými telefónmi. Profesor Matolín si nechal objav patentovať v niekoľkých krajinách, napríklad USA a v Japonsku. Na výskum, do ktorého sú zapojené aj univerzity v Nemecku, Taliansku a Francúzsku, dostal z Európskej únie grant 365 000 eur.

Drahé kvôli platine

Doteraz rozšíreniu áut s pohonom na vodík bránilo veľa problémov, ktoré bolo treba prekonať. Okrem momentálne veľmi nákladnej a nie vždy najčistejšej výroby vodíka to bola a je najmä otázka dlhodobého bezproblémového skladovania v aute a popri tom autá na vodík predražuje predovšetkým vysoká cena palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrickú energiu pre pohon motora. Práve tie výrazne tlačia cenu auta na vodíkový pohon do astronomickej výšky. Veď cena palivového článku dnes prekonáva cenu súčasného luxusného automobilu. Pre jedno auto stojí viac ako 45-tisíc eur. „Približne jednu tretinu až 45 percent z toho stoja membránové elektródy, ktoré pokrýva pomerne hrubá vrstva platiny,“ vysvetlil Roland Zsilinszky, výkonný riaditeľ pražskej pobočky konzultačnej spoločnosti Roland Berger, ktorá sa špecializuje na poradenstvo v oblasti ekologických spôsobov dopravy.

Platiny nie je dostatok

Väčšiemu rozšíreniu vodíkových áut bráni práve vysoká cena vzácneho kovu, ktorá vodíkové autá výrazne predražuje. Navyše by zásoby platiny nestačili, ak by sa mali masovejšie rozšíriť. Zsilinszky upozornil, že dostupnosť platiny je veľmi obmedzená a je koncentrovaná na Juhoafrickú republiku a Rusko. Cenový vývoj, rovnako aj objem ponuky platiny je teda značne neistý. Ak sa potvrdí, že to funguje, malo by to na výrobu veľký vplyv. Platiny je totiž málo a je skutočne drahá," povedal riaditeľ Českej vodíkovej technologickej platformy Josef Šalamon.

Palivový článok má zlacnieť

A nebude to len také nejaké zlacnenie. Jeho cena by mala spadnúť zo 45-tisíc eur na 9-tisíc eur. Vedci z Českej republiky totiž vyvinuli technológiu, ktorá výrazne zlacní výrobu aj moderných notebookov či mobilných telefónov, ale tiež áut či tepelných kotlov na vyhrievanie domov. Teda všetkých, ktoré poháňa, alebo môže poháňať/napájať šetrný pohon, napríklad vodíkový. Taký pohon totiž potrebuje katalyzátor, ktorý musí obsahovať v súčasnosti platinu. Je preto veľmi drahý a aj preto sa neoplatí takéto zariadenia vyrábať sériovo. Objavujú sa tak len ako prototypy. Práve to by sa malo zmeniť vďaka českému vynálezu.

Lacná náhrada platiny

 „Pracovali sme na tom osem rokov. Skúmali sme, ako nahradiť platinu v katalyzátoroch. Objavili sme, že sa to dá vďaka ultratenkým vrstvám oxidov céru," hovorí Vladimír Matolín. Platiny treba iba zanedbateľné množstvo. Taký katalyzátor je pritom približne stokrát lacnejší ako platinový, je pritom rovnako výkonný. Aby ste  mali predstavu: súčasný katalyzátor v palivovom článku pre vodíkové auto stojí okolo 18 000 eur. Ceroxidový vyjde približne na 180 eur. Matolín teraz rozbieha s kolegami testovanie dlhodobej odolnosti palivových článkov, pretože  prvá otázka, ktorú dostáva od potenciálnych výrobcov je celkom prozaická: ako dlho to vydrží? O výskum už majú záujem i firmy. Napríklad nemecká spoločnosť Umicore začala nový katalyzátor testovať. „Rokujeme aj s americkými investormi,“ dodáva šéf výskumu.

Jozef Vydra
ZDROJ: iDnes.cz

Komentáre k článku


Stream naživo