2013-09-19 05:30:00
BMW i3 je prvé
Brusel sa všemožne snaží, aby nastala doba elektrická. Budeme brať jeho nariadenia s odporom?
Zdroj: BMW Group

Bohovia sa museli zblázniť I. (Alebo ako Brusel nariaďuje a populisti prikyvujú)

Kam to spejeme, kam sa rútime? Podľa nariadení bruselských úradníkov vraj k budúcej bezemisnej spáse.

Nie každý a všetci poslušne zrážajú opätky a ohýbajú chrbát pred neraz nezmyselnými a nelogickými príkazmi a nariadeniami od stola európskeho parlamentu. Už pred časom sa začal búriť Mercedes, keď odmietol do klimatizácií nových áut plniť novú „ekologickejšiu“ náplň, ktorá môže v istých prípadoch po nehode horieť. Teraz sa ozýva Opel...

Francúzsko na návrh britského liberálneho politika Chrisa Daviesa, ktorý upozornil, že nové chladivo pri úniku menej ohrieva atmosféru ako doterajšie, zakázalo predávať vozidlá s hviezdou. Nakoniec súdy vydali opatrenie, že „musí“. Spor ale nie je na konci. Zaujímavé je, že sa našlo prepojenie medzi politikom a výrobcom novej chladiacej látky. Žiadna charita, len tvrdý biznis aj v politike. A zdá sa, že niektoré vlády akoby boli vazalmi elektrických a energetických spoločností a ich vlastníkov. (Podobnosť, či ak chcete alegória so slovenskými reáliami je určite čisto náhodná).

Autá na benzín a naftu raz zmiznú, EU to chce urýchliť

Krajina galského kohúta sa správa so svojou socialistickou vládou ako poslušný vazal EÚ. Zašla vo svojom porazeneckom prístupe voči naradeniam Bruselu tak ďaleko, že spolu s ďalšími troma štátmi Európy (Holandsko, Veľká Británia a Škótsko) plánuje úplne vylúčiť automobily s benzínovými a naftovými motormi z premávky na svojom území. EÚ to má v pláne globálne do doku 2050, k tomuto dátumu sa pridala aj škótska a holandská vláda. Británia chce zakázať diesely a benzínové pohony do roku 2040, Paríž to zrejme bude chcieť stihnúť o ďalších 20 rokov skôr! Nikto zo zväčša socialistických, liberálnodemokratických a rôzne podobne postihnutých členov vlád spomínaných štátov však nepovedal, kde na tieto nezmyselné plány vziať peniaze. Hlavne ak chcú nákup hybridných a elektrických vozidiel masívne dotovať. Hlavne z daní všetkých, aj tých, ktorí dotáciu dostanú. Najviac to zaplatia majitelia áut s klasickým pohonom. Ale platiť budú všetci, keď daň z predaja fosílnych palív bude minulosťou! Aj majitelia elektrických mašiniek!! Podľa prejdenej vzdialenosti, časového úseku dňa a lokality.

Zdroj: teslamotors.com
Zdroj: teslamotors.com

Holandská vláda s honom na čarodejnice chce začať už v roku 2035, keď sa nebudú môcť predávať autá s čisto klasickým pohonom. V Škótsku chcú vládne a štátne vozidlá začať meniť za elektrickú alternatívu už v priebehu dvoch rokov. Pritom elektrické autá ani tam skoro nikto nechce, vlani ich zaregistrovali 235. Vôbec, ale naozaj vôbec nejde o ochranu životného prostredia, ako by sa mohlo zdať. V Británii sa všetok ten „humbuk“ má týkať len osobných áut. Nákladné autá, ktoré produkujú násobne viac emisií, majú byť v mnohých prípadoch týchto opatrení ušetrené. O čo ide členom Labour party, keď sa bez ohľadu na vývoj snažia niečo „nalajnovať“ v predstihu 30 rokov hlava – nehlava?

Opel sa búri proti EU, plán na obmedzenie emisií CO2 je vraj nezmysel

EU tlačí na pílu a výrobcom dochádza, že v Európe ide doslova o krk. Niektorí chcú výnimky, ale šéf Opelu to hovorí otvorene: chce iné, realistickejšie pravidlá.

Stále totiž platí, že v roku 2020 majú byť priemerné emisie CO2 na každé predané auto 95 g/km. Za každý gram navyše budú automobilky tvrdo platiť. Naozaj veľmi tvrdo, je to 95 Eur za každý gram a auto nad limit. Kde budú na to hľadať zdroje? V našich peňaženkách.

Pritom úspory v emisiách, ktoré priniesli downsizing, preplňovanie, znižovanie počtu valcov  a hmotnosti už výrobcovia z veľkej časti vyčerpali. Napriek tomu je dosiahnutie limitu v mnohých prípadoch v nedohľadne. Navyše ako sa ukázalo, neraz mnohé z už spomenutého funguje len na papieri. A hoci už aj EU začína dochádzať, že výsledky merania normovanej spotreby sú manipulované, zo svojich fatálnych omylov viní iných. Dokonca reálne hrozí, že so zmenou metodiky merania spotreby stúpne množstvo papierovo vypúšťaného CO2. Limity, ale zostanú!

Vyrobme autá na baterky, splníme limity...?

Jednou z možností, ako znížiť priemer, je teda väčšia výroba elektromobilov, lebo tie CO2 predsa nevypúšťajú... Veď hej, v mieste spotreby. Ale čo výroba elektriny? Nie je všade bez emisií, ako by si to radi v Bruseli želali... Napriek tomu, že elektrické autá dotujeme všetci, stále nie sú tam, kde by mali byť. Bežní zákazníci si dobre uvedomujú ich obmedzenú použiteľnosť a kupujú ich len vďaka mohutným a v niektorých prípadoch (Nórsko) až nehanebným dotáciám, resp. nulovým daniam, na rozdiel od masívnych poplatkov za klasické autá.

Zdroj: Ford

Nepomôže asi snaha výrobcov limuzín s „nadspotrebou“ a teda nadmernou tvorbou CO2 znižovať priemerné emisie vývojom a výrobou stále ďalších elektromobilov. EÚ im aj tak „sekne“ po prstoch. Kým niekto nevymyslí batérie s výrazne vyššou hustotou energie pri výrazne nižšej hmotnosti, s výrazne nižšou cenou a hlavne založené na netoxických materiáloch, zostanú elektrické vozidlá okrajovou záležitosťou, Nech si Brusel hovorí čo chce! Keď sa podarí vyriešiť spomenuté problémy, môžeme reálne začať hovoriť, že nastáva „doba elektrická“. Inak nie.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo