2013-06-11 05:00:00
Audi R8 e-tron
Audi R8 e-tron sa nakoniec ujal len vo filme Iron Man 3...
Zdroj: Audi

Kríza elektrických áut: Audi R8 e-tron nebude, vraj nie sú poriadne baterky

Tak ako bude ďalej s „elektrikou“, vážení? Názory sa rôznia, vyhlásenia tiež. Je to len slepá cesta vývoja?

Pripomeňme, že elektromobilom sa vývoj automobilizmu začal. V ich budúcnosť sa verí minimálne 100 rokov. Čo bude ďalej? Iba viera, alebo ozajstný pokrok? Výraznejšie sa darí zatiaľ iba značke Tesla.

Nedávno vyhlásil aj bývalý šéf Volva, Stefan Jaocby, že si nemyslí, že by elektromobily čakal extra rýchly vzostup. Celkom v súlade s tým sú aj nové „plány“ automobilky Audi, hoci ešte nedávno to vyzeralo inak. Keď sa pred dvoma rokmi podarilo elektromobilu Audi R8 e-tron pokoriť svetoznámy pretekársky okruh Nürburgring Nordschleife za 8 minút a 9 sekúnd, kto by povedal, čo bude nasledovasť? Po rokoch vývoja a po intenzívnom marketingovom presviedčaní o výhodách a prednostiach elektrického pohonu, nebude nemecká značka nakoniec vôbec vyrábať superšportový elektromobil. Rozhodla sa, že nepredá ani 10 vyrobených prototypov s kapacitou akumulátora 48,6 kWh. To je v prepočte ekvivalent asi 19 litrov benzínu, ponúka však pri šetrnej jazde iba maximálne 200 kilometrový dojazd, pri športovej jazde so zrýchlením 0-100 km/h za  4,2 s dokonca iba okolo 30 a k tomu dlhé nabíjanie, ktoré štandardne trvá 12 až 14 hodín.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Vývoj akumulátorov nenapredoval podľa predstáv a hlavne potrieb vozidla v reálnej prevádzke. To bol rozhodujúci moment, ktorý celému projektu „zlomil väz“. Vývojárom z Ingolstadtu tak zostanú len skúsenosti získané pri vývoji modelu R8 e-tron. Možno z toho niečo získajú, čisto teoreticky, aspoň ostatné produkčné autá značky. Ak vôbec, lebo Audi už pred časom naznačilo skôr smer k pohonu na CNG. Dôvod je zrejmý, pomer hmotnosti a rozmerov dnešných najmodernejších, bežne dostupných akumulátorov je v obrovskom nepomere s ich kapacitou a dobou nabíjania, ak máme na mysli štandardné nabíjacie stanice. Nikto v tejto chvíli nevie, čo sa bude diať na poli vývoja nových akumulátorov. Možno sa dostanú do používania také, pri ktorých by „získané skúsenosti pri vývoji modelu R8 e-tron“ spoločnosti Audi prišli vhod.

Celý projekt skôr ukazuje, ako bol márny doterajší vývoj elektromobilov a že by sa niečo udialo, keby sa zásadne zmenili akumulátory, čo sa zatiaľ nestalo. Vyjadrenie automobilky, že R8 e-tron vôbec predávať nechce, za akúkoľvek cenu, je viac než jednoznačné. Nejde o ekonomiku, veď za avizovaných 200 tisíc eur, možno aj 300, 400 nebo 500 by sa desať zákazníkov na svete určite našlo, lenže... Audi auto považuje svojimi vlastnosťami za užívateľsky natoľko neatraktívne, že si vôbec nechce kaziť meno jeho konfrontáciou s bežnými vozidlami. Audi R8 e-tron v jeho súčasnej podobe poháňajú dva elektromotory so spoločným výkonom 280kW (381 k) a s krútiacim momentom 820 Nm, živené 577 kg vážiacimi Li-Ion akumulátormi.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Povedzme si to na rovinu: zdá sa, že Audi jednoducho nevie dnes postaviť predajné elektrické superšportové auto. Čo je zvláštne, lebo americká značka Tesla  to zvládla pred piatimi rokmi. Mal iba viac šťastia, alebo bol jej šéf Elon Musk v správnom čase na správnom mieste? Čo keď je to o filozofii prístupu, prípadne o neschopnosti (neochote, alebo nemožnosti) správne inovovať? Model Tesla S si počas prvého kvartálu 2013 objednalo v USA 4 750 zákazníkov. To je viac, ako majú spolu Audi A8 a Mercedes S z vedúceho tria vlajkových vozidiel nemeckých automobiliek, kam patrí aj BMW s limuzínami radu 7.

Je teda elektrická cesta naozaj slepá ulička? Na odpoveď si musíme počkať. A kým sa Audi R8 e-tron celkom stratí z povrchu zemského, vychutnajte si ho v štýle ako jazdil Knight Rider - ešte aj s podobným zvukom...

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


Stream naživo