2013-01-26 06:27:16
Auto na baterky? Nie,
Doterajším hybridným vozidlám pomáhala elektrická energia, teraz to má byť vzduch.
Zdroj: PSA Peugeot Citroen

Auto na baterky? Nie, na vzduch!

Zdá sa vám to ako čistý nezmysel? Nemusí, myšlienka to nie je celkom nová. Projektov s autom na stlačený vzduch bolo a je už viac ako dosť. Máloktorý úplne uspel.

Napriek tomu prichádzajú stále ďalšie. Nová verzia z vývojových dielní PSA. Peugeot a Citroën by so svojim konceptom Hybrid Air mohli zaujať autami na vzduch namiesto „klasických“ hybridných vozidiel. Pri tomto hybridnom pohone nebude pohon spaľovacieho motora dopĺňať elektromotor a elektrina z akumulátorov, ale energia stlačeného plynu, konkrétne vzduchu.

Mierna zmena, rovnaký výsledok

Hybrid Air systém má benzínový motor s automatickou planétovou prevodovkou. Tá má zabudovanú hydraulickú pumpu vo funkcii kompresora a motor. Na ukladanie alternatívnej energie slúži nádrž so stlačeným vzduchom umiestnená pozdĺžne v strede vozidla. Celá pohonná sústava môže pracovať buď samostatne s benzínovým motorom, čo bude systém využívať pri ustálenej jazde vyššími rýchlosťami na diaľnici alebo iba na vzduch, prípadne v kombinácii obidvoch. Hybridný systém sa bude aktivovať pri potrebe intenzívnejšieho zrýchlenia, v meste, alebo na bežných cestách. Predpokladá sa, že pre mesto bude použiteľný pohon bez emisií na stlačený vzduch v  60-80 % prípadov jázd.

Zdroj: PSA Peugeot Citroen
Zdroj: PSA Peugeot Citroen

Ako to funguje, čo to prinesie

V každom prípade sa uplatňuje rekuperácia energie pri brzdení, alebo aj pri ubratí plynu. Vtedy pumpa tlačí vzduch do tlakovej nádrže. Vzduch sa potom využíva spätne na roztáčanie predných kolies. Hoci sa vám môže zdať  táto technológia hudbou budúcnosti, chcú ju nasadiť do modelov Peugeot 208 a Citroën C3 a ich nástupcov v segmente B „už“ na rok 2016. Tie uvodzovky iba naznačujú, že dovtedy môže prísť iná technológia, ktorá tento plán zhatí, alebo nie? Ako ukazuje priložené video, Hybrid Air je v kombinácii s trojvalcovým motorom a bude sa dodávať výhradne pre malé autá, teda Citroën C3, Peugeot 208 a ich nástupcov v segmente B. S týmto pohonom by mali jazdiť s kombinovanou spotrebou 2,9 l na 100 km a emisie oxidu uhličitého majú klesnúť na 69 g/km.

Zdroj: PSA Peugeot Citroen

No, nie že by sme tejto myšlienke neverili. Veď to celé vyzerá absolútne jednoducho a výrobne to asi tiež bude nenáročné. Bude však táto verzia hybridného pohonu schopná poraziť „klasické“ hybridné systémy hlavne v dynamike a ekonomike pri prevádzke? Veľké plus v porovnaní s akumulátormi vidno v tom, že zásobník by mal mať, na rozdiel od batérií, neobmedzenú životnosť. A vlastne ešte jeden prínos: celý systém ktorý je vyvíjaný s výraznou podporou spoločností Bosch a Faurecia, je výrazne ľahší ako doposiaľ používané akumulátory.

Jozef Vydra
ZDROJ: PSA Peugeot Citroen

Komentáre k článku


Stream naživo