20.01.2013

Elektromobilu „vyoperovali“ elektromotor

Elektrické autá to majú nahnuté. Napriek tlaku na výrobcov ich zákazníci doteraz okašľali. Extrémom vývoja je premena elektrického auta späť na klasické.

Všetko je hore nohami. Ešte nedávno sa zdalo, že autá s elektrickým pohonom a nulovými lokálnymi emisiami sú to pravé orechové. Lenže napriek nízkym prevádzkovým nákladom strašia dva problémy: vysoká nadobúdacia cena, niekedy až niekoľkonásobná oproti klasickým ekvivalentom. A potom, ako sa ukázalo, prepočítaná spotreba (so zohľadnením nákladov na výrobu a distribúciu elektrickej energie), ktorá je vyššia, ako pri normálnom pohone. Je teda celkom logické, že aj vďaka iným obmedzeniam motoristi nemajú o elektrický pohon záujem. Automobilky tiež napriek tvrdým emisným predpisom elektrine veľmi neveria a vsádzajú na modernizované konvenčné pohony. Znova masívne investujú do vývoja spaľovacích motorov.

„Malé elektrické autá sú chyba“

Priznal to duchovný otec Opla Ampera, inak svetového Auta roka 2011, Bob Lutz. Napriek tomu, že Opel Ampera a Chevrolet Volt sú svetovo najpredávanejšie elektrické autá, celkovo sa nad elektrickými autami zmráka. Je to dobrý pokus – ale prišiel zavčasu. Technológie budú musieť byť výrazne pokročilejšie a hlavne lacnejšie, aby boli „autá na baterky“ riešením. Lepšie sú na tom hybridné pohony, takzvané plug-in, kde spaľovací motor funguje ako generátor pre elektrické motory. Väčšiu šancu na úspech majú veľké vozidlá, pri ktorých je úspora väčšia. S pomerne „inovatívnym“ riešením prišiel Bob Lutz, bývalý viceprezident koncernu GM. Jeho riešenie by sa dalo nazvať „Plug-out, alebo ako elektriku vyhodili...“ Vo firme VL-Automotive vzali do parády známy plug-in hybrid a pod kapotu mu „voperovali“ motor zo šiestej generácie modelu Chevrolet Corvette.

Na želanie dva rôzne výkony

Recept je jednoduchý: zober elektromobil bez motora a strč mu pod kapotu vidlicový osemvalec LT 1 s objemom 6,2 litra, ktorý poháňa známu Corvettu. Dostaneš výkon 336 kW (450 k) pri 6000 otáčkach za minútu. Alebo tam vopchaj preplňovaný LS9, ktorý má špičková verzia Corvette ZR1. Budeš mať 476 kW (638 k) pri 6500 ot/min a vyšší krútiaci moment. Hotovo, auto môže ísť do sveta. Kde vziať darcu základu? Ak vám obrázky pripomínajú známy plug-in hybrid Fisker Karma, trafili ste. Spoločnosť VL- Automotive ich odoberá bez pohonu a prerába. Zmeny sa dotkli v prvom rade obidvoch nárazníkov. Pod zadným vykúka štvorica výfukových koncoviek spomínaných motorov. Iné sú aj disky kolies. Viac zmien treba hľadať lupou – zmena mena, iné logá. To hlavné je pod kapotou. Na výber je šesťstupňová dvojspojková manuálna alebo štvorstupňová automatická prevodovka.

Najrýchlejší sedan sveta

To je ambícia tvorcov, chcú modelom Destino zosadiť z trónu Bentley Continental Flying Spur ako doteraz najrýchlejší produkčný sedan na svete. Podľa prezidenta Gilberta Villarreala, vytvoriť Destiny bolo také jednoduché... Riešenie sa vraj ponúkalo samé. Na začiatok chcú vyrobiť 150 áut, a že dúfajú, že postupne ich budú predávať  250 až 500 za rok. Dva kusy už majú svojho majiteľa. Sériová výroba by sa mala začať do šiestich mesiacov. Problémom by dokonca nemal byť ani servis u predajcov Fisker. To sa uvidí... A čo za to? Destino začína na 180 000 dolároch (135 000 €) pre slabšiu verziu a je od 190 000 dolárov (142 600 €) s motorom zo ZR1.

Jozef Vydra
ZDROJ: VL-Automotive

Komentáre k článku