07.01.2013

Ferrari možno dostane turbomotor

Ferrari začalo výrobu modelu California v roku 2008. Teraz oznámilo jeho modernizáciu. Jej súčasťou má byť redukcia hmotnosti a nový, prípadne zmenený motor.

Keď sa na verejnosti objavili fotografie s prvkami maskovania, ktoré viac ukazujú, ako zahaľujú, stúpol záujem o druhú generáciu modelu California. O to automobilke aj pravdepodobne šlo, hoci auto sa podľa dostupných informácií má dostať do predaja až na budúci rok, dokonca až na prelome rokov 2014 a 2015. Z dostupných  informácií automobilka testuje aj nový motor. Testované vozidlo má neštandardne riešený kryt motora. A tí, ktorí auto videli a najmä počuli, hovoria o zvuku, aký vydáva preplňovaný motor. Áno, nový motor V8 sa už v Maranelle pripravuje do sériovej výroby. Nebude však zatiaľ poháňať Ferrari. Možno neskôr. Prioritne je preplňovaný osemvalec určený do nového Quattroporte.

Zmeny dizajnu naznačujú zmeny pohonu

Ako na prvých obrázkoch z testovacieho okruhu Fiorano a jeho blízkosti vidno, doplnené sú vetracie otvory a zmenená je aj línia kapoty. To by mohlo naozaj naznačovať úvahy o použití preplňovaného motora, pretože motor je vyšší a produkuje viac tepla. Takže potrebuje lepšie chladenie. No na druhej strane sa objavil aj názor, ktorý tvrdí, že zvýšená kapota a netypický výfuk sú len dôsledkom snahy o zníženie hlučnosti testovaného vozidla, aby sa dodržali prísne predpisy a dohody s miestnymi obyvateľmi. Ktovie, kde je naozaj pravda.

Downsizing á la Ferrari?

Oficiálne sa vo Ferrari nikdy nevyjadrili, že by v niektorých vozidlách z Maranella použili namiesto doterajšej atmosférickej V12 s objemom 6,2-litra preplňovaný osemvalec s objemom 3,8-litra. Tento vidlicový osemvalec je prepĺňaný turbodúchadlom typu twin-turbo a prichystali ho pre Maserati Quattroporte. Svojim výkonom by pritom súčasný dvanásťvalec hravo nahradil. Takže preplňovaný motor ani v Californii nie je vylúčený, hoci práve tento model bol prvým Ferrari s V8 motorom vpredu.

Testovaný automobil nemusel mať nutne turbomotor pod kapotou. Hoci riešenie by to pre Ferrari bolo, veď talianska automobilka už dávnejšie vyhlásila, že pracuje na znižovaní objemu svojich motorov. To preto, aby spĺňali nielen stále prísnejšie emisné normy, ale aj hlukové predpisy. V súvislosti s nedávnym nariadením z Bruselu o znížení hluku áut na polovicu vrátane športových, to dáva zmysel. Prečo by inak Ferrari investovalo skoro 50 miliónov eúr do novej motorárne, v ktorej sa vyrába nový motore pre (zatiaľ) Maserati. A možno sa onedlho dočkáme, že sa vo vozidlách so vzpínajúcim sa koníkom objavia po zhruba 40 rokoch znova ešte menšie motory – napríklad šesťvalcové.

Jozef Vydra
ZDROJ: www.autoexpress.co.uk

Komentáre k článku