06.08.2018

TEST: BMW K 1600 Grand America – Bavorák prešpikovaný elektronikou

Vyskúšali sme nový model „káčkového“ Bavoráku, motocykel s ambicióznym názvom Grand America.

Je to v podstate model B s pridaným zadným kufrom, vyšším predným štítom a charakteristickým nízkym posedom. Túto raketu poháňa parádny šesťvalec. Síce váži viac ako sto kilogramov, na druhej strane ponúka výkon 118 kW (160 k) a krútiaci moment 175 Nm. Odporúčam si priplatiť za dynamickú kontrolu trakcie DCT, aj pri hmotnosti takmer 350 kg má motocykel sklon k pretáčaniu zadného kolesa. Pri ostrom štarte a nastavenom režime DYNAMIC (obmedzené zasahovanie elektroniky  do ABS A DCT) sa to naozaj hodí.

K dispozícii sú ešte ďalšie dve nastavenia – ROAD (DCT a ASB štandardne „kecajú“ do jazdy, pruženie sa viac pritvrdí) a RAIN (motor zníži výkon na 81 kW (110 k) a zvýši sa účinnosť ABS A DCT). Vyskúšal som všetky. Keďže toto leto prináša aj dažďové prehánky, či búrky, viem o čom hovorím. Pri daždi bola zmena mapy naozaj citeľná a dodala mi pocit dôvery v schopnosti motorky a hlavne bezpečnosti pri jazde v lejaku.

Základ rámu K1600 tvorí rám odliaty z ľahkých zliatin, doplnený o podsedadlovú konštrukciu z hliníka. Vďaka sklonu valcov nekoliduje šírka motora so štíhlymi líniami kapotáže. Predné odpruženie Duolever a zadné Paralever sú elektronicky nastaviteľné prostredníctvom doplnkového systému ESA II, ktorý ponúka rôzne kombinácie nastavenia – COMFORT a CRUISE -  v závislosti na požadovanej tuhosti podvozku, ako aj z hľadiska zaťaženia spolujazdcom a batožinou.

Sila motora sa prenáša na zadné koleso kardanovým hriadeľom. Brzdové kotúče na oboch kolesách majú jednotný priemer 320 mm. Celý brzdový systém prepája čiastočne integrálne ABS, ktoré spolupracuje aj pri rozdeľovaní brzdného účinku na obe pneumatiky. Takže pri použití páčky prednej brzdy automaticky pribrzdí aj zadné koleso.

BMW K1600 GA je priam prešpikované elektronikou. Predný adaptívny xenónový svetlomet sa automaticky natáča v smere jazdy, dvojica diaľkových svetiel je orámovaná obrysovými svetelnými prstencami, typickými pre autá značky. Slúžia aj ako denné svietenie, samozrejme s automatickým zapínaním xenónového svetla, keď vojdete do tunela. Navyše boli na BMW-čku namontované svetlá do hmly, no riadna palebná sila. Ostatné svetlá a smerovky sú, samozrejme, spracované LED technológiou. Predné smerovky sú integrované priamo do kapotáže a výborne viditeľné.

Práve kapotáž výborne rozráža prúdiaci vzduch, pričom predný štít sa dá elektricky výškovo nastavovať. Pri vypnutí bezkľúčového zapaľovania sa štít automaticky sklopí na najnižšiu polohu, aby sa pri naštartovaní a pohnutí vpred zase vrátil do polohy, v ktorej som ho nechal. Nohy sú tiež výborne chránené pred prúdiacim vzduchom lemami kapotáže s ovládaním audiosystému.

Farebný TFT displej s veľkosťou 5,7 palcov môže konkurovať hociktorému osobnému autu - ak nie svojou veľkosťou, tak potom určite množstvom ponúkaných informácií. Okrem bežných ukazovateľov rýchlosti a otáčok sa vďaka prstencovému multiovládaču dostanete k nastaveniu audio systému, vyhrievaniu rukovätí, vyhrievaniu predného sedadla, nastaveniu podvozka a ďalším fajnovostiam, ktoré motocykel ponúka. K dispozícii sú aj informácie o priemernej spotrebe, aktuálnom dojazde, okolitej teplote, je tam tiež zoom navigácie, info o tlaku v pneumatikách... Celý systém je pomerne intuitívny a jeho ovládanie sa dá ľahko naučiť.

Motocykel je vybavený audio systém s integrovanými reproduktormi. Postupom času som si na hudobnú clonu zvykol a spríjemňovala mi jazdu po okolitých chotároch. V kopcoch mi ale prekážalo rušenie rádia. Pripojil som teda môj smartfón a diskotéka pokračovala ďalej. Váš obľúbený playlist prehrá GA-čko aj z USB. Hrá dobre, no reproduktory mohli byť aj výkonnejšie. Pri jazde po diaľnici som vďaka hluku prúdiaceho vzduchu nepočul takmer nič. Audiosystém sa však dokáže cez Bluetooth spárovať s Vašimi slúchadlami v prilbe a vysielať aj hlasové pokyny z navigácie.

Jazda s týmto kolosom je naozaj jedna báseň. Do desaťkilometrovej rýchlosti je tento obézny macko trochu neohrabaný a cítim jeho hmotnosť v každom kolene. Potom sa perfektne vyvážený stroj ochotne púšťa do každého dobrodružstva. Podvozok sa dá nastaviť do troch režimov – tvrdého SPORT, cestovného NORMAL či pohodlného COMFORT, ten sa mi páčil najviac. Perfektne pohlcoval všetky nerovnosti a dovolil, aby som si jazdu vychutnával naozaj komfortne. Problém nastáva pri rýchlosti okolo 150 km/h, keď zadný kufor začne vytvárať také zvláštne vibrácie zadnej časti motocykla. Podivuhodné krútenie odhalili aj v testovacom centre BMW a preto je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 160 km/h.

Motor je samostatné umelecké dielo celého stroja. Skrátka bavorák. Funguje neuveriteľne, je ochotný okamžite uvoľniť energiu. Šesťvalec v otáčkach reve ako vytunovaná M3 na okruhu. Fakt som ocenil anatomicky tvarované sedadlo jazdca, pretože pri plnom otočení rýchlopalu vás 1600-ka tlačí  do sedadla ako pretekárske auto. Teda do tej 160-tky... Sprvu som rozmýšľal, prečo na tento typ stroja nedajú automatickú prevodovku. Pochopil som. Lebo netreba. Z jednotky tam nabúcham v rýchlom slede rovno šestku a tá zvláda okrem rozbehu všetko.

Zážitok z jazdy je vynikajúci, príjemná pohodlná jazda so špičkovým komfortom. Kto má zadefinovanú ako prioritu pohodlie pri jazde, ten si vyberie Goldwinga, kto chce osedlať ikonu, ten si vyberie H-D. Sú však „iba“ na vozenie. Na jazdenie s komfortom odporúčam určite niektorý z modelov BMW K 1600.

Technické údaje

Model BMW K 1600 Grand America
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený radový šesťvalec, štyri ventily na valec
Vŕtanie x zdvih 72 x 67,5
Zdvihový objem (cm³) 1649
Kompresný pomer 12,2:1
Výkon (kW/ot.): 118/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/5250
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Spotreba priemerná pri 90 km/h(l/100 km): 4,6
Spotreba priemerná pri 120 km/h(l/100 km): 5,9
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm): 2489/1000/1465
Rázvor náprav (mm): 1680
Výška sedadla (mm): 750(780)
Objem palivovej nádrže (l): 26,5
Pneumatiky - predné 120/70 R17
Pneumatiky - zadné 190/55 R17
Odpruženie - predné BMW Motorrad Duolever centrálna pružina, zdvih 125 mm
Odpruženie - zadné BMW Motorrad Duolever centrálna pružina, zdvih 125 mm
Brzdy - predné štvorpiestiková 320 mm, ABS
Brzdy - zadné dvojpiestiková 320 mm, ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 364
Užitočné zaťaženie (kg): 212
Celková prípustná hmotnosť (kg): 560
  -
Cena motocykla 25 400 €
motocykel
AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný

Komentáre k článku