27.06.2018

TEST: Honda Goldwing GL 1800 – cestný krížnik s automatom

Hneď na úvod testovacieho roku som dostal pod zadok asi ten najväčší stroj aký sa dalo – Hondu Goldwing s dvojspojkovou prevodovkou DCT.

Aj preto, že patrí medzi moje obľúbené stroje som sa potešil. A moja radosť je hneď dvojnásobná. Lebo dostanem na skúšku ešte raz taký istý stroj. Tentoraz s manuálnou prevodovkou. Preto bude test potom trocha rozsiahlejší, aby som mohol porovnať výhody či nevýhody jednotlivých prevodoviek.

Ale aby som sa zbytočne neopakoval, tentoraz si rozoberieme v prvom rade jazdné vlastnosti Goldwingu. No a v druhom teste to bude komfort jazdy a veci s tým spojené

Goldwing pre niekoho možno vyzerá ako pojazdný karavan. Lenže Zlaté krídlo je naozajstný motocykel, čo sa jazdných vlastností týka. Len oveľa pohodlnejší. Akoby sa celá motorka nestarala o to, ako čo najlepšie sedieť na ceste. Ale akoby sa snažila čo najviac rozmaznávať jazdca.

Nedajte sa však pomýliť. Hoci sa navonok tvári ako úslužný anglický sluha ochotný splniť každé želanie svojho pána - v jej útrobách však pracuje celý rad snímačov a elektroniky, ktoré sledujú cestu ako oko jastraba.

Základom úplne nového Goldwingu je ľahší celohliníkový nosníkový rám s totálne prepracovanou prednou vidlicou. Ak povie úplne, tak to myslím fakt, že úplne. Už to nie je ani vidlica, ale systém zavesenia predného kolesa s dvoma priečnymi ramenami a jednou centrálnou pružinou. Systém je tiahlami pripútaný k riadidlám. Celý systém sa dá ťažko odfotiť. Je totiž schovaný pomerne hlboko v útrobách motocykla.

Perfektne sú viditeľné iba tiahla pri práci, sledoval som ich niekedy priam hypnoticky, koľko nerovností dokáže tento systém odfiltrovať. Goldwing pláva ako po vzduchovom vankúši a ani pri prudkom brzdení sa predok nepotápa. Prekopané bolo aj odpruženie zadného kolesa Pro-Arm a predpätie zadných pružín sa dá elektronicky ovládať podľa obsadenosti motocykla a batožiny.

Hondu Goldwing poháňa 6-valcový boxer, má objem 1833 cm³ a elektronické vstrekovanie paliva PGM-F1. Dosahuje výkon 93 kW pri 5 500 ot/min a max. krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 ot/min. O naštartovanie sa stará integrovaný štartovací systém s generátorom. Pri štarte stačí iba ťuknúť na gombík a stroj sa pekne sám naštartuje.

Vďaka generátoru môžete motocykel pomaly posúvať dopredu alebo dozadu – ideálne pri parkovaní. O prenos sily sa v tomto prípade postarala 7-rýchlostná dvojspojková prevodovka DTC. Tá dokáže pracovať v troch režimoch M-manual, D-drive a S-sport. Manual by mal byť úplne závislý na preraďovaní rýchlostí páčkami na ľavej strane tlačidiel. Lenže pri príliš vysokých, alebo naopak nízkych otáčkach elektronika aj tak zasiahne v snahe ochrániť hardware.

 

Klasický drive robí všetko za vás a páčiek na prehadzovanie sa netreba ani dotknúť, režim Sport je v podstate to isté, len preraďovanie sa posunie do vyššieho spektra otáčok. Všeobecne však platí, že prevodovka sa učí návyky jazdca a prispôsobuje sa im. Prináša úplne novú úroveň jazdy na motorke po stránke jazdnej, aj pohodlia.

No a aby to nebolo také jednoduché, na charakter jazdy vplýva ešte aj jazdný režim motocykla, ktorý ma vplyv na elektronické ovládanie plynu TBW, rozloženie brzdnej sily, odpruženie motocykla a nastavenie kontroly trakcie. Vybrať si môžete medzi základným režimom TOUR (všetko tak akurát), SPORT (blesková odozva plynu, pevnejšie tlmenie...), ECON (optimalizácia spotreby paliva, pohodlné tlmenie zvyšujúce jazdný komfort) a RAIN (stlmenie výkonu a odozvy motora, jemnejšie prerozdelenie brzdnej sily a pruženia).

Osobne sa mi veľmi dobre jazdilo s režimom ECON, jazda bola príjemná a pohodlná ako v roztopenom masle. Pri výjazde pezinskej Baby som neváhal ani chvíľu a zvolil som režim SPORT. V tom momente sa Goldwing zmenil na dravca. V zákrutách je samozrejme cítiť hmotnosť vyše 380 kg. Skrátka sedíte na veľkom kuse železa.

Motor dokonalo vyvažuje tieto pocity, je jemný s nádherným zvukovým prejavom veľkého objemu valcov. Keď treba, tak zaberie takým šialeným spôsobom, aký by som nikdy nečakal. Vystrelí dopredu, zatláča ma do sedadla a spolujazdkyňa hľadá záchranu v chrbtovej opierke. Goldwing totiž nie je stará lokomotíva, je to motocykel s veľkým M.

Technické údaje

Model Honda Goldwing GL 1800 DCT
Typ motora štvortaktný kvapalinou chladený 24-ventilový šesťvalcový motor SOHC
Vŕtanie x zdvih 73 x 73
Zdvihový objem (cm³) 1833
Kompresný pomer 10,5:1
Výkon (kW/ot.): 93/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/4500
Maximálna rýchlosť (km/h): -
Spotreba priemerná (l/100 km): 5,6
Spúšťanie motora Integrovaný štartér s generátorom
Prevodovka 7-stupňový automat, elektrická spiatočka
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm): 2575/905/1430
Rázvor náprav (mm): 1695
Výška sedadla (mm): 745
Objem palivovej nádrže (l): 21,1
Pneumatiky - predné 130/70 R18
Pneumatiky - zadné 200/55 R16
Odpruženie - predné Wishbone
Odpruženie - zadné Pro Link
Brzdy - predné 2x kotúč šesťpiestiková 320 mm s ABS
Brzdy - zadné kotúčová trojpiestiková 316 mm s ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 383
  -
   
Cena motocykla 32 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný

Komentáre k článku