2018-06-27 04:00:00
Honda Goldwing K 1800
Honda Goldwing K 1800 DTC
Zdroj: Ján Drobný

TEST: Honda Goldwing GL 1800 – cestný krížnik s automatom

Hneď na úvod testovacieho roku som dostal pod zadok asi ten najväčší stroj aký sa dalo – Hondu Goldwing s dvojspojkovou prevodovkou DCT.

Aj preto, že patrí medzi moje obľúbené stroje som sa potešil. A moja radosť je hneď dvojnásobná. Lebo dostanem na skúšku ešte raz taký istý stroj. Tentoraz s manuálnou prevodovkou. Preto bude test potom trocha rozsiahlejší, aby som mohol porovnať výhody či nevýhody jednotlivých prevodoviek.

Ale aby som sa zbytočne neopakoval, tentoraz si rozoberieme v prvom rade jazdné vlastnosti Goldwingu. No a v druhom teste to bude komfort jazdy a veci s tým spojené

Goldwing pre niekoho možno vyzerá ako pojazdný karavan. Lenže Zlaté krídlo je naozajstný motocykel, čo sa jazdných vlastností týka. Len oveľa pohodlnejší. Akoby sa celá motorka nestarala o to, ako čo najlepšie sedieť na ceste. Ale akoby sa snažila čo najviac rozmaznávať jazdca.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Nedajte sa však pomýliť. Hoci sa navonok tvári ako úslužný anglický sluha ochotný splniť každé želanie svojho pána - v jej útrobách však pracuje celý rad snímačov a elektroniky, ktoré sledujú cestu ako oko jastraba.

Základom úplne nového Goldwingu je ľahší celohliníkový nosníkový rám s totálne prepracovanou prednou vidlicou. Ak povie úplne, tak to myslím fakt, že úplne. Už to nie je ani vidlica, ale systém zavesenia predného kolesa s dvoma priečnymi ramenami a jednou centrálnou pružinou. Systém je tiahlami pripútaný k riadidlám. Celý systém sa dá ťažko odfotiť. Je totiž schovaný pomerne hlboko v útrobách motocykla.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Perfektne sú viditeľné iba tiahla pri práci, sledoval som ich niekedy priam hypnoticky, koľko nerovností dokáže tento systém odfiltrovať. Goldwing pláva ako po vzduchovom vankúši a ani pri prudkom brzdení sa predok nepotápa. Prekopané bolo aj odpruženie zadného kolesa Pro-Arm a predpätie zadných pružín sa dá elektronicky ovládať podľa obsadenosti motocykla a batožiny.

Hondu Goldwing poháňa 6-valcový boxer, má objem 1833 cm³ a elektronické vstrekovanie paliva PGM-F1. Dosahuje výkon 93 kW pri 5 500 ot/min a max. krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 ot/min. O naštartovanie sa stará integrovaný štartovací systém s generátorom. Pri štarte stačí iba ťuknúť na gombík a stroj sa pekne sám naštartuje.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Vďaka generátoru môžete motocykel pomaly posúvať dopredu alebo dozadu – ideálne pri parkovaní. O prenos sily sa v tomto prípade postarala 7-rýchlostná dvojspojková prevodovka DTC. Tá dokáže pracovať v troch režimoch M-manual, D-drive a S-sport. Manual by mal byť úplne závislý na preraďovaní rýchlostí páčkami na ľavej strane tlačidiel. Lenže pri príliš vysokých, alebo naopak nízkych otáčkach elektronika aj tak zasiahne v snahe ochrániť hardware.

Zdroj: Ján Drobný
 
Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Klasický drive robí všetko za vás a páčiek na prehadzovanie sa netreba ani dotknúť, režim Sport je v podstate to isté, len preraďovanie sa posunie do vyššieho spektra otáčok. Všeobecne však platí, že prevodovka sa učí návyky jazdca a prispôsobuje sa im. Prináša úplne novú úroveň jazdy na motorke po stránke jazdnej, aj pohodlia.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

No a aby to nebolo také jednoduché, na charakter jazdy vplýva ešte aj jazdný režim motocykla, ktorý ma vplyv na elektronické ovládanie plynu TBW, rozloženie brzdnej sily, odpruženie motocykla a nastavenie kontroly trakcie. Vybrať si môžete medzi základným režimom TOUR (všetko tak akurát), SPORT (blesková odozva plynu, pevnejšie tlmenie...), ECON (optimalizácia spotreby paliva, pohodlné tlmenie zvyšujúce jazdný komfort) a RAIN (stlmenie výkonu a odozvy motora, jemnejšie prerozdelenie brzdnej sily a pruženia).

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Osobne sa mi veľmi dobre jazdilo s režimom ECON, jazda bola príjemná a pohodlná ako v roztopenom masle. Pri výjazde pezinskej Baby som neváhal ani chvíľu a zvolil som režim SPORT. V tom momente sa Goldwing zmenil na dravca. V zákrutách je samozrejme cítiť hmotnosť vyše 380 kg. Skrátka sedíte na veľkom kuse železa.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Motor dokonalo vyvažuje tieto pocity, je jemný s nádherným zvukovým prejavom veľkého objemu valcov. Keď treba, tak zaberie takým šialeným spôsobom, aký by som nikdy nečakal. Vystrelí dopredu, zatláča ma do sedadla a spolujazdkyňa hľadá záchranu v chrbtovej opierke. Goldwing totiž nie je stará lokomotíva, je to motocykel s veľkým M.

Technické údaje

Model Honda Goldwing GL 1800 DCT
Typ motora štvortaktný kvapalinou chladený 24-ventilový šesťvalcový motor SOHC
Vŕtanie x zdvih 73 x 73
Zdvihový objem (cm³) 1833
Kompresný pomer 10,5:1
Výkon (kW/ot.): 93/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/4500
Maximálna rýchlosť (km/h): -
Spotreba priemerná (l/100 km): 5,6
Spúšťanie motora Integrovaný štartér s generátorom
Prevodovka 7-stupňový automat, elektrická spiatočka
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm): 2575/905/1430
Rázvor náprav (mm): 1695
Výška sedadla (mm): 745
Objem palivovej nádrže (l): 21,1
Pneumatiky - predné 130/70 R18
Pneumatiky - zadné 200/55 R16
Odpruženie - predné Wishbone
Odpruženie - zadné Pro Link
Brzdy - predné 2x kotúč šesťpiestiková 320 mm s ABS
Brzdy - zadné kotúčová trojpiestiková 316 mm s ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 383
  -
   
Cena motocykla 32 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Drobný

Komentáre k článku


Stream naživo