TEST: KTM 1290 Super Adventure – inteligentný povoz nielen do terénu
Keď testovať, tak poriadne, povedali si v KTM a ponúkli nám do redakcie hneď na začiatok to najväčšie, čo majú.
Super Adventure s tisíctristovkovým motorom dopĺňa rodinu cestovných endúr, ktoré rakúsky výrobca ponúka. Popri jednoduchšej a cenovo dostupnejšej 1050-ke, 1190 Adventure a jej viac do terénu nachystanej verzii 1190 Adventure R, je 1290 Super Adventure komfortnejšia a priam nabitá elektronikou.
Základom SA-čka je oceľový rám s hliníkovou podsedadlovkou a zadnou „kyvkou“ (kyvným ramenom, ak by ste mi nerozumeli), rovnako ako ostatné Adventúrky. Motocykel poháňa tiež konštrukčne rovnaký kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V s označením LC8, pochopiteľne s iným vŕtaním a zdvihom. Motor s objemom 1301 cm³ dosahuje výkon 118 kW (160 koní) pri 8750 ot/min a maximálny krútiaci moment 140 Nm je k dispozícii pri 6750 ot/min.
Šesťrýchlostná prevodovka prenáša silu motora na zadné koleso reťazou. Od dvojvalca som čakal viac krútiaceho momentu a o čosi kultivovanejší chod motora v nízkych otáčkach. Táto KTM-ka však ožije až v 3-tisíc otáčkach, po meste sa dá jazdiť maximálne na štvorke. No zasa treba povedať, že posunutý „krútiak“ a výkon sa výborne prejavujú v hornom spektre otáčok a práve tam, kde iné dvojvalce sa už výraznejšie prejavujú vibráciami, Super Adventure prekvapí kultivovaným chodom.
Pruženie je nastaviteľné v štyroch režimoch (Comfort, Street, Sport a Offroad) plus je možné útlm doladiť podľa toho, či cestujem sám, so spolujazdcom, alebo s batožinou. Zaujímavo je riešený systém predného odpruženia. Predné tlmiče majú rozdielnu konštrukciu a pružina je iba v ľavom. O kvalitné odpruženie nerovností sa stará počítač s množstvom sníamčov, ktoré aktívne vyhodnocujú situáciu a optimalizujú pruženie. Funkcia Anti-Dive kontroluje „potápanie sa“ prednej časti motorky pri prudkom brzdení. SA-čko je vybavené aj kopou ďalších elektronických vychytávok: má tempomat, vyhrievanie sedadla jazdca i spolujazdca (ten si môže nastavovať úroveň teploty aj sám prepínačom pri sedadle), vyhrievanie rukovätí, trakčnú kontrolu, kontrolu tlaku v pneumatikách či inteligentnú verziu ABS, ktoré zasahuje do brzdenia iba vtedy, ak je to naozaj potrebné. Dokonca obmedzuje funkciu systému pri náklone motorky.
Prístrojový panel je rozdelený analógovým otáčkomerom na dve časti. Pravý displej zobrazuje rýchlosť, stav paliva v 30-litrovej palivovej nádrži, teplotu chladiacej kvapaliny motora, zaradenú rýchlosť, zvolený režim jazdy a obsadenosť motocykla. V okolí displeja sú porozhadzované základné kontrolky. Ľavý displej zobrazuje všetky funkcie palubného počítača a pomocou tlačidiel na ľavej rukoväti môžem nastavovať, vypínať či zapínať všetky elektronické vychytávky. Nastavovanie a potvrdzovanie jednotlivých príkazov vyžaduje pomerne veľký počet kliknutí a pri prvom zoznamovaní sa s týmto systémom by som tuším vychoval aj tamagoči. Rozhodne neodporúčam robiť to počas jazdy. Aj preto som uvítal možnosť nastaviť si Favorite list, kde sa mnou zvolené funkcie zobrazovali ako prvé. Trochu ma mrzí iný font písma a vizuál týchto displejov, pravdepodobne je dôvodom rozdielny výrobca každého z nich. Ale asi som prehnaný puntičkár. Napravo od prístrojovky je v kapotáži malá neuzamykateľná priehradka, na ľavej strane 12V zásuvka.
Super Adventure je vybavený systémom automatického rozsvietenia svetiel , cez deň svieti vpredu iba elegantný a dobre viditeľný LED pásik denného svietenia. Zaujímavosťou Super Adventure sú dve bočné LED svetlá, ktoré sa rozsvecujú iba pri náklone a osvetľujú vnútornú stranu zákruty priamo pred jazdcom. Každé zo svetiel sú vlastne tri svetielka a aktivujú sa postupne podľa uhla náklonu motocykla. Takže kým pri 10 stupňovom uhle svieti iba jedno, pri 30 stupňoch a viac už všetky tri. Veľmi praktické v noci pri jazde mimo osvetlených ciest.
Ďalšou výbornou vecou je vypínateľný asistent rozjazdu do kopca (HHC). Pri zaradenej jednotke náklonový senzor aktivuje HHC, motocykel sa na pár sekúnd zabrzdí a necúvne dozadu z kopca. Pri naloženom stroji je tak rozbeh do kopca jednoduchší.
Pretože som vyšší, potešila ma možnosť manuálne zvýšiť výšku sedadla jazdca o 15 mm a tiež možnosť výškovo nastavovať predný štít rozrážajúci vzduch. Prieduchy vypúšťajúce horúci vzduch z chladiča motora sú nasmerované priamo do miest, kde sú kolená jazdca, čo mi v týchto horúcich dňoch teda veľa radosti fakt nerobilo. V chladnejšom počasí však istotne výborne prehrievajú najviac trpiace kolená. Rovnako zadný valec motora je umiestnený priamo pod sedadlom jazdca a neplánovane tak pôsobí ako vykurovanie sedadla bez možnosti vypnutia...
Čo dodať? Jazda na Super Adventure je vynikajúca. Hoci stroj váži takmer 250 kg vďaka vyváženiu to vôbec nie je cítiť. Inteligentný podvozok akoby vedel, po akom povrchu ide a jazda je pohodlná a zábavná.
|
Komentáre k článku