2015-07-01 04:30:00
BMW R 1200 GS
BMW R 1200 GS Adventure

TEST: BMW R 1200 GS Adventure – ozajstný cestovateľ na dlhé trate

Po troch týždňoch tu máme znova motocykel BMW. Motor rovnaký ako v modeli RS, lenže koncepcia úplne rozdielna.

BMW R 1200 GS je veľké, cestovné enduro vhodné na cestovanie po cestách i necestách. Verzia Adventure má okrem iných detailov palivovú nádrž zväčšenú z 20 na 30 litrov, čo motocyklu umožňuje ešte väčší akčný rádius. Alebo jednoduchšie – pri spotrebe paliva okolo 5,5l/100 km sa nehostinnou divočinou môžete túlať dlhé hodiny. Aspoň tak tvrdí propagačný materiál výrobcu. A či je to pravda? Ideme vyskúšať.

Základom motocykla je dvojdielny zoskrutkovaný rúrkový rám nesúci motor. Spredu pôsobí motocykel mohutne, tento dojem ešte zvýrazňuje ochranný rám, ktorý by mal zabrániť nielen poškodeniu valcov či hlavy valcov pri ľahšom páde, ale aj popáleniu nohy pri zaľahnutí motorky na jazdca. Prednej časti dominuje masívna predná kapotáž s dvojicou LED svetiel a predným štítom. Predný štít je manuálne výškovo nastaviteľný vo viacerých polohách pomocou koliečka na pravej strane prístrojovej dosky. Výborne chráni proti prúdiacemu vzduchu aj pri vyššej rýchlosti, pri ktorej však koniec štítu vibruje. Možno iba zle namontovaná súčiastka, nechce sa mi veriť, že by práve tu spravili „soudruzi z Nemecka“ chybu.

Predné LED svetlá svietia naozaj výborne, diaľkové zvládnu aj röntgen tenšej končatiny. Testovaný model bol vybavený navyše svetlami do hmly, čo už dáva slušnú palebnú silu a robí motocykel na ceste skutočne dobre viditeľný. Jazda potme na neosvetlenej ceste je vďaka tomu úplne bezproblémová. GS-ka je tiež vybavená systémom automatického denného svietenia, keď je cez deň rozsvietená iba tenká obruba svetla a pri zníženej viditeľnosti sa automaticky rozsvietia zvolené svetlá. LED-kové sú aj smerovky, neaktívne sú biele a vyzerajú nenápadne, po rozsvietení sú však výborne viditeľné.

Sedadlo jazdca i spolujazdca je pohodlné a mäkké, vhodné aj na dlhšie cestovanie.  Hoci vyzerá byť 30-litrová nádrž mohutná a široká, výborne padne medzi stehná a vôbec som nemal dojem nepohodlia. Na nádrži je maličký neuzamykateľný box, asi na kľúče alebo doklady.

O pohon sa stará osvedčený dvojvalcový vzduchom/kvapalinou chladený štvortaktný boxer motor s objemom valcov 1170 cm³. Ten dosahuje podľa zvolenej mapy výkon 92 kW (125 k) a krútiaci moment 125 Nm. Priamo z riadidiel sa jednoduchým prepnutím tlačidla dá zvoliť jedna zo štyroch máp, ktoré určujú charakteristiku motora. DYNAMIC poskytuje najviac výkonu vo vyšších otáčkach a obmedzuje zasahovanie trakčnej kontroly na minimum, ROAD nastavuje krivku výkonu motora lineárne a jazda je krásne plynulá a vhodná práve na turistiku. Treťou možnosťou je RAIN – zníženie výkonu a zvýšenie citlivosti trakčnej kontroly vhodné na dážď alebo znečistenú cestu. ENDURO upravuje krútiaci moment a trakčnú kontrolu motocykla. V nadstavbe je možné hardvérovým kľúčom si odomknúť mód  ENDURO PLUS. Tým si môžete obmedziť alebo úplne vypnúť ABS na zadnom kolese. Šesťstupňová prevodovka prenáša silu na zadné koleso kardanom skrytým v jednoramennej kyvnej vidlici a pri preklze zadného kolesa upravuje prenos sily trakčná kontrola (nastaviteľná druhom jazdného režimu).

Pri cestách na dlhšie trate je dobré, ak máte prehľad o tom, čo sa s motocyklom deje plus nejakú tú výbavu na zvýšenie komfortu pri cestovaní. Tu je GS-ko priam neprekonateľné. Okrem klasických kontroliek smerových, stretávací a diaľkových svetiel digitálny prístrojový panel poskytuje všetky  informácie - potrebné i nepotrebné, Napríklad zaradený rýchlostný stupeň, stav paliva v nádrži, tlak vzduchu v pneumatikách, teplotu motora a okolia, všetky možné štatistiky prejdených kilometrov a spotreby, čas a dátum, termín kontroly v servise, úroveň nabitia batérie... Analógový tachometer a otáčkomer sú potlačené nabok a hore a sú pomerne malé a slabo čitateľné. Na rýchlomeri znamená jeden centimeter 20 km/h a po meste som krúžil ručičkou okolo päťdesiatky iba odhadom. Otáčkomer má najpoužívanejšie spektrum skryté pod navigáciou (aspoň z môjho pohľadu pri pomerne vysokom posede). A aby som nezabudol, pri chladnejších večeroch príjemne potešilo vyhrievanie riadidiel.

Apropo navigácia. Továrenská navigácia je super vec. Nielenže ju ovládam kruhovým džojstikom priamo na riadidlách ale dokáže si načítať údaje z motocykla a všetky info zobrazované postupne na prístrojovom paneli  zobrazí naraz na monitore navigácie v prehľadnej tabuľke. Alebo iba tie, ktoré si vyberiete. Orientácia v menu navigácie je jednoduchá a je možné ovládať ju aj dotykovo. Navigácia je schopná pripojiť sa k handsfree sade v jazdcovej prilbe pomocou bluetooth a hlasovo navádzať jazdca. K dispozícii je aj kompas pre tých, ktorí sa stratia v divočine...

S Dynamic ESA si nastavujem pruženie priamo z ovládača na riadidlách. Mám na výber tvrdé HARD, pohodlné ROAD  alebo SOFT do terénu či na slovenské cesty a možnosť ich doladenia podľa počtu osôb a batožiny na motocykli. Prvé dva dni sa s tým hrám a nastavujem, neskôr už nechávam osvedčený SOFT a dve osoby, mám rád vyšší posed umožňujúci  výborný  prehľad na ceste. V kombinácii s najsilnejšou mapou motora DYNAMIC preto  mňa ideálna zostava.

Odpruženie predného kolesa je riešené jedným centrálnym tlmičom schovaným v útrobách motocykla. Výhodou tohto systému je „neponáranie“ sa prednej časti motorky pri prudkom brzdení. O to sa postarajú vpredu dva 305 mm kotúče a vzadu jeden 276 mm kotúč a brzdné strmene renomovanej značky BREMBO. GS-ka je samozrejme vybavená antiblokovacím systémom ABS, centrálne vypínateľným, alebo v spomenutom režime ENDURO PRO je možné obmedziť funkciu ABS iba na zadnom kolese.

Sadol som teda na 260-kilovú motorku a hajde jazdiť. Najprv po meste, nech to nemám ďaleko k importérovi, keby mi to monštrum s tridsaťlitrovým sudom plným benzínu medzi nohami caplo niekam na zem. Po meste je jazda vynikajúca. Už pri prvom posede cítim vynikajúco vyvážený stroj s ťažiskom priamo... no, medzi nohami. Pri pomalej jazde je síce cítiť hmotnosť GS-ka, ale so zvyšujúcou sa rýchlosťou je motocykel stále ľahšie ovládateľný. Prekvapil ma aj malý polomer otáčania, riadidlá idú vytočiť takmer ako na skútri. Po rozbitej Bratislave jazda na výbornú, predné 19“ a zadné 17“ kolesá v spolupráci s Dynamic ESA absorbujú všetky nerovnosti. V meste je jedinou nevýhodou šírka motocykla takmer jeden meter, nejaké predieranie sa cez zápchu nehrozí.

Revírom tejto šelmy je voľná krajina, tak som vyrazil mimo mesto. Jazda po diaľnici je pohodlná aj vďaka tempomatu so všetkými funkciami, aké majú automobily. Pohodlná, ale nudná. Dvihnem predný štít, aby na mňa nefúkalo, tempomat zapnutý, striedam ruky, obzerám okolie. Nuda. Schádzam z diaľnice. Teraz som to pochopil, tu je GS-ka doma, akoby niekto do motorky vdýchol nový život. Zákruty režem ako na superšporte, tá potvora ide ako po koľajnici. Z celého motocykla priam srší stabilita a dáva jazdcovi obrovský pocit istoty a bezpečnosti. Vďaka veľkému krútiacemu momentu motora už v spodnom spektre otáčok jazdím prevažne na päťke a šestke bez potreby radenia nižších prevodových stupňov.

Jazda po okreskách je naozaj zážitok. Skúsim aj terén, tam sa ale prejaví hendikep cestných pneumatík. Trakčná kontrola uberá veľa výkonu, tak ju vypínam. Teraz to stále hrabe, zadok sa krúti ako bláznivý. Pri brzdení sa predná hladká cestná pneumatika šmýka, ABS-ko mi do ruky cvrliká jedná báseň. Po šotolinových obslužných cestách je jazda opäť pokojná, s drapákovitejším dezénom by to bolo istejšie. Vraciam sa na okresné asfaltové spojovačky pod Karpaty, kde to GS-ke pristane najlepšie.

Technické údaje

Model BMW R 1200 GS Adventure 
Typ motora Štvortaktný vzduchom a kvapalinou chladený plochý dvojvalcový DOHC
Vŕtanie x zdvih  101 x 73 mm
Zdvihový objem (cm³) 1170
Kompresný pomer 12,5:1
Výkon (kW/ot.): 92/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/6500
Maximálna rýchlosť (km/h): do 200
Spotreba pri 90/120 km/h(l/100 km): 4,3/5,9
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka manuálna 6 stupňová
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2255/980/1450
Rázvor náprav (mm): 1510
Výška sedadla (mm): 890 - 910(760/840)
Svetlá výška (mm):  
Objem palivovej nádrže (l): 30
Pneumatiky - predné 120/70 - R 19
Pneumatiky - zadné 170/60 - R 17
Odpruženie - predné BMW Motorrad Telelever s priemerom 37 mm, centrálny tlmič, zdvih 210 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s postranným uchytením BMW Motorrad Paralever, WAD pružiaca jednotka, mechanicky nastaviteľné predpätie pružín a útlm, zdvih 220 mm
Brzdy - predné dvojitý brzdný plávajúci kotúč, 305 mm, 4 piestikové strmene
Brzdy - zadné 276 mm kotúčová s ABS, dvojpiestikový strmeň
Prevádzková hmotnosť (kg): 260
Užitočné zaťaženie (kg): 220
   
Cena motocykla 16 150 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku