2023-11-08 10:30:00
Citroen C4 X
Citroen C4 X
Zdroj: jh

TEST: Citroen C4 X BlueHDI – Ponuka od Citroenu, ktorá sa ťažko odmieta

Citroen sa špecializuje na tri oblasti – svojský a veselý dizajn, komfort a dobrú cenu.

V ostatnom období sa mu navyše podarilo postaviť modely, ktoré je ťažké len tak odmietnuť. Ak by ste vôbec odmietať chceli. A ak o nich vôbec viete, či ste o Citroen niekedy zavadili...

Veľká časť automobiliek sa snaží orientovať na bohatšieho zákazníka. Idú hore s výkonmi, s dizajnom, s materiálmi. Nie je to zlá cesta, ľudia sú dnes ochotní investovať do áut viac, než v minulosti. Koncern Stellantis a menovite jeho FCA časť však už pred rokmi pochopil, že týmto smerom nemôžu ísť všetci. Snaha postaviť sa značkám lacných áut tu bola a veľa o nej hovoril najmä Volkswagen. Pekne nebadane nám tu však vyrástol konkurent lacným autám, ktorý vie ponúknuť viac, než len sympatickú cenu, no práve tá cena je nesmierne silným argumentom.

V dobe písania testu ponúka Citroen svoje kompaktné modely s výbavou You!. Výbava je to viac ako slušná, no najmä za dobrú cenu. Končiaci model Citroen C3 kúpite za 13-tisíc a modely C4 a C4 X kúpite za 21-tisíc. Kým C3 je autom pre jednotlivca, prípadne pre skromnú dvojicu, či ako druhé auto do rodiny, C4 dokáže slúžiť menšej a C4 X aj väčšej rodinke.

Modelový rad C4 jednoducho stavia na tom, na čo aj slovenský zákazník vždy dobre reagoval – priestor za dobrú cenu. No k tomu pridáva aj originálny dizajn za dobrú cenu, kvalitné materiály za dobrú cenu, bohatú výbavu za dobrú cenu i vysokú pasívnu a aktívnu bezpečnosť za dobrú cenu. K tomu dobré, či aspoň prijateľné motory s dobrými spotrebami a komfort, ktorý je stručne povedané: bezkonkurenčný. A nemajte potom sympatie.

Zdroj: jh

Ja ich mám, nie ani tak k C3, či k C4, ale k C4 X. Myšlienka zvýšeného sedanu je stará a veľmi okrajová, dnes sme skôr zvyknutí na to, že hádam každý stavia zdvihnuté štvordverové kupé. Je to zaujímavé, ale sedan to nie je. Zdvihnutý sedan má svoje zjavné výhody. Tou prvou je, že sedíte vyššie, čo je dnes už pre výrobcov takmer nutnosť. Všetci to chcú, tak prečo to nevyrobiť. Sedíte teda vyššie, máte pocit lepšieho výhľadu. Pritom máte auto v nižšej strednej triede s veľkým uzatvoreným kufrom s objemom 510 litrov. Kufor je od posádky úplne izolovaný, a tak to má byť. Zvyšuje to tuhosť konštrukcie a tým aj bezpečnosť jazdy i odolnosť vozidla a navyše znižuje hlučnosť. Keď si potom uvedomíte, že Citroen urobil všetko preto, aby už C4 bola nadmieru tichá, predstavte si aký kľud máte v C4 X. A nejde len o ticho pri jazde, ide aj o komfort jazdy samotnej. Citroen už v základe ponúka k tomuto modelu tlmiče s hydraulickými dorazmi, k tomu izolačné sklá a veľmi komfortne peny vo výplniach sedadiel. Nikto v tejto cenovej kategórii a ani o desať tisíc vyššie neurobil pre komfort zákazníkov toľko, koľko Citroen. Aj iné autá sú príjemné, ale toto je celkom iná liga.

Slabinou uzatvorenej trojpriestorovej karosérie je nižšia univerzálnosť. V tomto aute almaru neodveziete, no myslím, že kupovať pre jednu skrinku auto, ktoré sa mi inak nepáči, to je riadne od veci. Hlavne v dobe, keď vám kuriér čokoľvek dovezie kamkoľvek, však áno.

Zdroj: jh

C4 X je zvláštne auto na pohľad, no mne sa subjektívne jeho zvláštnosť veľmi páči. Je iné. Dnes. V čase, keď sú všetky autá takmer jednaké. Je to veľmi svieži závan a osobne dúfam, že jeho výhody pochopia aj Slováci. Len preto, lebo by bola škoda, keby si naďalej všetci kupovali... no veď viete, iba jednu značku a jeden typ karosérie.

C4 X láka na cenu už od. S benzínovým PureTechom a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou za 20 990 pri financovaní cez Citroen, to nie je zlá ponuka. Naozaj nie. Druhá vec je, že ku komfortu, ktorý auto ponúka je kvadlanie manuálnou prevodovkou už tak trochu nepatričné. Ja by som určite vyberal medzi drahšími verziami. Či už kúpite silnejší PureTech 130 s hydromeničovým automatom, alebo naftový testovaný kúsok, prípadne skúsite elektromobil, idete na to dobre.

Zdroj: jh

Naftový chrchloš nie je taký komfortný ako elektromobil, ale kvalita radenia prevodových stupňov je lepšia ako pri trojvalcovi. S prevodovkou si rozumejú dobre, motor je dobre odhlučnený, no predsa ho počujete toľko, koľko potrebujete. Hlavne jazdí úsporne, takže ak sú vaše každodenné cesty dlhé a zväčša mimo mesta, moderný naftič nie je zlou voľbou. Vo výbave Plus so všetkým čo malo testované auto, ho máte za 25 990. Pokojne si to zrátajte a porovnajte kto vám dnes dá auto týchto možností za menej. Takých je naozaj málo a rozdiel v cene je tiež relatívne malý.

C4 X jazdí veľmi pohodlne, ale nemá problém ani s ostrejším zaobchádzaním. To preto, lebo opraty pevne drží v rukách elektronika a tá šmýkanie kolies okamžite rieši. Kolesá zadnej nápravy na priečnych nerovnostiach v zákrute chcú odskočiť, ale opäť sa o to stará elektronika a z odskoku prameniace teoretické komplikácie jednoducho nenastanú. A ten odskok nie je o nič väčší, než u ostatných áut s vlečkou a s torznou tyčou. Je to dnes štandard a všetci to poznáme. V priamke to autu tiež celkom ide. Zo 60 na 100 zrýchli za 6,83 sekundy, z 80 na 120 km/h za 8,38 sekundy. Sú to dobré časy, sú to časy bez prípravy. Takéto zrýchlenie je tesne pod tzv. dobrým priemerom. Znamená to, že predbiehať pomalé vozidlá nie je ťažké, ani na kratších voľných úsekoch, no radšej po jednom, než viacero áut naraz.

Najlepšou správou je spotreba. V kombinovanom cykle, kde 40% jázd tvorila diaľnica, 40% okresky a 20 percent kilometrov bolo v meste, som mal priemernú spotrebu 5,1 litra. Spotreba zodpovedala pohodovej jazde, ku ktorej auto najviac pasuje, no bez flákania a s využívaním schopností motora pri akcelerácii v meste a pri predbiehaní. Spotreba zodpovedá chladnejšiemu daždivému počasiu na jar/jeseň. Na okreskách som zaznamenal spotrebu 4,3 litra. Na diaľnici je to 6 až 7 litrov v závislosti od tempa. Nad povolené maximum to ide nad 7 litrov. Čisto mestské presuny sa podobajú diaľnici, no všetko závisí od hustoty premávky.

Zdroj: jh

Citroen C4 X má dobré svetlá. Má na pohľad i dotyk kvalitnejšie materiály. V aute sa len výnimočne nájde nejaké vŕzganie. Posed za volantom i na ostatných sedadlách je trochu špecifický podobne ako v štandardnej C4. Akosi tam väčšmi ležíte, než v iných autách. Zvyknete si. A zvyknete si aj na nastupovanie vzad, kde je to vďaka postupne sa zvažujúcej línii strechy predsa len trošku ťažšie. Ak ale máte ohybný krk, zvládnete to a sedenie vzadu je dostatočne aj pre dvojicu stredne vysokých až vyšších. Vysokí nebudú mať veľkú rezervu nad hlavou. Zároveň je auto relatívne úzke na päťčlennú posádku.

C4 X je dobré auto, je to sedan, ale neplazí sa po zemi. Vodič sa v ňom cíti dobre, posádka tiež. Patrí k moderným a bezpečným autám so svojským štýlom a preferenciami. V ponuke je za dobrú cenu a môže byť dobrým spoločníkom aj pre rodinu. 7,5 z 10.

Technické údaje

Model: Citroen eC4 X
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): neuvádza sa
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1436
Užitočná hmotnosť (kg) 396

Maximálna povolená hmotnosť brzdeného/nebrzdeného

prívesu (kg):

1200/695
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná akciová cena modelu: od 20 990 €
Základná cenníková cena 22 990
Základná akciová cena motorizácie (výbava Plus): 25 990 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku