2023-10-27 18:30:00
Citroen eC4 X
Citroen eC4 X
Zdroj: os

TEST: Citroen eC4 X - dobré auto, dobrý elektromobil, dobrá cena

Citroen C4 X je jedným z mojich najobľúbenejších "bežných" áut súčasnosti. Elektrická verzia tiež.

Citroen C4 X je auto, ku ktorému mám neskrývané sympatie. Páčilo sa mi pred pol rokom, páči sa mi teraz. Je to auto, ktoré takpovediac zachraňuje klasickú trojpriestorovú karosériu pre modernú dobu. Je to crossover, je to zvýšený sedan. Je to dlhé, originálne a dostatočne priestranné auto, ktoré má svoj "underdog" štýl a takú má aj cenu. Štartuje na cenách, ktoré dnes už takmer nikto neponúka. S benzínovým motorom a s manuálnou prevodovkou toto auto kúpite za 21-tisíc eur. Má obrovský kufor, má dosť miesta aj pre štyroch vyšších, i keď priestoru nad hlavou veľa nie je, no to rieši Citroen náklonom sedadiel. Nastupuje sa doň slušne, vyzerá originálne, má lepší výhľad vpred, no hlavne ponúka extrémne pohodlie. Extrémne preto, lebo v tejto cenovej relácii vám taký komfort jazdy ponúknu len prémiové jazdené autá. Nikto - ani Dacia, tobôž nie Suzuki nedokážu to, čo Citroen. To preto, lebo sa na to roky nešpecializujú tak ako Citroen.

Zdroj: os

Už v základnej výbave má množstvo dôležitých asistentov, množstvo airbagov, kopu výbavy vrátane 10-palcového displeja s konektivitou, vylepšenú akustickú izoláciu a tlmiče s progresívnymi dorazmi. A verte či nie, bez ohľadu na vašu politickú orientáciu, tu progresívnosť určite chcete. K tomu treba prirátať vyslovene pohodlné sedačky s penami, ktorých jedinou úlohou je držať vaše chrbty pohodlne aj dlhé hodiny. Aj posed za volantom je skôr orientovaný ako ležadlo, než ako záchod... (ako to občas pri crossoveroch býva)

Ak niekomu z vás ide o pohodlie za volantom, za túto cenu sa nikto ani len nepribližuje k úrovni pohodlia tohto auta. No a s benzínovým motorom a s automatom ho máte za 24 500 eur. S naftovým motorom a automatom za 26 a to aj s vyššou výbavou Plus, ktorá pridáva veľmi dobre svietiace LED svetlá, balík Kamera, hmlovky s prisvecovaním do zákrut a 18-palcové disky kolies.

Zdroj: os

Aký teda asi môže byť elektrický variant? Samozrejme, drahší. Vo výbave You je aj s bonusmi za financovanie za 32-tisíc. Bez dotácií, so slabším motorom s menšou baterkou. Silnejší variant s výkonom 114 kW a s baterkou s kapacitou 54 kWh je za 33 500. Tie kilowathodiny navyše by som bral, no výkon navyše nie je až taký potrebný. Motor je však novšej generácie a bude lepšie čeliť náročnejším situáciám ako jazda po diaľnici a podobne. Pokiaľ ale po diaľnici nevadí jazdiť do 120 km/h a navyše tej diaľnice na svojich cestách až tak veľa nemáte, dobre poslúži aj testovaný variant. Ak si pozriete aktuálny cenník, samozrejme vám to úplne nebude sedieť. To preto, lebo do ceny zaratúvam aj ZSE kartu s kreditom 1000 eur s DPH. To je významný bonus, ktorý Citroen ponúka a netreba naň zabúdať. Výbava You pre elektromobil okrem iného zahŕňa aj tepelné čerpadlo a mať elektromobil bez neho, to je vyslovene škoda.

Zdroj: os

Keďže je tento elektromobil svojim určením primárne nastavený na mesto a medzimestské dochádzanie z nie príliš vzdialených mestských periférií (okruh do 100 km od miesta výkonu práce napr.), je možné ho používať ako auto s domácim nabíjacím miestom, či pracovným a ak sú vzdialenosti kratšie - napríklad bývate a aj pracujete v meste veľkosti Bratislavy, či Košíc a podobne, je možné kúpiť ho aj bez domáceho/pracovného nabíjacieho miesta. Pokiaľ teda aspoň v okolí práce/domu/koníčkov máte dostupné nabíjacie stanice aj s pomalším prúdom. Inak sa to veľmi neoplatí a je to vhodné len pre tých, ktorí si mohli vyberať už len medzi elektromobilmi. Režim života v meste bez vlastného nabíjacieho miesta som si vyskúšal a je v poriadku. Kľúčové je využívať nabíjacie miesta v miestach záujmu. Človeku to trochu mení zmýšľanie i program, no dá sa to a ani to nespôsobuje stres. Postupom času to bude čoraz bežnejšie. Vodiči si postupne zvyknú na to, že všade kde sa zdržia viac ako polhodinu, budú pripájať auto na šteker.

Zdroj: os

Jazdenie po Bratislave za studeného jesenného počasia so spustenou klimatizáciou znamenalo v mojom prípade spotrebu 16,4 kWh. Toto zodpovedá čisto mestskému jazdeniu v hustej premávke. Teda brzda/plyn avšak bezpečne a ohľaduplne a veľa minút v kolónach. To je približne 300 km dojazdu v meste počas špičiek. Akonáhle jazdíte v menej hustej premávke a cez mesto prechádzate bez väčšieho zdržania, spotreba klesá. V mojom prípade až na 12,2 kWh na 100 km. Opäť zapnutá klimatizácia, vykúrená kabína v teplote okolo 10 stupňov. To už je 400 km dojazdu. Jazdenie mimo mesto s tým, že som počas desiatich kilometrov predbehol 7 spaľovacích áut, ktoré tempom nestačili bola spotreba 16,5 kWh. Opäť teda necelých 300 km. Priemerná spotreba počas testu zostala na tejto úrovni. Dojazd bol aj s rezervou na pohodový dojazd k nabíjačke 280 km (rezerva 12 km na dojazd do 0%). Na diaľnici pri jazde rýchlosťou do 120 km/h v hustom lejaku, v hustej premávke v studenom počasí bez kolón (cca 12 stupňov Celzia) bola spotreba 17,1 kWh. To vychádza na 260 km bez obáv o dojazd. Môj testovací okruh zahŕňa 50% diaľničných kilometrov, no dovedna ide o cca 100 km (tam aj späť). Je teda možné prejsť daný okruh aj vyšším diaľničným tempom. Snaha o udržiavanie vyššej rýchlosti (130 km/h) na voľnejšej diaľnici znamenala spotrebu ktorá sa snažila presiahnuť 20 kWh (220 km bez obáv o dojazd). Pri kompaktnejších elektromobiloch si ale zvyknem nasadiť červenú čiaru práve na úrovni 20 kWh. Snažím sa o to, aby spotreba túto hranicu prekonávala len vo výraznejších diaľničných stúpaniach. To znamená jazdenie po Slovensku s priemernou rýchlosťou pod 120 km/h. Nevadí mi to. Väčšinou so svojimi autami kilometre na svojomo okruhu nejazdím rýchlejšie. Ak sa vyslovene neponáhľam, spotreba navyše mi za to obvykle nestojí. Radšej na to dupnem na okreskách.

Zdroj: os

eC4 X je v porovnaní s eC4, z ktorého vychádza, v pohotovostnej  hmotnosti o 21 kg ťažším autom. S hmotnosťou 1696 kg s vodičom teda nepatrí medzi ťažké elektromobily, i keď hmotnosť navyše v porovnaní so spaľovacími autami je prítomná. Pre elektromotor to nepredstavuje zásadný problém. Pravda, ak by bol motor na zadnej náprave, odpichy z miesta by boli istejšie aj na mokrej vozovke. Toto auto má ale elektromotor vpredu. 100 kW a 260 Nm sú parametre vhodné na bežné jazdenie s príjemnou dynamikou v nižších rýchlostiach. Auto však zvládne predbiehať aj pri vyšších rýchlostiach. Najväčším benefitom je okamžitá reakcia na stlačenie plynu. Zo 60 na 100 km/h zrýchľuje za približne 7,1 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,4 sekundy. Skrátka slušné, ale iba priemerné. 

Zdroj: os

eC4 X patrí k málu súčasných áut, ktoré sú mi sympatické. Je to crossover, ale nie je to nadávka. Je to elektromobil, ktorý sa nehrá na to, že dokáže nahradiť naftové auto. Je to zároveň elektromobil, ktorý dokáže plniť väčšinu úloh bežných motoristov a dokáže to s vyšším pohodlím a s dramaticky príjemnejším jazdením ako ostatní. Na to aký priestor ponúka, koľko litrov v kufri dokáže skryť a čím všetkým je vybavený, je jeho cena vlastne v poriadku. Aj jemu by sa u nás zišla podpora rozvoja elektormobility znížením ceny pri kúpe (dotáciami). Ak ale hľadáte elektromobil a nemáte zbytočne veľké očakávania, tento vám bude slúžiť lepšie ako mnohé drahšie alternatívy. A presadnutie do prvého rodinného auta - naftového kombi napr., budete čoraz viac vnímať ako trest, či aspoň ako návrat do minulosti. Takáto elektrická jazda je veľmi fajn. Stále však platí, že toto nie je auto, ktoré dokáže kompletne nahradiť spaľovacie vozidlo u každého. U niekoho ale áno. 7 z 10 bodov.

Zdroj: os

Technické údaje

Model: Citroen eC4 X
Počet valcov/ventilov:  
Zdvihový objem motora (cm3):  
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 100/700-10000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/300-3700
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 510
Celková kapacita batérií (kWh): 50
Celkový maximálny dojazd (km podľa WLTP): 360
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1696
Užitočná hmotnosť (kg) 344

Maximálna povolená hmotnosť brzdeného/nebrzdeného

prívesu (kg):

0/0
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 35 490 €
Akciová cena so všetkými bonusmi od: 32 990 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku