2023-07-21 17:26:00
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Zdroj: jm

PRVÁ JAZDA: Nový Hyundai Kona je väčší ako si myslíte

Hyundai Kona je to auto, ktoré svoju predchádzajúcu a vlastne prvú generáciu začínalo s veľkou kontroverziu vďaka svojmu dizajnu.

Vtedy boli línie naozaj šokujúce a postupom času sa zjemnili aj vďaka modernizácii. Teraz prichádza na trh nová, už druhá, generácia modelu, ktorá chce rovnako šokovať, ale už sa jej to tak ľahko nepodarí. Na šialené línie je, jednoducho, publikom už zvyknuté. Aká je teda nová Kona? Nie, zatiaľ to nie je úplne test, zatiaľ som absolvoval len prvú jazdu.

Prvá jazda sa však konala v rámci udalosti nazvanej Môj deň s Hyundai, kedy importér ponúka svojim zákazníkom možnosť zažiť niečo nové a zároveň vyskúšať svoje schopnosti. Na podujatí má totiž každý, kto sa naň prihlásil možnosť jazdiť na motokárach, zažiť školu šmyku, alebo odjazdiť v pár kôl na okruhu Slovakiaring, či už ako vodič, alebo ako spolujazdec s Maťo Homolom v pretekárskom modeli Hyundai i30. Ja som nič z týchto atrakcií nezaberal pre zákazníkov, mal som predsa iný cieľ, vyskúšať si novú generáciu modelu Kona.

Nová Kona predvádza znova futuristické línie, ale treba povedať, že v prípade bielej farby sú trochu zanikajúce. Nepúta veľmi ani predný LEDkový pás, ktorý sa tiahne popod celú kapotu od blatníka ku blatníku. Podobný štýl je síce aj v zadnej časti, ale tam červená vynikne trochu viac. Výbava Premium má štandardné disky s priemerom 18 palcov a toto sú práve tie. Vyzerajú síce pekne, ale na toto auto by sa rozhodne hodili o palec väčšie. Ideálna konfigurácia tohoto auta je teda s väčšími diskami, ale aj s tmavšou farbou, ktorá pôsobí viac ako so sci-fi. Väčšie disky ale nezískate ani pre športovo ladenú alternatívu N-Line.

Interiér modelu sa dá už teraz nazvať štandardným. Volant so štyrmi bodkami je už klasikou nastolenou modelom Ioéniq 5. Predná časť dokáže vo výbave Premium ponúknuť aj vyhrievané a ventilované sedadlá, čo rozhodne nie je pre tento segment štandardom. Aký segment? Veľkosť by naznačovala, že nová Kona má patriť do Céčka, ale nie, toto je vrchol segmentu B. Je to taký vrchol, že priestor na zadných sedadlách je väčší ako v prípade klasického hatchbacku Hyundai i30. A pritom ešte stále zostáva batožinový priestor s objemom 466 litrov. Na prekvapenie, Kona je stále veľmi veľké auto, väčšie ako bol predchodca a rozhodne jedno z najväčších v segmente.

Zdroj: jm

Ale naspäť dopredu. Inšpirácia veľkým elektrickým modelom sa odškriepiť nedá. Hyundai siahol po podobnom prevedení displejov a predvádza aj zapínanie kamier pri vyhadzovaní smeroviek. Ďalším faktom je, že klimatizácia je samostatná s tlačidlami a ovládanie vyhrievania sedadiel si necháva svoje vlastné miesto na úpätí prístrojovej dosky. Ak tam budete hľadať radiacu páku, tak máte smolu. Tá absentuje a je umiestnená pod volantom na hrubej tyči. Prehadzovanie prevodov je už potom len o otáčaní a stláčaní konca. Stále sa bavíme o automatickej prevodovke, to asi viete, že? Toto je totiž hybridná Kona.

Hybrid začína motorom s objemom 1,6 litra a pokračuje cez elektromotor a automatickú šesťstupňovú prevodovku s dvomi spojkami na pohon prednej nápravy. Celkový výkon vozidla je 104 kW (141 k) a krútiaci moment 265 Nm. V realite to znamená zrýchlenie na stovku za 11,2 sekundy, čo je celkom rozumný údaj. Toto auto netreba nabíjať a funguje s full hybridným systémom, čo znamená, že ho nemusíte nikde pripájať. Maximálne pripojíte hadicu na čerpacej stanici.

Jazda s Konou je relatívne príjemná a jemne zvýšený hluk od zadnej časti sa dá pochopiť. Sme stále v segmente B, predsa. Nastavenie podvozku konštruktéri zvolili veľmi komfortné. Aj na diskoch s priemerom 18 palcov je Kona stále vozidlom, ktoré dokáže v komforte odviezť štvoricu pasažierov, prípadne 5, ale ten v strede bude mať trochu menej miesta. Zadní pasažieri určite ocenia aj vyhrievanie sedadiel, tých krajných, ale skôr budú mať radosť z priestoru. Toho je dostatok nielen na kolená, ale hlavne nad hlavou. Tu Hyundai nenechal nič na náhodu a zvolil reálne pomery schopné zvládnuť nielen dieťa, ale aj dospelého bez akýchkoľvek problémov. Dokonca môžem povedať, že za dospelého s výškou kľudne aj 2 metre sa sám zmestím bez zásadnejších problémov.

Ak sa chcete spýtať na spotrebu, tak to je ťažké odpovedať, toto budem vedieť až po reálnom teste, alebo Konu vyskúša kolega. V každom prípade je cena takto vybavenej Kony s výbavou Premium pár desiatok eur nad hranicou 35 000 eur. Nie je to však základná cena, lebo tá začína na 22 650 eurách a máte za ňu výbavu Comfort s litrovým trojvalcom, ktorý produkuje až 88 kW (120 k) a s manuálom. Tu prichádza zaujímavá otázka. Hyundai Kona je v segmente B. Kde je Hyundai Bayon? Ten je tiež v segmente B, ale v jeho úplne inej časti. Kým Bayon patrí na začiatok, prípadne tesne pod stred, Kona je na vrchole segmentu B a dáva pocit, že je práve z vyššej triedy ako sa pôvodne mohlo zdať. Nie je to len veľkosťou interiéru, ale aj celkom dobrým spracovaním a použitými materiálmi.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku