2023-06-21 11:15:00
Mazda CX-60 PHEV
Mazda CX-60 PHEV
Zdroj: jh

TEST: Mazda CX-60 – Mazda vstúpila tam, odkiaľ všetci odchádzajú

Keď sa rybník zmenšuje, ryby sa snažia dostať preč. Niektoré vytrvalo ostávajú, aj keď úplne pri dne.

Existuje však ryba, ktorá vojde do čoraz plytšieho rybníka. Nie omylom, zámerne. A vyhlási ho za svoj. Tá ryba sa volá CX-60.

Bezbrehé sebavedomie a hlboké presvedčenie stoja za takýmto krokom. Ekonomické tabuľky blikajú na červeno, trúfalosť, riziko. Lenže v investíciách platí, že čím vyššie riziko, tým vyšší potenciálny zárobok a v tomto prípade to platí do bodky. Vstupovať medzi prémiové vozidlá, keď aj väčšina prémiových vozidiel v danej kategórii radšej daný rybník opúšťa a prenecháva ho len tým najtradičnejším, to chce ozajstnú odvahu.

A o aký rybník vlastne ide? No predsa o rybník stredne veľkých spaľovacích prémiových SUV s pozdĺžne uloženým motorom, s pohonom prioritne zadnej nápravy, s veľkými motormi, okázalým vizuálom, prémiovými materiálmi a vysokohodnotným statusom. Netreba si mýliť rôzne blízke rybníky, v tomto už naozaj nie je veľa miesta, i keď sa zdá, že doň patrí mnoho áut. Nepatrí. Sú len tri, možno štyri – Mercedes GLC, BMW X3, Jaguar F-Pace... Konkurovať sa im samozrejme úspešne snažia aj autá z iných kategórií, veď SUV s tradičnou koncepciou pohonu tu predaje kradnú značky ako Volvo a Lexus, no tiež Volkswagen, Škoda, Seat, ba Toyota, Honda, dokonca Peugeot a chce aj Renault. Každý z nich patrí do iného rybníka, ale rybníky sú to veľmi blízke, oddelené len úzkymi hrádzkami a z vyššej výšky vyzerajú akoby boli len jeden.

Zdroj: jh

Mazda do tohto rybníka prišla najprv so zbraňami, ktoré nie sú úplne tradičné. Veď Podkapotou síce je veľký motor otočený správnym smerom a poháňajúci prioritne správnu nápravu, no motoru pomáha elektromotor, má len štyri valce, nie je na naftovej diéte a ani turbodúchadlu neholduje. To je skutočne špecifická kombinácia prvkov avšak skombinovaná relatívne obľúbeným spôsobom.

Za 2,5 litrovým štvorvalcom umiestneným pozdĺžne totiž nasleduje 8-stupňová automatická planétová prevodovka. Akurát ju nemožno nazvať tradičnou, pretože tradičný menič nechala v sklade, namiesto neho má spojky, ktoré dokážu ako pripojiť motor, tak elektromotor, tak oba spoločne. Toto riešenie znie revolučne a pred pár rokmi také aj bolo, no potom ho objavilo viacero značiek a dnes je tak síce výnimočné, ale v podstate časom overené. Spomeňme Mercedes, ktorý niečo veľmi podobné vkladá do áut už dlhé roky. Menšie straty, vyššia rýchlosť. Nevýhodou môže byť viac vibrácií a drsnosti chodu preneseného od motora až k cestujúcim a možno i spoľahlivosť. Jedno sa dá riešiť zotrvačníkom, druhé dobrým nastavením systému. Test nespôsobil obavy ani v jednom z týchto smerov, i keď je pravdou, že spoľahlivosť sa pri novom aute odhadnúť veľmi nedá – ak pravda nehovoríme o aute s vyslovene chybnou elektronikou, no to v dnešnej dobe býva kusová záležitosť, nie modelová a už vôbec nie značková. Ibažeby nie... 

Mazda CX-60 s plug-in hybridným pohonom ponúkne to, čo mnohé iné rozmerovo podobné ryby v rybníku. Nadpriemerný systémový výkon 241 kW (327 k) v kombinácii s krútiacim momentom 500 Nm už sú parametre hodné prémiového auta tejto veľkosti. PHEV pohon pritom u nás bude vrcholným prevedením. Až postupne model dopĺňajú naftové šesťvalce, ktoré sú v oboch prípadoch naladené na podstatne nižšiu úroveň výkonu i keď silnejšia naftová verzia (187 kW) ma krútiaci moment 550 Nm a to mu ešte vie pomôcť mild-hybridný elektromotor ďalšími 150 Nm krútiaceho momentu.

Zdroj: jh

Dynamika v priamke je pri plug-in hybride obdivuhodná aj v prípade vybitia "dojazdu" (plug-in hybridná baterka sa úplne vybiť nedá, iba auto neposkytne ďalší elektrodojazd). Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo počas zimného testu na suchej vozovke so zohriatym motorom za 4,61 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,81 sekundy. Jedno či druhé, naozaj solídne výkony a to bez manuálneho radenia či športového režimu. Batéria hybridnej sústavy má maximálnu kapacitu 17,8 kWh, no ako to býva zvykom, spotreba plug-in hybridov v čisto elektrickom móde nikdy nepodlieza spotrebu čisto elektrických áut podobných rozmerov. Vyrovnáva sa, či je vyššia. Dojazd v mojom prípade (zima, požiadavky na vykurovanie a kombinovaný kilometrový nájazd - nielen v meste) bol 41 km. Ovplyvnené to bolo prvými kilometrami po prebratí vozidla, keď auto muselo vykurovať interiér. Neskôr sa spotreba z takmer 40 kWh na 100 km dostala na priemerných 25,3 kWh, čo by znamenalo dojazd do 70 km jazdy v čisto elektrickom režime, ak by mi auto dovolilo spotrebovať celú kapacitu batérie. Reálny dojazd sa tak bez ohľadu na poveternosť pohybuje v oblasti cca 50 km za jedno nabitie (WLTP spotreba je 23 kWh na 100 km. V lete to môže byť lepšie, ale to vám už ja nedosvedčím. Auto sa nabíja s maximálnym výkonom 7,2 kW. Baterka sa dobije zhruba za dve a pol hodiny. Treba napísať, že aspoň toľko, i keď konkurenti už vedia ponúknuť aj viac. Ak však ide o typický príklad vozidla s nabíjaním doma, či v práci, takáto nabíjačka bohato stačí. Vyšší výkon pri danej veľkosti batérie však obvykle ponúkne len málokto. 

Ak ide o priemerku pri jazdení s vybitou batériou (bez dojazdu) priemer sa pohyboval tesne nad 9 litrov a to pri nájazde v pomere 50 percent diaľnica, 40 percent okresky a 10 percent jazdy v meste. I s vybitou batériou má auto v meste spotrebu redukovať, než zvyšovať. I keď v mojom prípade len o pár decilitrov. To pochopiteľne platí i o jazde mimo mesta na okreskách. Úspornejšie defenzívnejšie jazdenie tlačilo spotrebu k 8 litrom. Nižšie však veľmi nie. Je to predsa len kus veľkého a ťažkého auta a ak je štvorvalec v snahe osamotený, nemá to ľahké. Takže áno, dá sa jazdiť za menej, treba nabíjať, alebo jazdiť s mimoriadne ľahkou nohou. 

Zdroj: jh

Auto pri jazde predovšetkým komunikuje svoju veľkosť a hmotnosť. Je nastavené tak, aby ste v každom okamihu vedeli aký veľký stroj riadite. Automaticky tak začnete jazdiť komótnejšie, v zákrutách opatrnejšie. Pravdou je, že auto i jeho podvozok vedia zvládnuť omnoho viac ako by ste od SUV tejto veľkosti čakali. Žiadne zázraky, ale pod plynom je jazda presvedčivá, i keď slovo zábavná by som nepovedal. Keď už, to sa mi väčšmi viaže k menším Mazdám. Podvozok je tuhší, dobre informuje o nerovnostiach, zároveň to nepreháňa a aj na väčších diskoch je auto znesiteľné i na horších povrchoch. 

CX-60-tka je výrazne väčší model ako CX-5-ťka, no pravdou je, že ponuka vnútorného priestoru nie je veľmi odlišná. CX-60 je vyšším a väčším autom, no zároveň musí znášať negatíva, ktoré pozdĺžne umiestnený motor s dlhou kapotou prinášajú. Kabína je veľmi vzadu, aby bola hmotnosť rozložená lepšie a motor mal dosť priestoru. To je pozitívom aj napríklad pri náraze spredu - je čo pokrčiť, auto tiež vyzerá lepšie, elegantnejšie, sebavedomejšie. Zároveň sa však zmenšuje priestor, ktorý by ste od auta tejto veľkosti mohli (omylom) očakávať. Píšem najmä o priestore vzadu. Nie je zlý, no v CX-5 je len o málo menej miesta. Kabína ako taká je však na inej úrovni ako v stárnucej CX-5. Nejde ani tak o kvalitu materiálov ako o precíznosť a vyšší zmysel pre detail. I keď musím uznať, že som čakal o kúštik lepší a možno i väčší displej infotainmentu, ten samotný je v poriadku, slúži dobre, no cítiť, že samotná značka v týchto veciach nie je až tak ďaleko ako prémiový konkurenti. Nie je to až taký rozdiel ako mohli užívatelia cítiť pri modeli Kia Stinger v porovnaní s Nemcami, ale práve Nemci vám v rámci infozábavy v tejto kategórii vedia ponúknuť viac. Pre väčšinu užívateľov to ale nehrá rolu. Auto má apku, má pekné zobrazenie a najmä má veľa možností ako si konkrétne ponastavovať ten svoj hybrid. Môžete si zvoliť rezervu batérie, ktorú auto nepodlezie a vždy tak môžete mať dostatok energie v batérii na elektrickú jazdu. Ideálne ak do mesta dochádzate a práve v ňom chcete jazdiť na elektrinu. Hĺbka nastavení poteší aj v prípade asistenčných systémov, na ktoré sa aj vďaka tomu nedá veľmi sťažovať. Sú tu, pomáhajú a nemusia byť otravné, ak to nechcete. 

Zdroj: jh

Mazda CX-60 láka k Mazde novú klientelu, prípadne umožní ľuďom zostať pri značke, aj keď sa ich nároky zvýšili. Je to výborné auto, reprezentatívne auto, no ak ide o vnútorný priestor a rodinné SUV, CX-5 je stále lepšou voľbou - ak však chcete viac, môžete. A to je fajn. 8 z 10 bodov. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku