2023-01-02 17:50:00
Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Kodiaq RS – na druhý pokus víťazne

Facelift pri modeli Kodiaq RS zmenil to kľúčové. Okrem dizajnu aj motor. 

Akokoľvek zaujímavý a dobrý naftový bi-turbo dvojlitrový štvorvalec bol, benzínové 2,0 TSI s výkonom 245 k je k naturelu športového SUV bližšie. I keď treba uznať, že športové SUV naďalej považujem za oxymoron, počas testu som s ním bol spokojný a jeho športová nešportovosť mi nevadila. 

Každý, kto má päť pohromade vidí, že toto auto nebude schopné prechádzať zákrutami ako nôž maslom, či ako Octavia RS, ba ešte športovejšie autá z kategórie hot-hatch, kam patrí aj označenie VRS od značky Škoda. 

Zdroj: Ján Hargaš

Je to príjemne priestranné SUV, ktoré navyše dokáže potešiť mierne športovo orientovaného ducha v motoristovi. Má dynamiku v priamke a má ju aj v zákrute. Má tiež to, čo sa mnohým SUV dnes upiera – pohon všetkých kolies. Toto nie je veľká škatuľa do ktorej sa ľahko nastupuje a z ktorej sa cítite byť väčším a hodnotnejším účastníkom cestnej premávky – zvládne viac ako to. 

Po facelifte mi Kodiaq príde o toľko lepší, že by som si ho pre vlastnú potrebu zvolil radšej ako Cupru Formentor. Úplne vážne. Aj keď objektívne považujem Formentor za to najlepšie čo segment kompaktných crossoverov/SUV aktuálne ponúka, mojim potrebám viac vyhovie práve priestrannejší Kodiaq. Podobne ako Cupra Ateca... Práve medzi nimi by som si vyberal. Je za takou dilemou veľa ak, v prvom rade je to ak by boli peniaze, potom ak by som chcel SUV a na záver, ak by som nekupoval SUV aj polovičke. Skrátka sa tu ocitám v hypotetickom svete, kde je možné všetko, aj to, že Elon Musk, či Igor Matovič prestanú svet obťažovať svojimi sociálnosieťovými výlevmi. V skutočnom svete sa nestane ani jedno ani druhé, rovnako ako to, že by som ja niekedy naozaj chcel model SUV a aj si ho kúpil. 

Zdroj: Ján Hargaš

A vidíte to, napriek tomu sme tu a strácame čas niečím, čo by sa pokojne dalo nazvať objektívnym hodnotením produktu. Ale nechajme nateraz žarty hypotézy a poďme k podstate. Prečo je Kodiaq RS lepší ako pred faceliftom? 

Vpredu biznis, vzadu párty

Vždy keď okolo mňa prejde predfaceliftový Kodiaq RS – napríklad v podzemných garážach, usmievam sa. Je to také dvojtonové klbko radosti. Keď prichádza, počujete typický Kodiaq – s chrchľavým naftťákom, keď však odchádza je to typický GMC Yukon s prestreleným výfukom. Vpredu biznis, vzadu párty. Ešte keby bol ambasádorom tohto auta Jaromír Jágr, či aspoň jeho mullet, bolo by to skvelé.

Ale nebol a nie je. Nový Kodiaq má tiež schopnosť prechádzať podzemnou garážou s brbľavým zvukom vychádzajúcim výhradne z výfuku, no nie je to až tak od veci ako pred faceliftom a človek sa ani nemusí tak výrazne presviedčať, že je to normálne. I ja som si na to zvykol a zvuk toho auta ma bavil. I keď to boli mimikry, i keď dvojlitrový turbomotor nerobí ani polovicu z toho zvuku. Je to skrátka fajn, niečo ako keď ste si kedysi dávno kúpili osemvalec pôvodom z USA. Nemal výkon, no mal zvuk a spotrebu. Toto auto síce nemá spotrebu osemvalca, no jeho zvuk a aj jeho ne-silu má. A keď treba, viete ho vypnúť. No a keď treba, viete si jazdu aj užiť. 

Zdroj: Ján Hargaš

Chcieť všetko naraz v jednom obale, to môže byť kontraproduktívne. Vznikajú preto autá ako BMW X6, či X7, alebo Mercedes GLS AMG, či Audi SQ8. Akýkoľvek malý hothatch by v dobrých rukách na okruhu vedel vyššie spomenutých zahanbujúco poraziť, no ani jeden hot-hatch nedá človeku taký príjemný pocit nadradenosti a rovnako tak nedá taký pocit bezpečia, či skutočnú ponuku priestoru ako práve “športové SUV”. 

Kodiaq je v oblasti poskytnutého priestoru skutočným odborníkom a premiantom v triede. Opäť ide o auto značky Škoda, ktoré presahuje svoj segment. Pre päticu pasažierov je viac ako postačujúci. Veľký kufor, kopa priestoru pre nohy, hlavy ba aj ramená všetkých cestujúcich. S takýmto autom si človek nemusí lámať hlavu nad množstvom batožiny, i keď z vlastnej skúsenosti viem, že auto nikdy nie je dosť veľké, aby pobralo všetko čo si chce rodina zobrať na cestu so sebou, viac ako odvezie Kodiaq, odvezú azda len veľké dodávkové MPV-čka. S nimi ale nemôžete ani len pomyslieť na ľahký terén, rovnako s nimi nebudete môcť cestou od školy a škôlky preletieť obľúbenou zákrutou s viac ako odvážnym tempom. To skrátka nepôjde. 

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má dnes už dobre slúžiaci infotainment, konektivitu CarPlay a Android Auto i bezdrôtovo, hlasovú asistentku, ktorú mi počas testu ani nenapadne použiť (lebo mi to od začiatku pripadá ako nezmysel a to aj napriek viacerým pokusom s týmito tetami v palubovke), má solídne sedadlá, kopu priestoru v každom smere a čo je dôležité - po facelifte v podstate úplne zmizlo vŕzganie vnútorných plastov. Ešte sa kde-tu objaví, no progres je zásadný. Kodiaq po facelifte je od predchodcu vďaka upravenej grafike svetiel a novej prednej maske ľahko rozpoznateľný. Auto má kopu techniky, ktorou predbieha viacero podobne nacenených konkurentov, má tiež naďalej širokú paletu pohonných jednotiek, z ktorých si vyberie každý. Každý okrem záujemcu o plug-in hybrid, pretože tie do najväčšieho SUV od Škody facelift nepriniesol. Zato vyškrtol silnejšie naftové alternatívy. 

Kodiaq RS je adekvátne rýchly na rovinke. V zákrutách predvádza pekné výkony, ktorým je ťažké uveriť, kým si ich nevyskúšate. Auto na širokých pneumatikách dokáže prechádzať serpentínami s veľkým odhodlaním a odhodlanie mu nechýba ani pri testoch pružnosti. Že dominuje v nízkych rýchlostiach, to je azda jasné - silný motor, dvojspojková prevodovka a pohon všetkých kolies poskytujú spoločne aj vysokému autu pekné odpichy zo stoja i krátko za obcou. Veľká čelná plocha by ale mohla autu vo vyšších rýchlostiach škodiť, tak znie teória. Ona sa potvrdzuje, avšak skôr výrazne nad naše povolené diaľničné maximá, než v dohľade zákona. V tej oblasti už autu chýba vyšší objem, respektíve vyšší výkon a krútiaci moment. Tie veci, ktoré však nájdete už len u dvojnásobne drahších i väčších nemeckých SUV. Z 80 na 120 km/h šprintuje Kodiaq za 5,98 sekundy. Čas tak akurát. Len o pár desatín lepší výkon než by vám dodalo BMW 320d (6.35). Nie je to konkurent, ale cenovka vie byť podobná a tak trochu to dokazuje, že to čo je pre niekoho šport, je pre iného štandard. 

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba športového Kodiaqa bola v premenlivom jesennom počasí 9,6 litra. To bol celkový priemer zahŕňajúci i ostrejšie kilometre a väčšmi dynamicky orientovanú jazdu, ktorej toto auto praje - avšak stále v rámci minimálnej odchýlky od povolených limitov. Jazda na spotrebu na rovnakých kilometroch znamenala 8,7 l/100 km/h. Oba údaje zodpovedajú nájazdu v pomere 50 percent diaľnic, 40% okresiek a 10% tvorili mestské presuny. 

Podvozok je tvrdší, no s adaptívnymi tlmičmi si auto ľahko nastavíte aj na naše nekvalitné cesty. K podvozku nemám žiadne výhrady. 

Kodiaq RS štartuje na cene 52-tisíc eur s daňou. Výbava je bohatá, ale ak ju chcete ozaj bohatú, viete prekonať hranicu 60-tisíc a netreba sa ani veľmi snažiť. Výrazne nad túto cenu však už nepôjdete. Málo? Veľa? Je to na vás. Auto je to však dobré. Rátať treba s vyššou spotrebou, no odmena za to je dostatok výkonu prakticky v každej situácii, reprezentatívny dizajn, kopa priestoru a možnosť ísť aj do ľahšieho terénu - ak by to bolo vyslovene nutné. 8 z 10 bodov. Rozhodne lepšia voľba ako chrchľavý naftový motor, ale to je výrazne subjektívne hodnotenie. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  180/5000-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/1600 - 4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,6-8,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4699/1882/1687
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru (l): 835/2065
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1785-1934 (podľa výbavy)
Užitočná hmotnosť (kg): 531-647
   
Základná cenníková cena modelu: 30 000 €
Základná cena modelu RS: 52 970 €

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku