2022-12-19 17:43:00
BMW M340i
BMW M340i
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: BMW M340i - Dokonalosť s novým elánom

Povedzme si to pekne na rovinu. Z modelového radu 3 automobilky BMW bola aj pred faceliftom najlepšia verzia tá najvýkonnejšia pod legendárnou M3.

Práve model M340i bol univerzálnym autom na každý deň s nízkou spotrebou a zároveň autom, ktoré dokázalo vyčariť endorfíny pri ostrejšej jazde. A nová verzia s modernizáciou sa od tej pôvodnej týmito atribútmi vôbec nelíši.

Pozícia modelu sa v hierarchii vôbec nezmenila a stále je tesne pod tým, čo ponúka naozaj športová M3. Všetko je však v trochu jemnejšom balení, či už vizuálne, alebo aj nastavením podvozku. Vlastne z hľadiska prvého pohľadu sa auto takmer nezmenilo, až ten druhý predvedie, že nové línie ukazuje nárazník a zároveň sa zmenil tvar svetiel. Spodná línia predných svetiel už nemá taký hrb ako pôvodne, ale je pekne rovná. Nové zliatinové disky a jemné retuše zadného nárazníka sú naozaj detailmi, ktoré až tak ľahko vidieť nebude, pokiaľ vedľa seba nepostavíte obe verzie modelu.

Zdroj: Jozef Murárik

To, čo je určite novinkou je použitie novej matnej sivej farby ako lákadla zo sekcie BMW Individual. Farba vyzerá veľmi odolne a, aj keď to znie akokoľvek šialene, celý povrch sa javí lesklý, ale farba je matná. Je to naozaj zvláštny odtieň, ktorý spôsobí, že sa za autom určite otočíte, keď ho necháte na parkovisku. To však stále neznamená, že by bol ľahký na údržbu, omnoho jednoduchší život budete mať s akoukoľvek lesklou farbou, ktorých má M340i v ponuke tiež niekoľko a sú naozaj pekné. Za všetky treba spomenúť napríklad Brooklyn Grey. Alebo Portimao Blue. Práve tieto farby sú možno ešte lepšou voľbou ako matná sivá Pure Frozen Grey II.

Zvonka teda nové BMW prináša celkom decentný facelift, ale vnútri je zmena omnoho zásadnejšia. Rozdelené displeje sú preč, inovovaná M340i získala jeden dlhý sklený pás jemne zahnutý smerom k vodičovi. Zobrazuje nielen informácie o jazde na časti s displejom pred vodičom, ale tiež zobrazuje aj údaje z infotainmentu v strede. Ak budete hľadať klimatizáciu, tak jej panel zmizol, rovnako ako zmizol panel rádia. Toto všetko je integrované v novom systéme iDrive 8, ktorý si ale pre trojku necháva aj štandardné ovládacie koliesko, ktorým sa všetko ovláda jednoduchšie ako dotykom. Ale ak trváte na dotyku, aj ten tu je.

Zdroj: Jozef Murárik

Nový iDrive 8 v som si vyskúšal už v BMW iX a BMW i4. Po úvodnom zvyknutí sa dá povedať, že tento systém funguje rovnako dobre ako predchádzajúce verzie. Má však trocha iné usporiadania a trocha iné náhľady jednotlivých obrazoviek. Disponuje širšími možnosťami personalizácie a od základných smartfónových detailov ako je usporiadanie ikoniek je potenciál aj vybrať si zvolené prvky ako skratky v vysúvacej lište vo vrchnej časti. Integrácia mobilného telefónu cez Apple CarPlay a Android Auto je asi každému zrejmá a všetko sa deje bez nutnosti prepájania káblami. Dovolím si tvrdiť, hovorím za seba, že práve systém, ktorý používa BMW, je jedným z najprehľadnejších a celkovo najlepších na trhu.

No a teraz poďme k tomu dôležitému. BMW M340i po facelifte má pod prednou kapotou trojlitrový radový 6-valec, ktorý disponuje nielen prepĺňaním, ale aj mild hybridným pomocníkom na zníženie spotreby a zníženie času potrebného na akceleráciu. V praxi si prítomnosť hybridného doplnku nebudete vôbec všímať. Všetko prichádza absolútne automaticky a ak vás bude náhodou hnevať vypínanie motora na križovatkách, tak stačí prehodiť nastavenie do športového režimu a razom sa systém štart-stop vypne. Samostatné tlačidlo na deaktiváciu absentuje.

Zdroj: Jozef Murárik

Inštinktívne najskôr začínam v normálnom nastavení, kedy je auto prijateľné poddajné a nepôsobí príliš extrémne, čo sa týka zvuku, ani zníženia komfortu. Práve v tomto nastavení odjazdíte väčšinou kilometrov, ak nebudete prepínať do režimu Eco Pro. Aj ten má svoj zmysel, lebo sa s ním dá jazdiť do 7 litrov pri uvážlivom využívaní akcelerátora. Naozaj si nerobím srandu, s trojlitrovým radovým šesťvalcom spaľujúcim benzín a dosahujúcim výkon 275 kW (374 k) viete jazdiť aj s takýmito ciframi.

Ale toto je tá bežná týždňová záležitosť. Cez víkend chcete niečo iné, ak nemáte druhé auto v garáži, ktoré by bolo extrémnejšie. Vlastne dostatočne šialené dokáže byť aj M340i. Režim Sport Plus a ideme na to. Teda skôr režim Sport Individual stále s mäkkým podvozkom, lebo slovenské cesty sú občas trochu horšie. Nastavujem teda všetko do najšportovejšieho režimu, okrem podvozku a odmenou mi je reálne iné auto. Predvádza to nielen reakciami, ale aj zvukom. Až mám pocit, že aj toto by mohol byť vrchol modelovej rady. BMW pripravilo s verziou M340i naozaj rozumnú náhradu pre tých, ktorým sa zdá M3 úplne extrémna. Práve toto je prijateľný kompromis a predvádza to strieľaním do výfuku, chrchlaním pri preraďovaní nahor a v kontraste s týmto aj kultivovanosťou bežnej jazdy v iných režimoch. Toto auto je tak univerzálne, že jediné, čo by ho dokázalo ešte vylepšiť, je karoséria kombi. V takom momente by si na svoje prišiel aj pes.

Zdroj: Jozef Murárik

Veľký extrém je to, čo M340i predvádza v zákrutách. Drží a jazda je kontrolovaná, stabilná a ak chcem, tak viem utrhnúť zadok pri obmedzení trakčnej kontroly. Toto auto je, opakujem, dokonalé. Tak dokonalé, že mu nevadia ani pneumatiky Bridgestone Turanza, ktoré som hejtoval na nejednom športovejšie zameranom aute. Viem si predstaviť, čo by tento sedan robil, ak by mal obutie stavané stavané na športovú jazdu. To už je ten pomyselný dekel na okraji slnečnej sústavy.

A pritom M340i zostáva stále praktická s miestom pre 4 pasažierov, vzadu trocha stiesnenejšom, ale povedzme si na rovinu, približne takom ako v BMW radu 5 generácie E60. Batožinový priestor má tiež stále slušný objem 480 litrov a v prípade potreby sa dajú sklopiť operadlá zadných sedadiel. Môžem tiež vyzdvihnúť predné sedadlá, možnosti ich nastavenia, držanie volantu, ale je jedna vec, ktorá mi v interiéri veľmi vadí. Tou je nová páka prevodovky, ktorá získala formu malého prepínača ako v BMW iX, alebo v novej dvojke Active Tourer. Áno, toto riešenie je príliš podobné prepínaniu prevodovky v nových modeloch Porsche, ale ja som skôr fanúšik starého princípu, ktorý prichádzal z tradičnejšou pákou. Možno sa to dá prehodiť, ale asi by som si zvykol.

Zdroj: Jozef Murárik

Ideme sa baviť o cene? Ak áno, tak treba vedieť jednu sumu, 90 000 €. Práve necelých 90 000 stojí tento model a stojí každý jeden cent právom. Za dané peniaze vytvára výraznú pridanú hodnotu, ktorá buď ku športovému autu pridáva možnosť ekologickej jazdy, alebo ku ekologickému autu pridáva možnosť športovej jazdy. Zrušil by som asi matnú farbu a dostal tak hodnotu o pár tisíc eur nižšie, ale určite by som skôr siahol po verzii kombi. Tá má zjavne ešte univerzálnejšie využitie ako sedan. A čo konkurencia? Mercedes už šesťvalce zabalil a Audi ponúka alternatívu označenú S4, ktorá má výkon 255 kW (347 k), ale z naftového motora. Má tiež pohon všetkých 4 kolies, ale skôr konkuruje M340d. Vôbec sa nemusíte pýtať, ktoré auto by som si vybral.

Technické údaje

Model: BMW M340i xDrive
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW): 275/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1900-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,4
Spotreba kombinovaná (WLTP) (l/100 km): 7,8-8,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4714/1827/1440
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 480
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1725
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík vpredu a vzadu (min.): 225/45 R18
  255/40 R18
   
Cena modelu od: 43 350 €
Cena verzie M340i xDrive AT: 69 860 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku