2022-12-15 15:30:00
Citroen eBerlingo
Citroen eBerlingo
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen Berlingo – z univerzála sa stal mešťan

Citroen Berlingo kúpite v dvoch verziách. Ani jedna nie je dokonalá.

Samotné Berlingo nikdy nebolo dokonalé, no pre človeka, ktorý sa živí remeslom a zároveň má rodinu nebolo lepšieho auta. Nová generácia bola v tomto azda úplne najlepšia. Kúpiť ste si ju mohli s naftovým motorom, automatom i s manuálom, no rovnako tak ste si mohli kúpiť verziu s benzínovým turbomotorom a ten okoreniť automatom. Možností bolo veľa, tie sa ešte zvyšovali dlhším rázvorom. Teraz ale Citroen a rovnako i Peugeot túto univerzalitu prenechali Toyote, ktorá vďaka svoju vytrvalému hybridnému snaženiu nemá taký problém s flotilovými emisiami ako Francúzi. Dnes je tu Berlingo stále. Rovnako tak Rifter. V dvoch verziách. Jedna má pevnú oceľovú prepážku za druhým radom sedadiel, druhá má pevnú oceľovú prepážku vo vzdialenosti viac ako 100 kilometrov od mesta. Verzia Business je napriek prepážke použiteľná a dá sa zohnať i v kombinácii nafty s automatom. Pevná prepážka obmedzuje využitie auta, navyše auto kúpite len v krátkom rázvore, no dá sa s tým žiť. Najmä keď si uvedomíte, že Mešťan je o 13-tisíc drahší v základnej výbave.

Mešťan

Povedzme, že prepážku radi nemáte, viac než v aute ju chcete mať ďalej, preč z očí a ste ochotní ju za 13-tisíc peňazí odsunúť až niekam za mesto. Nech sa páči, prepážka je preč a hneď si môžete vybrať aj predĺžený rázvor. Za odmenu dostanete obdivuhodné ticho a plynulosť chodu, ktoré by vám Berlingo s prepážkou nevedelo dať. Rovnako tak zahodíte starosti s DPF filtrom, močovinou a všetkými tými srandami, ktoré držia preexponované spaľovacie motory v cenníkoch aj dnes. Za odmenu tiež dostanete zopár stoviek kíl batérie do podvozku, ktorej sa síce všetci boja, ale krivdia jej. Lebo keď ju nebudete neustále pražiť vysokorýchlostným nabíjaním pri maximálnom výkone (do 100 kW), vydrží vám dobre slúžiť omnoho dlhšie než 8 rokov – ako sľubuje výrobca.

Zdroj: Ján Hargaš

Maximálny dojazd podľa WLTP je 258 ba až 285 km. Samozrejme, možné to je. Skôr je to ale dojazd mestský, v dobrom počasí s veľmi nežnou nohou. Dojazd medzimestský sa scvrkne na polovicu. V mojom prípade to bolo 160 km. Z toho som polovicu odjazdil na diaľnici, zvyšok na okresných cestách a zopäť kilometrov bolo v meste. Je to dojazd pri diaľničných rýchlostiach do 115 km/h, no najmä je to zimný dojazd bez garáže a bez noci strávenej na nabíjačke. Dá sa viac? Iste, veď som to už písal. No dá sa aj menej. Ak by som rýchlosť zvýšil na 135 km/h a jazdil iba na diaľnici, z Bratislavy sa s najväčšou pravdepodobnosťou v zime do Trenčína nedostanem. Niežeby ste zrovna toto potrebovali, veď vy ste si auto na dlhé trasy nekúpili.

V meste a s domácou zástrčkou dojazd nie je problém. Na cestovanie na dlhšie trasy si buď vyhradíte viac času (štyrikrát do roka za rodičmi na východ, plus nejaká tá dovolenka v Tatrách, to sa ešte zniesť dá, ale toto auto hovorí, že do Chorvátska sa letí, či jazdí vlakom).

Pre živnostníka, ktorý primárne Berlingo kupuje, je takáto predstava prepážky za mestom nepredstaviteľná, našťastie sa ešte stále môže spýtať v Toyote, a keď ani tam nie, verzia Business tu je a prepážka v aute mu vadiť nemôže (lebo inú možnosť nemá). Prípadne to ešte môže skúsiť u Forda a Volkswagena, no tam lacnejšie určite nepochodí rovnako ako u Mercedesa. Ani Renault nebude o veľa lacnejší, no bez prepážky sa dá.

Zdroj: Ján Hargaš

Netreba si klamať, Francúzi si týmto postupom výrazne ohlodali najmä východoeurópsky predajný potenciál. A vedia to, no inak robiť nemôžu. Nemôžu predávať lacné dodávky ako rodinné autá, lebo ich emisie ich udusia, to je skrátka fakt.

Elektrické Berlingo je presne také, aké si pamätám v prípade spaľovacích (naftových) verzií. Priestranné, praktické, s kopou odkladacích miest a s plnohodnotným sedením pre piatich. Navyše je to auto naozaj veľmi tiché, naozaj veľmi pružné (najmä v nižších rýchlostiach). Pohon nemá prakticky žiadnu drsnosť chodu, žiadne vibrácie.

Ak si predstavím človeka mestského (homo sapiens sapiens urbana) s tromi deťmi, toto auto si užije. Už len preto, lebo žiadne iné auto nevie v teplotách pod nulou vyhrievať kabínu tak rýchlo ako toto. Francúzi sú pri svojich elektromobiloch majstri teplého vzduchu, to sa nedá poprieť. Rozmýšľam len čo s Berlingom do budúcna. Stellantis vo väčších autách chce aj vodíkový hybrid, ale tu? Bude to drahé a tankovať veľmi nie je kde. Prečo teda nespraviť niečo, čo sa tu dookola ponúka, ale nikto to nechce poriadne robiť a jediný kto si na to trúfol doteraz je BMW a Mazda? Prečo Francúzi nebachnú pod kapotu Berlinga malý motor z motorky a nedodajú mu aspoň pár desiatok diaľničných kilometrov navyše? Emisie pod kontrolou a veľmi nízke, aj baterka by mohla byť ľahšia, lacnejšia a menšia. Namiesto 100-180 km na diaľnici (priemerne až pomaly) by auto odjazdilo 180 až 250 (priemerne až pomaly) na diaľnici. Nemalo by to zmysel? A nahradiť všetky autá elektromobilmi má? Je vtipné, že šéf Stellantisu sa rozčuľuje ako sú EÚ pravidlá nezmyselné, no dodržiava ich prísnejšie ako všetci Nemci dokopy... Najlepšou odpoveďou na ne-uplatnenie RExtendra je, že to zákazníci nechcú. To povedzte Toyote, ktorá toto počúvala desaťročie (že zákazníci hybridy nechcú) a teraz predáva vaše autá, keď vy už nemôžete... Ale som si uľavil.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka: Berlingo elektrické je najkomfortnejšie Berlingo aké som doteraz jazdil. Len som ho veľa nepojazdil, došla mi šťava a nebolo kde nabíjať. No to je môj problém, že nežijem v meste. Mal by som sa spamätať.

6 z 10 bodov. 6 bodov dole za dojazd a pár drobností, 2 body späť za pohodlie, ktoré Berlingo doteraz nikdy neposkytlo. Ak zapadáte do veľmi úzkej špecifikácie zákazníka tohto auta (jazdí do 100 km denne, na dovolenky lieta, či jazdí vlakom, má nabíjačku a 13-tisíc eur navyše za elektromobil bez dotácie), auto vás bude tešiť. Ostatní sa musia poobzerať po niečom inom.

Technické údaje

Model: Citroen eBerlingo Electric
Počet valcov/ventilov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/3674-12000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/-
Maximálna rýchlosť (km/h): 135
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,7
Kapacita batérie (kWh): 50
Dojazd na jedno nabitie podľa WLTP (km) 258-285
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4403/1848/1841
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (min/max) (l): 597/2126
Objem palivovej nádrže (l): -
Pohotovostná hmotnosť bez doplnkovej výbavy (kg): 1739-1876
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 551-564
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná akciová cena modelu Business: 18 990 €
Základná cena eBerlingo 31 990 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku