24.06.2022
Mercedes-AMG SL 63
Mercedes-AMG SL 63
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Mercedes-AMG SL63 - Susedská odplata

Nie, teraz naozaj nemyslím fakt, že SL63 dokážete prebudiť podobne ako ostatné AMG zvýšenou úrovňou hlasitosti vďaka potiahnutiu pádla pri štartovaní.

Mercedes-AMG SL63 je hlavne odpoveďou na to, čo sa deje o pár ulíc ďalej a úspechy konkurenčných modelov. Mercedes vývoj nového SL posunul kompletne do rúk konštruktérov v AMG. Nie je to prvýkrát, čo sa takéto niečo udialo, lebo podobné voľné ruky mali aj pri AMG GT a predtým pri AMG SLS. To ale znamená, že vozidlá sú už od začiatku pripravené na výkony a na jazdu na limite. Veď len samotný podvozok dostal hneď niekoľko inovácií, medzi nimi natáčanie zadnej nápravy a hydraulické komponenty. Tieto doposiaľ v ponuke neboli a aj vďaka nim je možné svetlú výšku vozidla zvýšiť až 3 centimetre, v prípade potreby.

Lenže tá najzásadnejšia zmena, oproti predchodcovi označenému R231 tkvie v niečom inom. Nové SL sa vracia ku koreňom a ku parametrom, ktoré predvádzali SL-ká do roku 2000. Nové SL sa, aj vďaka novým materiálom, vracia ku plátenej streche a pridáva dve sedadlá naviac. Buďme k sebe úprimní, tieto sedadlá sú skôr do počtu a aby tam boli núdzovo. Reálne ich používať bude naozaj málokto a ak áno, tak to budú väčšie deti. Mercedes sám hovorí, že sú vhodné do výšky pasažiera 150 cm.

Zdroj: Jozef Murárik

Štýl nového SL je podriadený aktuálnym trendom v automobilke a prináša ostrú prednú masku a zaoblený kufor. Dvojdverový kabriolet má pritom stále veľmi vyvážené proporcie a lahodí oku aj v prípade natiahnutia strechy. Tvary sú naozaj podarené a majú pripomínať proti komu je novinka postavená.

Vnútri je, okrem miesta pre teoreticky štyri osoby, všetko tak, ako by sa na Mercedes súčasnej doby patrilo. Pred vodičom je digitálny displej, obrovský head-up displej je na skle a v strede je ešte jeden displej s portrétovou orientáciu a systémom MBUX. Práve tento displej je zaujímavý aj tým, že je možné ho naklápať a prispôsobiť tak svojmu pohľadu. Naklápanie je, samozrejme, elektrické a disponuje dostatočne veľkým uhlom. Z môjho pohľadu je to len ukážka možností, lebo displej je tak dobrý, že naklápanie nutne nepotrebuje, ponúka predsa dostatočný kontrast aj na priamom slnku pri otvorenej streche.

Dobre, dosť bolo omáčok, Mercedes SL môže mať pod kapotou dvojlitrový štvorvalec ako SL43 a v ponuke budú aj osemvalce. Tie budú schované za označeniami SL55 a SL63. Práve vrcholnú verziu som si mohol vyskúšať v rámci prvý zjazd. A že to bola jazda!

Za volantom je všetko akosi prirodzené, všetko je na dosah, všetko je tam, kde má byť a hlavným prvkom na ktorý smeruje myseľ je stále osemvalec. Pri športovom nastavení má výborný zvuk a po ubratí plynu vie dokonca strieľať do výfuku. Naopak pri prudkom zrýchlený a radení smerom nahor si akosi odpľúva. Tieto zvukové prejavy pridávajú k náruživosti celého zrýchlenia a ku pocitu jazdy v niečom naozaj špeciálnom. Áno, určite o tom hovorí aj samotné zrýchlenie a dynamické parametre, ale bez zvukového sprievodu by to jednoducho nebolo ono.

Zdroj: Jozef Murárik

V zákrutách nie je cítiť hmotnosť, aj keď SL váži 1,9 tony. Podpisuje sa pod to nielen adaptívny hydraulický podvozok, ale aj spomenuté natáčanie zadnej nápravy. To nie je až tak extrémne ako v prípade EQS, či triedy S, ale aj 4,2 stupňa vie potešiť a výrazne zmenšiť priemer kruhu potrebného na otočenie. V praxi natáčanie nie je pozorovateľné, ale je ho cítiť. Je to trochu kostrbaté vyjadrenie, ale každý kto už sedel v aute s natáčacou zadnou nápravou vie o čom hovorím. Samozrejme, viditeľné natočenie zadnej nápravy je tiež téma dňa, ale až pri spomenutých desaťstupňových systémoch veľkých modelov automobilky.

Mercedes-AMG spravil s novým SL-kom naozaj veľký skok, pretože predchádzajúca generácia bola na trhu už takmer 10 rokov. Je to kompletná zmena koncepcie, zmena výroby a aj tu, aj v prípade štvorvalca, bude platiť heslo jeden človek = jeden motor.

Pozicovanie automobilu na trhu však hovorí o fakte, že už to nie je roadster, ale kabriolet a to znamená aj jedného vážneho protivníka. Ak hádate model vyrábaný o pár ulíc ďalej, tak máte pravdu. Štutgartská automobilka Porsche má v ponuke presne konkurenta pre SL63. Porsche 911 Turbo kabriolet má síce o 5 koní menej, ale cenovka, tá základná, na Slovensku, je veľmi podobná. Oba modely stoja tesne nad 200 000 €. Výber tak už je to len o preferenciách a potrebe určitého druhu technológií a imidžu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku