2022-06-09 20:47:00
Mercedes EQE 350 plus
EQE 43 4Matic AMG
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Mercedes EQE - druhá hviezda v boji proti Modelu S

Po EQS prichádza EQE. Vraj nahrádzajú Triedy S a E.

Najmä sú konečne tu a môžu zabojovať o srdcia zákazníkov. Mercedes im verí a verí aj celému svojmu elektrickému modelovému portfóliu. O tri roky chce, aby bol podiel elektrických áut na jeho celkovom globálnom predaji 50 percent. V roku 2030 už v Európe nebude predávať ani jeden kus spaľovacieho vozidla. Pravda, to platí pre Európu, menej elektrifikované končiny sveta budú naďalej disponovať spaľovacími verziami.

A Mercedes chce ísť ešte ďalej. Ak ide o luxus, chce ísť ešte vyššie. De facto chce výrazne znížiť svoje predaje v oblasti automobilov s nižšími maržami a s nižšou úrovňou luxusu, chce rozšíriť „stredné luxusné pásmo“ a maximalizovať top end. Teda chce predávať čo najviac Maybachov, AMG verzií a samozrejme elektromobilov.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Ak ide o ceny, ako EQS, tak EQE strieľajú tak vysoko, až to môže niekoho prekvapiť. Ale toho kto vie ako veľmi rastú predaje Mercedese pri najdrahších autách, toho to až tak neprekvapí. Otázkou ale je, či sa tento trend podarí udržať a rozvíjať aj pri prechode zo spaľovačov na elektromobily. A to je presne otázka na túto dvojicu a v podstate na kopu ďalších elektromobilov ktoré prídu v nasledujúcich rokoch, vrátane modelu EQS SUV, ktorý dorazí už na jeseň.

Aby bolo jasno: EQS je väčšie ako EQE. Zhruba o 26 centimetrov. Necelú polovicu z tejto cifry predstavuje väčší rázvor, no zvyšok je v previsoch. EQE je kompaktnejšia, no používať slovo kompaktný pri aute s dĺžkou bezmála päť metrov je ozaj zavádzajúce. Toto je veľká limuzína, no na EQS jednoznačne stráca v oblasti priestoru pre zadných pasažierov. Nejde pritom ani tak o šírku, či dĺžku, ide o výšku. Priestoru nad hlavou je v aute skrátka menej. Ide to však na vrub aj odlišnej karosárskej koncepcii. Kým EQS je liftback, EQE je „sedan.“ Pravdou ale zostáva, že sedan s vyšším podvozkom. Nie s vyššou svetlosťou, iba s vyšším podvozkom. A práve na zadných sedadlách, obzvlášť s presklenou strechou, to cítiť.

Zdroj: Ján Hargaš

EQE má teda štandardný sedan kufor a kratšie zadné dvere. Nastupovanie vzad je pre vyššie postavy horšie a toto naozaj nie je auto, v ktorom by sa mal pán manažér voziť vzadu. Toto je ako Tesla Model S, pán manažér si to užíva za volantom. Podobný prípad ale môže nastať aj v EQS, tam je ale sedenie vzadu pochopiteľnejšie.

Obe autá rozmerovo obkľúčili Teslu S. EQE ide z juhu, EQS zo severu. Tesla je rozmerovo medzi nimi. Cenovkou v podstate tiež, no Mercedesy sa vedia vyšvihnúť aj vyššie. Najmä EQS vie ísť poriadne vysoko. Obzvlášť pri plánovaných výkonnejších verziách ako AMG 53... Každé z aut má iné preferencie. Kým Tesla stavia všetko na výkon, dĺžku dojazdu a wow efekt umocnený hlbokým infotainmentom a asistenčnými systémami, EQE a EQS dodávajú širšiu paletu možností, viac výbavy, pravdepodobne mierne vyššiu bezpečnosť, silu spoločnosti, ktorá rozhodne nie je start-upom. Aspoň tak to vyzerá na prvý pohľad. Kým a čím budú tieto autá v realite, to ukáže až čas a zákazníci. Minimálne platí, že ponuke Mercedesu budú väčšmi rozumieť a bude dôveryhodnejšia aj pre tých, ktorí nie sú nadšenci elektromobility. Porovnávať je ich ťažké a ťažké je aj určiť, ktoré auto je lepšie. Z môjho pohľadu je EQE menej S-kom ako EQS. Ani jedno z áut však zatiaľ neponúka také šialené výkony ako Tesla. Začínajú odspodu a až postupom času dopĺňajú AMG verzie.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak som začal aj ja počas presstripu cez západnú časť a trochu aj strednu časť Slovenska. Celkovo necelých 400 kilometrov, ktoré by všetky autá vedeli dať aj bez nabíjania, pokiaľ by teda tri písmenká AMG nelákali na výraznejšie tlaky na plynový pedál.

Začínal som s EQS 350 plus. Znamienkom plus označuje Mercedes tie autá, ktoré majú najvyšší dojazd. V prípade tohto auta to znamená cez 600 kilometrov. V ideálnom počasí s jemnou nohou – to je preklad dojazdu cez 600 km podľa WLTP. 500 km na jedno nabitie je dosiahnuteľných aj pri bežnom jazdení a 400 km je takých že: dojazd ma ešte stále netrápi.

Zdroj: Ján Hargaš

EQE má využiteľnú kapacitu batérie rovných 90 kWh. Nenechajte sa ale oklamať, Mercedes naďalej patrí medzi značky s najvyššou rezervou kapacity. Už sa síce nebojí tak ako pri EQC, no aj tu má celkovú kapacitu vyššiu o viac ako 10 kWh. Tá rezerva je pre systémy a ich funkčnosť aj po dlhšom státi bez nabíjania, no podľa mňa je v tom tak trochu aj poistka pre prípad neustáleho nabíjania cez rýchlonabíjačky – aby bolo v záruke čo najmenej bateriek, ktoré prídu o viac ako 70 percent kapacity. Lebo presne v takom prípade musí výrobca zakročiť. Aby si to ale Mercedes príliš neuľahčil, záruku stanovil až na 250 000 km. Viac už ponúka len Toyota, ale jej auto zatiaľ na trh nedorazilo. Mercedes tiež garantuje, že všetka energia, ktorú získate cez Mercedes me charge kartu dodá Mercedes do siete z obnoviteľných zdrojov.

350 plus má 215 kW a 530 Nm vďaka jednému zadnému elektromotoru. Auto má v závislosti od výbavy zhruba 2350 kilogramov, preto tých 215 kW nie je žiaden zázrak. Na dynamiku na našich cestách to ale stačí. Okamžité zrýchlenie je opäť silno navýkové a auto tempu kolóny stačí, i keď je jasné, že vpredu idúce AMG mu vie utiecť. Auto je prémiový elektromobil s kufrom 430 litrov, takže skutočne sedan a nič viac. Vzadu je dostatok priestoru pre dvoch pasažierov a teoreticky aj pre troch. Problémom môže byť strešné okno a dlhšia postava na zadných sedadlách. Maximum by som stanovil na 185, inak sa treba rozvaliť a pokrčiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas jazdy zahŕňajúcej diaľnicu a veselé kľukaté okresky bola 19,3 kWh. Teplo, klimatizácia naplno a dvaja dospelí s príručnou batožinou. Auto je ako navonok, tak vnútri ľahké odlíšiť od EQS. Nemá v základe hyperscreen a nemá ani riadenú zadnú nápravu, čo je cítiť obzvlášť pri manévrovaní. Napriek tomu mu nič zásadné nechýba, bodaj by, keď cena dosahuje úroveň 120-tisíc aj s doplnkami. Ale auto môžete kúpiť od 86.

EQS 43 4Matic AMG. Dva motory, celkový výkon 350 kW a 858 Nm krútiaceho momentu. To už je masívne navýšenie výkonu. 210 km/h max, 4,2 sekundy z 0 na 100 km/h. Zaujímavý je ešte jeden údaj – 268 kW výkonu má rekuperácia. Obe EQS majú rekuperáciu skutočne masívnu a v oboch prípadoch znamená nastavenie maximálnej rekuperácie, že v tom najvýraznejšom klesaní v smere z Čičmian do Prievidze sa za pár sekúnd auto jednoducho zastaví. 43 AMG, to je luxusný elektromobil ako sa patrí. Krásne jazdí, podvozok je výrazne tvrdší už v základe, takže žiadne hompálanie v rytme nerovností nepripadá do úvahy. Tuhšie je aj riadenie a autu sa dá razom viac dôverovať. Zákrutami prechádza krásne, výkon na rovinke je dychberúci. A podpisuje sa aj pod celkový priemer spotreby, ktorý napriek častým spomaleniam v kolóne a dodržiavaní predpisov (zväčša) bol 25,6 kWh na konci cesty späť v Bratislave. Miestami to bolo mnohonásobne viac a dojazd unikal z batérie ešte rýchlejšie ako krajina okolo. Nepochybne sa aj s týmto autom dá jazdiť úspornejšie, no o to mi nešlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka – nemám dôvod odporúčať verziu 350 s pohonom iba zadnej nápravy. AMG 4Matic je výrazne zábavnejšie, istejšie i na okreskách. Nemám na to dôvod – až na jeden a nie je to cena. Pretože cena je pri týchto autách jednoducho uletená zhruba tak ako ich kvapôčkový dizajn. Tým dôvodom je samozrejme dojazd. Pokiaľ má vodič presadnúť z E 220d, verzia AMG je mu zbytočná. Keď už má prísť o dojazd, nech to nie je viac ako polovica.

Zdroj: Ján Hargaš

Osobne ma viac presvedčilo EQS. Liftback je dramaticky praktickejší, auto je priestrannejšie a dizajnovo vyváženejšie. Ide najmä o dlhšie previsy, ktoré EQE chýbajú a chýba mu aj pár detailov zvonku. Pravdou však zostáva, že z EQE môže byť rovnako schopné auto, s ktorým sa parkuje rovnako dobre, ak nie lepšie a dokáže zájsť ešte ďalej ako väčšie EQS. Vybrať si správnu verziu nebude jednoduché a každému držím palce. Otázka je to totiž náročná: dojazd, alebo výkon? Zdanlivo sa nedá mať oboje. Ak áno, jedine s kompromisom pri jazde i pri dojazde. Ale kompromisy treba robiť každý deň, ide len o to, či sa vám chce. Aj tak by som odporučil 43 AMG. Nebude také šialené ako 53-jka a dojazd cez 400 km je reálny. Len sa treba krotiť. Tá rezerva výkonu za to stojí, rovnako lepší istejší podvozok.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku