03.07.2022
Lexus LS500h
Lexus LS500h
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Lexus LS 500h - zážitok z unikátnosti

Lexus LS 500h je dôkazom, že keď si kladiete určité otázky, dostanete len určité odpovede. 

Kto je lídrom trhu? Ktoré auto sa najlepšie predáva? Ktoré má viac asistentov? Ktoré má viac displejov? Ktoré displeje majú väčšiu uhlopriečku, rozlíšenie? Ktoré autá môžete ovládať na diaľku. Ktoré má najbližší servis? Koľko litrov tekutiny sa zmestí do kufra, kde nesmiete vyliať tekutinu? Ktoré autá majú tí, ktorým sa chcem vyrovnať? Ktoré auto musím mať, aby ma brali ostatní? 

To sú niektoré z otázok, za ktorými sa už dopredu skrývajú jasné odpovede. Pokiaľ si tieto otázky kladiete, je veľmi pravdepodobné, že Lexus LS 500h nie je pre vás. Respektíve, nie ste ho hoden. Lebo sila tohto auta nie je v tom, že sa snaží vyrovnať Nemcom, že sa snaží robiť veci ako Nemci. V skutočnosti je to tá najhoršia cesta. Sú také aj paródie. Avšak z ľudského správania. Ako asi vyzerá a znie Slovák, keď sa snaží vyzerať ako Nemec? A čo taký Japonec? Bude pôsobiť patrične s litrovým kríglom piva a s klobáskou v ruke? Je to klišé? Samozrejme že je, no presne to je podstata snahy byť niečím/niekým iným, než v skutočnosti sme. A tu je to ešte ďalej. Tu to nezostáva len pri tom trápnom "buďte svojskí" Tu sa to celé posúva k "buďte lepší." 

Zdroj: Ján Hargaš

Písať o Lexuse LS 500h ako o alternatíve k nemeckým prémiovým autám je zväčša pravdivé, no povrchné. On nie je alternatívou v zmysle voľby - keď nevyjde BMW, kúpim si Lexus. Nie, ten komu nevyjde BMW, pôjde do Mercedesu, do Audi, a keď ani tam mu nevyhovejú, zájde si po Volvo. Bodka. Koniec. 

Pre koho je teda Lexus LS 500h? No pokiaľ sa musíte pýtať, asi sa to nikdy nedozviete. Pokiaľ sa pýtať nemusíte, viete. 

Zjednodušene napísané, Lexus LS 500h je svojský. Originálny, autentický, autenticky japonský. Je vrcholom japonskej automobilovej kultúry, je tým najlepším, čo Japonsko ponúkne Európanovi. Pokiaľ to Európan nepochopí, je to smutné, ale nič to na veci nezmení. To auto tu stále bude, či už v Európe, či už v Japonsku. To auto skrátka plynie. Plynie po ceste, plynie po diaľnici. Zavriete dvere, sadnete dozadu a auto plynie tak, ako by mal plynúť aj čas. Váš čas. Obvykle však za dverami auta, vonku, plynie prirýchlo. Toto auto hovorí, šepká jedno slovo: spomaľ. Hovorí to rovnako ako vilka obklopená prírodou, ako horský potok, studené slnečné ráno. Alebo sadnete dopredu a plynutie auta je ešte zreteľnejšie. Nesnaží sa pretekať, nesnaží sa byť lepšie. Snaží sa byť najlepšie pre vás. Rovnako vpredu, rovnako vzadu prináša pokoj, noblesu. No pokoj nemusí byť pomalý, môže byť naozaj rýchly, dynamický, avšak stále s vysokou dávkou pohodlia, súkromia a ticha. 

Zdroj: Ján Hargaš

Originalitu a snahu odlíšiť sa, to vidieť už na prvý pohľad. Dizajn vozidiel značky Lexus je už aj Európanovi dobre známy. Výrazné tvary, ostré hrany, minimum oblín a mnoho veľkých čistých plôch. Tie autá sú akiste moderné sochy. Nesnažia sa mať všetko - aj obliny, aj športovú ostrosť. Majú jeden konkrétny štýl, ktorý sa vám môže, ale nemusí páčiť. Nie sú stratené v minulosti, ani uletené do budúcnosti. Sú futuristické, ale iba toľko, aby prirýchlo nestárli. Stačí sa pozrieť na jazdené autá tejto značky. Desaťročné a stále vyzerajú dobre. 

Dizajnu faceliftovaného LS 500h pomáha tiež špecifická farba strieborná mesačná za 3900 eur. Extrémne tenká, no pritom odolná metalíza, ktorej sila tkvie v unikátnom nanášaní. Farba využíva väčšie množstvo hliníkových lupienkov, no v tenšej vrstve. Výsledkom je, že lupienky voľne neplávajú v laku, ale ležia v jednej vrstve. Tým je docielený výnimočný lesk, ba odraz, no zároveň to nepôsobí extravagantne a lacno ako by pôsobila lesklá fólia na takomto aute. Odrazy svetla sú mimoriadne, auto vynikne prakticky v každom svetle i priestore a je radosť ho fotiť i nakrúcať. 

Zdroj: Ján Hargaš

Rovnakou radosťou je sadnúť si doň a kochať sa masívnymi sedadlami, drevenými dekormi, no v tomto prípade tiež výnimočnými dekormi dverí. Stoja 14 000 eur a dokonca si môžete vybrať. Tu boli ornamenty zvané Nishijin & Haku. Nie je to žiaden šunt z obchodného domu. Tieto ornamenty pred pár rokmi leteli, no ani ja a asi ani vy ste nevedeli, že sú to fejky originálneho japonského umenia tkania kovu. Ručná práca vážení. Šialene precízna práca, ktorú ocení málokto. Je to ako keď zoberiete bežného človeka do galérie moderného umenia. Pozrie na obraz a spýta sa, čo je na tom také drahé. V tomto prípade je ale od začiatku zreteľne vidieť, že ide o "peknú vec." Viac si asi všimne málokto. 

V aute sa kombinujú moderné prvky s prvkami tradičnými, prvkami umenia, niekedy to môže pôsobiť zvláštne, veď keď vedľa obyčajného plastu tróni doplnok v hodnote malého hatchbacku, môže to skutočne vyzerať ako záplata zo zlata. Ale tak to je a celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný, i keď sa pocitová i reálna kvalita líšia naprieč kabínou, spoločne pracujú celkom slušne, i keď sa nedá napísať, že harmonicky. Lebo ak by malo byť z podobnej úrovne ručnej práce a ručného šitia celé auto, cena by sa podobala na karbónové superšporty. Takže tu solídny plast a solídna koža idú ruka v ruke s ornamentmi, nad ktorými niekto strávil množstvo človekohodín a predstavujú takú kompaktnú vzdušnú cestu do Japonska nasiaknutého tradíciami, uznávajúceho kvalitnú ručnú prácu a roky driny remeselníkov. Čudný svet, však? 

Zdroj: Ján Hargaš

Aj Lexus LS 500h má displeje. A má ich ozaj veľké. Centrálny prístrojový štít doplnený veľkým širokouhlým head-up displejom a k tomu veľký centrálny displej infotainmentu, ktorý v Lexuse tradične ovládate touchpadom. Naň si treba zvykať, ale prácu s ním mám radšej ako načahovať sa a džubať príkazy do dotykového displeja. 

Aj asistenčné systémy má toto auto. Plné priehrštia. Dovolí vám jazdiť v podstate v autonómnom režime. Volá sa to režim vlastného vodiča. Nemusíte ani sedieť za volantom, vodič vás odvezie kam chce a niekedy aj kam chcete vy. Nie je súčasťou výbavy, môžete si splašiť vodiča podľa vlastného uváženia. Alebo, keď už to musí byť a z prezidentského kresla presadnete za volant, aj vy ako vodič máte kopu asistentov, ktorí znižujú stres z hustej premávky okolo vás.

Predbiehanie samostatne auto nezvládne a aj reakcie adaptívneho tempomatu sú v krízových situáciách skôr škody znižujúce, než škodám zabraňujúce. Mne to ale vyhovuje. Koniec koncov, o tom to je, nie? To šoférovanie. Tu možno tiež badať prepojenosť stroja a človeka, harmóniu a spoluprácu. Nie vzájomné spoliehanie sa. Spoločnú prácu pre zvýšenie bezpečnosti. Fajn. 

A harmónia stroja s človekom je prítomná aj pri jazde. Toto nie je pretekár. Avšak výkonu má na rozdávanie aj pri predbiehaní, aj na nemeckej diaľnici. Lexus LS má u nás aktuálne iba jednu motorizáciu. Hybrid zvaný Multi-Stage s pohonom všetkých kolies má vpredu umiestnený atmosférický motor V6, ktorý je s elektromotorom spojený cez hybridnú prevodovku a k nej je ešte pridaná ďalšia štvrstupňová prevodovka. Poháňané sú zadné kolesá, no keď treba, pripoja sa aj predné. Výsledkom takéhoto usporiadania je výrazné zníženie spotreby atmosférického šesťvalca, pri súčasnom zvýšení maximálnej rýchlosti a to ako jazdy so zapnutým i vypnutým elektromotorom, no a hlavne: výrazne autentickejší športový zážitok a výrazne lepší akustický zážitok. To auto má krásny zvuk atmosférického šesťvalca, ktorý je príjemne utlmený ako bol svojho času v každom druhom Mercedese, BMW, či Audi, ide krásne do otáčok, radí, no keď nie je potrebný, okamžite sa vypne a auto jazdí v elektrickom režime. Žiadne dobíjanie zo siete, žiadne hodiny stratené zástrčkovaním. Tu je hybridný systém autonómny, takže nepotrebuje žiadnu pomoc od vodiča a keď uzná za vhodné nabije sa, keď uzná za vhodné, spustí spaľovací motor. To je obvykle najmä pri prudšej žiadostivosti vodiča v smere k plynovému pedálu. Zošliapnutie znamená okamžitú miernu akceleráciu, ku ktorej sa zhruba do sekundy zapojí atmosférický motor a skutočná zábava začne až potom. Jemný ale oduševnený zvuk motora je návykový a jeho postupný rast výkonu i zvuku by človeka zakaždým zahnal ďaleko za povolené limity. Jazdí to krásne, pritom naozaj obdivuhodne dynamicky a veľmi pružne. Pravda, pri takto veľkom aute, ktoré najlepšie charakterizuje rázvor s veľkosťou cez 3 metre, však ani tých 360 koní nie je extrémne veľké stádo. Práve rázvor môže za to, že auto ostrejšiu jazdu vyhľadzuje. V spolupráci s pohodlným podvozkom tak človeku na veľmi ostré predstavenie zájde chuť. Stabilita vo vyšších rýchlostiach je výborná, no pri prudkých zmenách smeru už dobre vidieť náklony karosérie. To je daň za vláčny podvozok na veľkých diskoch. Druhým zdanením je potom ostrá kontra pri každej príležitosti v podobe protestujúcich stabilizačných programov a kontroly trakcie. Ale aj s týmto obrom sa dá zabaviť, viac než som pri garážovej povesti Lexusu čakal (chápete, ten kto miluje tridsaročné BMW nemôže o Lexuse hovoriť nič pozitívne v súvislosti s dynamikou, to by ho kamoši vysmiali - jedine, že by ich presvedčili zábery zo seriálu Kobra 11...). Stručne a skrátka, napriek postupnému unifikovaniu pohonov medzi modelmi Toyoty a Lexusu má Lexus v talóne stále skvelý systém pohonu, ktorý nie je len o úspornej jazde a neobsahuje ani náznak vysávačového efektu. LC 500h má takýto pohon tiež. 

Zdroj: Ján Hargaš

Z pohľadu praktickosti vozidla je jasné, že toto auto bude v porovnaní s SUV modelmi ťahať za kratší koniec. Čo stráca na veľkosti a dostupnosti kufra, doháňa v elegancii a reprezentatívnosti. LS 500h vie ako vyzerať mimoriadne a na dorovnanie tejto tradičnej a pritom unikátnej elegancie nestačí ani všetok chróm na papuli Maybachu GLS. Ale chápem, že to neberie každého, obzvlášť na Slovensku musíte mať naozaj ego ako slon, aby ste si dokázali kúpiť niečo tak odlišné a pritom tak dôkladne orientované na tradície a tradičné ponímanie luxusu. Testovaná špecifikácia nebola nastavená ako rodinné auto, prezidentské sedadlá vzadu hovoria vlastnou rečou. No i Lexus LS môže slúžiť bez príplatkového vodiča a majiteľ môže s čistým svedomím sadnúť za volant. Len si musí dávať pozor na nízky podvozok a úctyhodné rozmery tohto auta. Lexus LS 500h je iná liga, je to auto, ktoré si len tak niekto nedovolí. Má výrazne menej bludišťákov za parametre, ktoré ocení len zbohatlícke krídlo zákazníkov, zato má omnoho viac bludišťákov v kategóriách, ktoré ocenia tí, ktorým okrem peňazí narástol aj mozog. Sú tu však slabiny, ktoré musí mozog prežuť. Napríklad absenciu natáčania zadných kolies, o niečo slabšie asistenčné systémy a naozaj úzke "hrdlo" batožinového priestoru spolu so špecifickou a možno menej prispôsobivou informačno-zábavnou výbavou. Lenže takým trpí aj BMW, či Mercedes a predstava, že zrkadlenie obsahu na jednotlivé obrazovky oddelene pre každý monitor s možnosťou kontroly cez infotainment (aby si deti nepúšťali neprístojnosti) bude okamžitá a intuitívna je ešte stále tak trošku sci-fi. Toto je však výborný kus techniky. 9 z 10. 

Technické údaje

Model: Lexus LS 500h AWD
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 3456
Prevodovka: automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Systémový výkon (kW): 264
Výkon spaľovacieho motora (kW):  222
Krútiaci moment (Nm): 350
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 9,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5235/1900/1490
Rázvor náprav (mm): 3125
Objem batožinového priestoru (l): 440
Objem palivovej nádrže (l): 82
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2305
Základná cenníková cena modelu (Luxury): 111 000 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku