TEST: SEAT Arona REDline – FR plus adaptívny podvozok
Arona v ponuke doteraz adaptívny podvozok nemala. Oplatí sa?
SEAT mal v priebehu rokov hneď niekoľko zaujímavých ponúk a zliav na svoje vozidlá. Akciové ponuky sú najbežnejšie práve pri Arone. Už ani neviem koľkú Aronu som na test za tie roky získal. Kompaktný crossover, ktorý bol v podstate prvý crossover na platforme MQB A0. Dnes na nej stojí mnoho menších i skoro väčších áut. Arona je naďalej jeden z najpredávanejších SEATov a akiste najpredávanejšie auto značky u nás. Môžu za to nielen akcie, ale i slušné parametre, ktoré najmä menej náročnému motoristovi dokážu splniť všetky požiadavky. Vždy keď Aronu mám, uvedomím si, že by mi úplne stačila ako jediné rodinné auto. No veru áno, nie som prehnane náročný. Sme štyria a Arona núdzovo odvezie aj piatich. Pre štyroch má aj dosť batožinového priestoru. 400 litrov a tri poschodia v kufri aj s miestom na rezervu nie je málo. Na dovolenku sme sa ešte aj so psom vedeli zbaliť aj do menšieho auta. Ale poznám ľudí, ktorí bývajú na rovnakých metroch štvorcových osamote a metre im nestačia. Podobné je to aj s autami. Sú takí, ktorí pre štvorčlennú rodinu potrebujú päť a pol metra dlhú vysokú dodávku. Nemožno sa im čudovať, aj mne by sa občas zišla, no väčšinu času ju nepotrebujem. Keď ju budem potrebovať požičiam si.
Aktuálne tak v SEATe prebiehajú súbežne dve akcie. Family, ktorá tu už je nejaký piatok a nová akcia REDline. Family bonusovú výbavu môžete kombinovať so všetkými tromi stupňami výbavy, avšak REDline je samostatná, postavená na základoch športovo orientovaného stupňa FR.
FR-ko už od faceliftu, ktorý prebehol minulý rok, mohlo mať balík Red, ktorý za 609 eur dodal autu jednoduchšiu formu adaptívnych tlmičov meniacich nastavenie v dvoch stupňoch. Teraz je tu výbava RED Line, ktorá daný doplnok užíva v základe. Akoby to bolo z telašopingu – zadarmo, teda grátis. Tak ako tam, aj tu platí, že zadarmo nie je nič, no cena je nižšia, než keby ste si dané prvky nahádzali do auta len tak cez cenník ako nejakí praľudia.
Okrem adaptívnych tlmičov má RED výbava navyše adaptívny tempomat, ktorý je inak dostupný len pri výbave XP a navyše za príplatok (s výnimkou akciových výbav Family). Potom je tu mäkčená palubka s červeným rámovaním, pásy s červeným lemovaním a brzdiče s červenou farbou. A keď si k tomu všetkému nedáte túto parádnu červenú metalízu Desire, bude to škoda. Testovaný model mal navyše sivo-čiernu strechu a 18-palcové disky kolies.
Keď som si v konfigurátore vyklikal aj drahšie BEATs audio, aj ťažné zariadenie, aj digitálny kokpit a spomínané väčšie kolesá, cena bola 26 500 eur. Arona bola vybavená riadne, ale z tej ceny sa mi zatočili panenky. Akcia-neakcia, je to dosť za auto s dĺžkou necelých 4,2 metra.
Asi som vám ešte nespomenul, že testovaný model Arona RED je s najsilnejším motorom 1,5 TSI DSG. 110 kW je pre menšie auto pekná nádielka a Arona s týmto motorom nemá dôvod báť sa predbiehať. Svedčí o tom nameraná pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,64 sekundy. Z 80 na 120 km/h rovnako bez prípravy a podradenia za 5,81 sekundy. Veľmi pekné časy.
Je to skvelé, ale pohľad na cenu vyvoláva otázku, či by sa nedalo ubrať z výbavy a či by predsa nestačil trojvalcový motor. Stačil, trojvalček je fajn a už sa veľakrát osvedčil. Nemá takú výkonnostnú rezervu ako väčší motor, ale na predbiehanie s dobrým prehľadom stačí a pre bežné defenzívne orientované jazdenie je akurát – nebude si pýtať priveľa.
Naopak, 1,5 TSI znesie aj dynamickejšieho vodiča a kombinácia s adaptívnym podvozkom ma zaujala. Nemám vo zvyku odporúčať osemnásťpalcové disky kolies pre toto auto, no pokiaľ by veľké disky boli pre letné pneumatiky a zimáky by boli aspoň o palec menšie, dá sa to zniesť aj na Slovensku.
Arona RED nevyzerá ako výhradne racionálna výbava. Tu je to aj o radosti z jazdy a verte, toto auto jej vie ponúknuť dosť. Žiaden pretekár, ale nízke prelety, zákruty pod plynom a okresky vyšším tempom než väčšina, to sa dá. Rovnako tak diaľničné štreky silnejšiemu motoru nerobia problém a pri dodržiavaní limitov nie je ťažké aj na 18-tkach jazdiť pod 7 litrov na 100. Na okreskách som vedel jazdiť za 5. Presnejšie za 5,1. Priemer počas testu bol presne o liter vyšší. Môže za to vyššie zastúpenie diaľnice a aj tá trocha mestských presunov urobí svoje (50 – 40 – 10 – diaľnica – okresky – mesto). Tento motor sa na rozbeh auta ani s viačlennou posádkou nenadrie, ani radenie do nižších otáčok mu nevadí. Je tichý, úsporný a s rezervou zvláda všetko, čo od neho môžete čakať.
Adaptívne tlmiče pri Arone v lete na veľkých diskoch mi nevadia tak ako mi vadili v zime. Cesty sú už opravené a pokiaľ nelietam po tých najhorších, podvozok je v poriadku. Ale aj tam sa dá prestaviť ho do komfortu a so zníženým tempom to nie je také zlé ako bez adaptívnych tlmičov. Rozdiel v nastavení nie je dychberúci, ale už len fakt, že tam sú pokročilejšie tlmiče, už len ten robí z jazdy niečo príjemnejšie. Azda placebo? Nechajme tak.
Bohato vybavená Arona si vie na cene uletieť, je preto dobré, že SEAT k autám pridáva Family bonus. Pokiaľ chcete auto ešte ozvláštniť, REDline je zaujímavou voľbou. Najlepšie k nej pasuje štvorvalcový motor. 7 z 10 bodov.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku