2021-12-30 17:15:00

5 faktov o Renaulte Arkana s hybridom, ktoré ste možno nevedeli

Čas redakčného testu sa blíži, tak je čas pripomenúť si jeden z najzaujímavejších mainstreamových modelov tohto roku.

 

Renault toho roku predstavil aj druhú alternatívu pod kapotou kupé-SUV, alebo liftbacku crossoveru, podľa toho ako to voláte. Tým druhým systémom pohonu je hybrid. Nie mild, ani plug-in, ale taký klasický, nazýva sa HEV (FHEV). S menšou batériou a bez nutnosti nabíjania.

Je jedinou alternatívou ku 1,3-litrovému TCe. Samotný hybrid je podobný tomu, ktorý pracuje v hybridnom Cliu, ale pôsobí dospelejšie a odladenejšie. Pritom takmer všetky komponenty sú veľmi podobné. Má tiež 1,6-litrový motor a multimódovú prevodovku so štyrmi stupňami pre benzínový motor a dvomi pre elektromotor. Aké sú teda veci, ktoré ste o hybridnej Arkane možno nevedeli?

1. Dokážete s ňou jazdiť do 4 litrov

Motor s objemom 1,6 litra spolupracuje s elektromotorom a časť výkonu zabezpečuje štartér generátor. To je dosť zložitý systém, rovnako ako prevodovka bez spojky a s vyrovnávaním otáčok elektromotorom. Niektoré technológie sú patentované a priamo prevzaté z F1. Napríklad rekuperácia energie.

A toto všetko znamená, že s Arkanou E-Tech sa dá jazdiť s nízkymi spotrebami. My sme sa dostali na 50 km na priemer 3,7 litra. Ale kolujú fámy o tom, že existuje človek, ktorý rovnakú trasu prešiel s rovnakým autom, s priemerom 3,0 litra. Táto mýtická bytosť si môže gratulovať a pokračovať vo svojom spotrebovom ťažení.

2. V celkovom predaji modelu vedie práve E-Tech

Renault Arkana je v ponuke v oboch verziách už naprieč Európu. A už od začiatku predaja siaha až 80 percent zákazníkov po hybridnom ústrojenstve. Dôvodov môže byť viac. V niektorých krajinách existujú zvýhodnené podmienky, ktoré favorizujú hybridné vozidlá, časť spraví aj predajca a hlavne tu veľa do karát hybridu hrá cena.

Arkana E-Tech je od TCe 140 drahšia len o 1200 eur v základnej výbave a len o 1100 v oboch vyšších stupňoch výbavy. To pri aute za cenu nad 20-tisíc eur nie je zásadný rozdiel. A ak majú v prospech E-Techu hrať nižšie cestné dane a podobné poplatky, tak je to len výhodou.

3. Plug-in hybrid nebude, zatiaľ

Captur má v ponuke ako hybrid, tak plug-in hybrid. Arkana však zatiaľ plug-in hybrid neponúkne. Dôvod na to je jednoduchý, Renault chce Arkane nechať dynamickejšie jazdné vlastnosti. A tie by nebolo možné dosiahnuť s 200 kilogramami batérii. Vlastne hybrid v Arkane má len o 11 kW (15 k) menej ako plug-in hybrid v Megane Grandtour.

Ak však bude záujem trhu o plug-in hybrid dostatočný, automobilka nevylučuje, že pridá aj takúto verziu. Zatiaľ sa môžeme tešiť na nový mild-hybrid, TCe s výkonom 118 kW (160 k). Ten sa stane najvýkonnejším motorom v ponuke Arkany.

4. Kufor netrpí kvôli pohonu (až tak)

V Arkane je akumulátor síce umiestnený vzadu, ale je na úrovni nápravy, čo znamená, že veľkosť batožinového priestoru týmto utrpela len trochu. Spaľovacia Arkana má chalupársky objem kufra až 513 litrov. Ale hybrid predsalen trochu priestoru uberá a objem je zmenšený o 33 litrov na 480 litrov.

Stále je však tento priestor dobre využiteľný a je tiež masívny. Ak sa do tohto nezbalíte na dvojtýždňovú dovolenku, tak máte so sebou veľa zbytočností.

5. Má inak chladenú batériu ako hybridné Clio

Tým, že batéria hybridu funguje vo väčšej karosérii a celkovo systém podáva vyšší výkon, tak Renault zmenil chladenie oproti Cliu s podobným hybridom. V Cliu je batéria chladná len vzduchom, Arkana dostala vodné chladenie.

Samotná batéria má 230V a kapacitu 1,2 kWh. Reálne funguje v rozmedzí 20 až 80 percent nabitia, aby čo najdlhšie vydržala. Automobilka na hybridný systém dáva záruku 8 rokov, alebo 160-tisíc kilometrov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku