TEST: SEAT Ibiza Style – malé kroky k lepšiemu pocitu
SEAT nedávno inovoval model Ibiza a tiež sa k faceliftu pripojil aj väčší crossover Arona.
Nová vizáž však zasiahla viac väčšieho zo súrodencov. Ibiza stále ostáva takmer rovnaká ak sa pozriete zvonka. Vnútri je to však úplne iná pesnička a vlastne iný žáner.
My sme skúsili základnejšiu výbavu Style, ktorá vytlačila výbavu Reference zo základného stupňa ponuky.
Čo sa zmenilo?
Výbavy
Práve ponuka výbav je naozaj odlišná. Kým doteraz lákala Ibiza slovným spojením „cena od“, teraz už tento vizuálny pútač na billboardoch a v reklamách nepotrebuje. Proste začína s výbavou Style, ktorá má naozaj slušnú výbavu a presvedčili sme sa o tom pri teste. Reference aj tak tvorila len 2 percentá predajov v minulosti, kedy niekoľko zákazníkov naozaj siahlo po takomto holoaute.
Style má teda manuálnu klimatizáciu, pričom automatická je za príplatok, v rámci balíka, za 682 eur. Pritom auto dostane naviac aj vyhrievané a elektricky sklápateľné zrkadlá, zatemňujúce sa vnútorné zrkadlo, svetelné senzory a elektrické zadné okná. A zrazu je v aute naozaj všetko, čo treba. Testovaný kus za necelých 16 tisíc eur je naozaj slušným zástupcom malých vozidiel za rozumnú cenu. Na výbave Style sa dá kritizovať asi len to, že zadné dvere majú nevýraznú plastovú kľučku vnútri, kým vpredu je povrch s imitáciou hliníka. Tento detail pôsobí trochu lacno.
Vizáž
Ak si vedľa seba postavíte verziu pred faceliftom a po facelifte, tak bude identifikácia nového auta trochu zložitejšia. Vpredu, teda pri výbave Style so základnými svetlami to bude uľahčené práve pri pohľade na tento prvok. Ibiza po facelifte má štandardne LEDkové svetlá. Síce Eco LED, ale stále svietia o niečo lepšie ako halogénové svetlá pred faceliftom. Za prílatok sú, samozrejme, svetlá High LED, ktoré majú aj špeciálny svetelný podpis, čím rozoznávanie verzií spravia takmer nemožným.
Bok auta je tiež totožný. Možno sa podarí odhaliť iný tvar zliatinových diskov, ale nie všetky sú iné. A vzadu? Znova nič. Teda, vlastne tu je jedna zmena. Kým pred facelitom mala Ibiza tlačené písmená označenia modelu, po facelifte dostala písaný font, ktorý sa postupne presadzuje na všetkých modeloch automobilky. Naozaj viac rozdielov nie je. O to viac sa treba tešiť na interiér.
Interiér
Vnútri je najvýraznejšia zmena, Ibiza dostala novú prístrojovú dosku. Práve tá je najvýraznejší rozdiel a akoby posúvala Ibizu z minulosti do prítomnosti. Približuje sa k ostatným novým modelom automobilky, čo je výrobná správa. A ešte lepšia je tá, že si necháva samostatný panel klimatizácie, ktorý má fyzické tlačidlá.
Výduchy môžu mať rôzne farby, oranžová je však veľmi peknou voľbou. Príplatkové prvky obsahujú dokonca ich podsvietenie, ktoré ale vôbec nie je nutné. Práve predná časť interiéru pôsobí omnoho prémiovejšie ako predtým, ale aj ako časť vzadu. Tam je síce dostatok miesta, avšak všetko je čierne, okrem stropu a výplne dverí pôsobia ešte lacnejšie ako tie predné.
Výrazný krok vpred je použitie nového informačno-zábavného systému. Veď ten predchádzajúci automobilka používala odkedy začala používať displeje na stredovej konzole. Nový systém je na pohľad príjemný, na používanie tiež. A ani netreba siahať po drahšom a väčšom displeji, tento základný vlastne stačí.
Čo zostalo rovnaké?
Motor
Pod kapotou tejto sivej Ibizy je litrový trojvalec. Má vyšší výkon, nie je to základná verzia. Vlastne aj tu nastala zmena ponuky. Ibiza má už v základnej cene prepĺňanie a výkon 70 kW (95 k). V takom prípade musí stačiť manuálna päťstupňová prevodovka. Tento kus má však 81 kW (110 k) a o stupeň viac. Jasné, v ponuke je aj sedemstupňový dvojspojkový automat, ale treba ho?
Reálne sa dobre radí aj s manuálom a má taký klasický feel, ktorý majú všetky manuálne prevodovky od koncernu Volkswagen. V reálnom svete nič iné nie je treba, aj keď srdce piští po FR s 1,5 TSI a DSG, ktoré pred faceliftom v ponuke nebolo. Spotrebovo sa dá bez problému hýbať niekde medzi 5 a 6,5 litrami vlastne pri akomkoľvek bežnom správaní.
Trojvalcový zvuk je príjemný, má trochu nevyrovnaný beh a v niečom pripomína ploché šesťvalce. V niečom, nie vo všetkom. Avšak prebytočné vibrácie nie sú citeľné, čo je plusom tohto agregátu. Niektorí na jemné nevyrovnanosti prídu, avšak nie je to nič zásadné a vôbec to nie je tak výrazné ako v prípade HTP kedysi.
Priestor
Vnútorná ponuka priestoru malej Ibizy je naozaj veľmi štedrá. Malé autá výborne klamú telom a platforma MQB je na toto prispôsobená. Vpredu je citeľná len menšia šírka, čo sa prejavuje menším priestorom medzi pasažiermi. Stále však ponúka dostatočne širokú lakťovú opierku, kde príde len k letmému dotyku a nie k vytláčaniu.
Vzadu je na dĺžku priestoru dosť, vzhľadom na veľkosť auta. Avšak šírka znova trochu diskvalifikuje troch dospelých pasažierov vedľa seba. Ak však budú veľmi chcieť, vojdú. Ak však ku autu budete pristupovať ako ku štvormiestnemu, tak to bude naozaj veľmi príjemné pre všetkých. Kufor stále ostáva dostatočne veľký. Automobilka udáva objem 355 litrov, čo je nadpriemer v triede a dá sa aj využiť, nie je rušený žiadnymi nežiaducimi detailami. Dokonca má možnosť nastaviť dno do dvoch výšok.
Oplatí sa upgrade?
Jasné, ak máte predchádzajúcu generáciu Ibizy, tak sa upgrade na novú oplatí. Nová má totiž kopletnú výbavu bezpečnostných asistentov a možnosti, ktoré doteraz neboli. Avšak ak máte predfaceliftovú verziu a ste v pohode so starým informačno-zábavným systémom, tak tých vylepšení nie je zase toľko, okrem prístrojovej dosky. Tá je však omnoho krajšia a modernejšia, čiže najnovšia verzia má čím zaujať. Veď má aj LEDkové predné svetlá štandardne.
Avšak situácia na trhu je veľmi ostrá a každý z konkurentov má veľa dobrých vlastností. Len z koncernu prichádza nová Škoda Fabia, či vynovený Volkswagen Polo a v tejto triede má zástupcu každý mainstreamový zástupca. Len rýchlo, Peugeot 208, Renault Clio, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Citroën C3, Opel Corsa, naozaj, konkurentov je neúrekom. Ale aj medzi nimi je Ibiza rozumnou voľbou.
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku