2021-12-29 10:40:00
SEAT Tarraco FR TSI
SEAT Tarraco FR TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Tarraco FR 4Drive TSI – výkon a užívateľská dokonalosť

SEAT Tarraco s najsilnejším benzínovým motorom je dôkazom, že elektromobil nie je jediná cesta.

 

A nepíšem o emisiách a všetkých týchto nekonečných otázkach a nedostatočných odpovediach. Píšem o podstate, o užívaní. Doslova o užívaní. Toto auto je presne také, aké by moderné autá mali byť. Nie je lacné, nie je ani striedme v spotrebe. Ale je to cukrík. Veľký dvojtonový balík bieleho cukru, ktorý spĺňa všetko, čo od auta môže očakávať motoristický fanúšik pomlčka rodič rodiny.

Priestor

Áno, Tarraco je priestranné auto. Zadní pasažieri majú polohovateľné operadlá a toľko miesta na nohy, že vodič nemusí obmedzovať sám seba ani keď má výšku cez dva metre. Vzadu posadíte tri deti do troch autosedačiek. Chce to tradične trošku atletiky, ale dá sa to. Nie, vzadu nie sú tri plnohodnotné sedadlá, ale túto podmienku si vplyvom vnútorného priestoru môžete vyškrtnúť zo zoznamu nevyhnutností. Najmú s menšími deťmi. Cennejší je priestor, vhodná anatómia, minimum výstupkov a možnosť meniť sklon operadiel. Neprítomnosť zadného trojsedadla so samostatným stredným sedadlom je premárnená príležitosť. Dlhodobo vám na strednom sedadle nebude nikto sedieť s radosťou. Je vyvýšené a úzke. Ak si teda dokúpite tretí rad, budete mať v podstate plnohodnotné šesťmiestne vozidlo. Núdzovo sedemmiestne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Kufor je v základnej konfigurácii masívny. Litre objemu sú len slabou ilustráciou toho, čo sa do veľkého batožinového priestoru zmestí. Aj športový kočiar, aj nákup, aj detské odrážadlo, aj rezerva, aj audiosústava. Všetko. Roletka je len roletkou, veľa toho na ňu nepoložíte a navyše je s ňou oštara aj pri jej používaní. Nesedí v koľajničkách, takže každé zatiahnutie vyžaduje istú dávku jemnej motoriky. Stále lepšie ako nový Ford Kuga s tou jeho sieťkou. Ale plató, je plató.

Komfort

V SEATe nazvali pneumatiky, na ktorých auto jazdí, balónmi. To preto, lebo k danému výkonu a označeniu „skoro Cupra“ sa ozaj hodia skôr kolesá ala tuning, či ala Cupra. A keď nie úplné hovadiny, aspoň nízkoprofilovky. Lenže kolesá sú šumné beztak, navyše vďaka výške bočnice auto jazdí aj na väčších nerovnostiach pohodlne, no a zvyšok vyrieši adaptívny podvozok.

Zdroj: Ján Hargaš

Dôležitou súčasťou komfortu je i hladký chod motora a prevodovky. Toto auto je v mestskom pohybe jemnejšie ako väčšina konkurentov s meničovými automatmi. Motor je vynikajúco odhlučnený a pokiaľ ho netlačíte k červenému poľu, jazdíte s elektromobilom. Radenie je hladké a SEAT urobil priam neuveriteľnú prácu pri izolovaní vonkajšieho sveta i vibrácii a drsnosti chodu spaľovacieho motora. Takúto prácu očakávam od áut veľkosti a statusu Tuarega a vyššie. A predsa to dáva aj Tarraco.

Nepochybnou súčasťou komfortu sú aj všetky asistenčné systémy a ľahká dostupnosť ďalších služieb, ktoré auto ponúka. Asistent jazdy v pruhoch je podstatne nežnejší, než bol v minulosti. Aj keď sa ozve, nemá potrebu vytrhnúť vám volant z ruky. Stručne a skrátka: lepšie chápe, že máte auto pod kontrolou a venujete sa riadeniu, aj keď je vaša stopa zdanlivo nedokonalá (diery na ceste, zle značené krajnice a podobne). Asistent núdzového brzdenia nemá rád ostré manévrovanie pred nehnuteľnosťami. Vy síce priestor poznáte a viete, že to čo zachytávajú parkovacie senzory je len sáčok so separovanými plastami, avšak riadiaca jednotka to nevie a urobí všetko preto, aby sa prekážky auto nedotklo. Adaptívny tempomat je taktiež na úrovni a pri dlhých cestách odbremení vodiča.

Zdroj: Ján Hargaš

Súčasťou komfortu je podľa mňa aj jazdná dynamika dostupná bez okolkov. A práve tej má Tarraco plné priehrštie. Možnože nový naftový dvojliter by dokázal niečo podobné, ale ja som ešte nemal Tarraco s lepším pohonom. A nepíšem o tom len preto, lebo má auto 245 koní. Píšem o tom preto, lebo auto tejto veľkosti by 245 koní malo mať. Bodka. Všetko pod túto úroveň je len vecou kompromisu. Na druhú stranu všetko nad túto úroveň je takmer až zbytočné. Toto nie je pretekár a presne preto nemá logo Cupry, ale SEATu. Je to silný rodinný autobus schopný prechádzať ľahkým terénom i ťažkou cestou s veľkým nadhľadom.

O dynamike hovorí svoje už údaj zrýchlenia z 0 na 100 km/h. Tarraco šprint zvládne za 6,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 228 km/h.

Pružnosť je z podobného súdka. Zo 60 na 100 km/h za 5,23 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,91 sekundy. Ide o pružné zrýchlenia v komfortnom režime bez podradenia. Noha na podlahu a ukáž čo vieš. Vie toho naozaj dosť. Športový režim pomôže udržiavať otáčky vyššie a manuálne podradenie zas umožní zbaviť sa pri akcelerácii krátkeho okamihu do nafúknutia turbodúchadla a podradenia prevodovkou.

Zdroj: Ján Hargaš

No a dôležitou súčasťou komfortu je aj kvalitné svietenie. Silné Full LED svetlá majú pôsobivý výkon, i keď treba dodať, že v dnešnej dobe „len výkon“ nestačí. SEAT ani pri Tarracu nesiahol po funkcionalite Matrix. To tabuľkovo môže hrať proti nemu, ale v skutočnosti je to skôr mierna výhoda. Matrixy koncernu jednoducho ešte nie sú také dobré. Tie naozaj dobré si totiž Wolfsburg nechal pre svoje materské modely. Áno píšem o IQ Light.

Aj bez nich vidíte viac ako iní a najmä máte viac času zareagovať na zver skáčucu pod kolesá.

Priemerná spotreba počas testu klesla z 11,5 litra – údaj, ktorý tam svietil po predchádzajúcich testoch, na 10,3 litra po mojom teste. Nemám pocit, že by som jazdil pomaly. Skôr bez zbytočnej snahy pretekať s veľkým autom a najmä v kilometrovom rozpoložení v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mesta.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto vzhľadom na svoje vonkajšie rozmery a danosti odvádza na rovinke i v zákrutách veľmi dobrú prácu. Schopnosť udržiavať sa v pruhu vo vysokej rýchlosti pod plynom je výrazne vyššia, než by vodič usudzoval na základe výrazných síl pôsobiacich na posádku. A predsa auto drží i keď ste vo vysokej karosérii akýsi rozhodení. Motor a prevodovka predvádzajú doteraz nevídanú symbiózu. Po stlačení plynu máte silu motora hneď k dispozícii a jediný rozdiel medzi pocitom z jazdy s elektromobilom a s novým Tarracom je v tom, že po uvoľnení tlaku na plyn nenastáva intenzívne brzdenie rekuperáciou, ale auto ďalej plachti. Žiaden stres, žiadne nepríjemné pocity a zároveň žiadny návrat použitej energie. Dnešné mild-hybridné, hybridné i plug-in hybridné prevodovky strácajú svoj hladký chod v prospech úspory paliva a návratu energie do batérií. Možno to nie je také zreteľné v prémiovej triede, ale uspávači hadov ako ja toto postrehnú a nepáči sa im to. Tu je možné jazdiť ladne a pritom obdivuhodne dynamicky. Nemusíte pol dňa čakať na preradenie, aby ste pri manévrovaní na parkovisku dokázali vyjsť z miesta podobne rýchlo ako s manuálnou prevodovkou. Zaradíte, idete, zmeníte režim, zasa idete. A keď to s plynom myslíte naozaj vážne, DSG ukáže v čom spočíva zmysel dvojspojok.

Zdroj: Ján Hargaš

Po rokoch čoraz lenivšieho DSG ma v ostatnom čase táto koncernová prevodovka opäť presviedča o svojej zmysluplnosti. Vnímam to najmä pri značke SEAT. Z užívateľského hľadiska ťažko nájsť lepšie auto v tejto kategórii. Vyzerá dobre, konečne má aj charakterné farby, a teda dokáže príjemne reprezentovať a zároveň príjemne odviezť množstvo voľného vzduchu. Biela teda medzi charakterné nepatrí, ale tomuto autu veľmi sekne, no nie? 

Cena štartuje na úrovni tesne pod 40 000 eur. Existujú lacnejšie veci? Existujú. Dokážu to čo Tarraco? Dokážu aj viac, ale nie sú tak multifunkčné. 8,5 z 10 bodov. Viac ako len dobré SUV. 

 

Technické údaje

Model: SEAT Tarraco 2,0 TSI FR 4Drive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Výkon (kW/ot.):  180/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/1600-4300
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná+zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 228
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 8,5-8,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4735/1839/1674
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru 5/7(7sklop)/max(l): 760/1775
Objrem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1803
Užitočná hmotnosť (kg): 517
Rozmer pneumatík: 255/45 R19
   
Základná cenníková cena (1.5 TSI Style): 28 640 €
Základná cena verzie: 37 640 €
   

AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku