2021-12-19 13:15:00
BMW 420d xDrive
BMW 420d xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 420d Gran Coupé – Odovzdať kľúče je ťažké

Aj kufor má, aj to nie je vysoké, aj to nič nežerie, aj výkon má, aj pekné je, aj BMW je... Berieme?

Aj 60-tisíc stojí. No tak, ale no... Dajte za polovicu a potom ešte polovicu a dohodneme sa, či? Niekde som zahliadol výrok, že autá nad 25-tisíc sú zbytočné. To povedzte tomuto BMW. Ale keby stálo 25, to by nebol zlý kauf...

Lenže nestojí. Treba si naň počkať, kým ho voľakto iný odjazdí. Dobre, potom to už nie je úplne ono, ale podstata zostáva. Je to BMW? Je. Je pekné? Je. Je bordové? Je. No tak?

Rozmýšľam, že by som mal nasledujúci odsek riešiť prednú masku auta. Veď Gran Coupé radu 4. To si nemožno odpustiť no nie? A just nebudem. Prečo? Lebo. Je pekné? Je. A čím ďalej, tým viac. Majte sa a čaute hejteri.

Zdroj: Ján Hargaš

Špecifikácia je klasikou. Toto sa predá hneď. 420d xDrive. Ktovie, či by do firmy nešlo kúpiť 412d. Viete, s tým 1,2 litrovým turbomotorom, čo má tak sto koní, dávali ho do Mini Coopera. Veď motor mu netreba, stačí že je to BMW.

Pravdou je, že 420d xDrive vôbec nie je zlá voľba. Isteže by sme všetci chceli 440i, ba 430d a niektorí alternatívci by šiahli aj po i40 M50, no ale... Tých nechajme na iný test.

No 420d xDrive nič nepokazí a ani ničím neurazí. 190 koní od moderného BMW je tak akosi viac ako 200 koní od iných, to mi môžete veriť. Je to aj výborným Steptronicom a aj zmapovaním a charakteristikou motora a priebehu kriviek.

Zdroj: Ján Hargaš

Osobne by som tam xDrive nedával. To nie je žiadna istota. Okrem istoty vyššej spotreby. Lenže aj tá bola dlhodobo 6,3 litra. No aj tak, xDrive vás zo šmyku zachráni jedine, keď máte zmysly a reflexy takmer ako pretekár a aj to v jednom z piatich prípadov. Zvyšok času – skoro vždy, je omnoho účinnejším pomocníkom stabilizačný program a hlavne poriadne obutie zodpovedajúce sezóne. No a jazdiť si ako s BMW za 5 litrov, to už je taký československý mokrý sen, no nie?

No a keď chcete jazdiť vyslovene divoko a hlavne neutrálne a just chcete mať auto s xDrive, je tu verzia 440i, to je lahôdka.

Táto 420d xDrive je za 53 987 eur. 420d RWD je za 51 367. Radšej si prikúpte peknú farbu a pekné vnútorné dekory, ako xDrive. Jediný problém v mojom odporúčaní je, že tu už nie je verzia 430d xDrive. Tá bude chýbať. Šesťvalec papkajúci naftu kúpite v radoch 3 a 5. Rad 4 zostal bokom. Aktuálne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Na čo je vlastne rad 4 Gran Coupé? Kedysi som ešte rad 3 GT nazval ako Octavia pre bohatých. Bola to urážka vtedy, je aj dnes, ale má to v sebe kus pravdy. Gran Coupé je totiž liftback. Veľký kufor s ľahkou dostupnosťou a prepojením s kabínou v štýle kombi. V aute sa teda podstatne ľahšie vozia priestorovo náročnejšie predmety, kufor je ľahšie dostupný. Nevýhoda je, že v aute môže byť hlučnejšie a prirodzene je dvojpriestorová karoséria menej tuhá ako trojpriestorová. S tou tuhosťou si však netreba lámať hlavu. Auto sa nezlomí a výrobca ponúka aj strešné okno. Avšak nie presklenú strechu, to už by bolo predsa len priveľa.

Kufor i s elektrickým ovládaním je veľkým benefitom tohto auta. Pre mňa sú potom bezrámové okná už len fičúrou na potechu ducha. Som rád, že gumičky okolo dverí dobre izolujú, sú nové a okno sa na ne po mrazivej noci neprilepilo. To by mohlo dopadnúť zle.

Zdroj: Ján Hargaš

Miesta vzadu je tak akurát. Nie veľa, skôr menej, najmä vďaka masívnym dverám a plynulo sa zvažujúcej streche. Ale postavy s výškou do 185 cm si vzadu budú vedieť nájsť pohodlie a to aj v prípade vyššieho spolujazdca vpredu i vodiča. Problém bude nastupovanie. Zadné dvere a najmä otvor do karosérie je úzky a nastupovanie vyžaduje väčšiu ohybnosť, obzvlášť od vyšších postáv. Deti problém nemajú, ale babičku dajte radšej vpred. Alebo do SUV, lebo tu bude mať pocit, že už nevystúpi.

Sedenie je teda ozaj nízke, športové a aj keď sa babička s dedkom a susedom basketbalistom asi budú tlačiť, vodič si bude sedieť veľmi pohodlne. A pritom s pocitom výraznej športovosti. Nohy majú miesto, chrbtica vie byť správne položená a aj hlavová opierka je na dosah hláv bez ohľadu na disfunkcie krčnej chrbtice. Sú tu aj autá s širšou ponukou nastavení, ale posed vyhovie ozaj mnohým.

Nový infotainment BMW sa postupne vyvíja, no nikdy nemal zásadné problémy so stabilitou a funkčnosťou. Všetko podstatné zobrazuje centrálny dotykový displej. Že je dotykový zistím len preto, lebo presadám z auta bez kolieska. BMW ho stále má, no tým, ktorí si chcú zacápať displej odkazuje okrem kolieska aj slušnú povrchovú úpravu. Digitálny prístrojový štít si veľmi nenakonfigurujete, v tomto ohľade viac ponúka takmer každý mainstreamový výrobca. Konfigurácia sa mení pomocou režimov, no tie má BMW vychytané rovnako ako podvozok.

Zdroj: Ján Hargaš

Podvozok je lahodný, pohodlný, no nie príliš, aby ste stratili pevnú pôdu pod nohami. Na našich cestách je s týmto obutím už na hrane – hrane cesty, ktorá obvykle znamená začiatok veľkej diery... Ale aj keď dostanete šupu od kolies, stále auto pekne drží, nie je rozhodené a robí to, čo má.

No a ten xDrive, ktorý vám vlastne netreba, drží vozidlo na ceste aj pri prudkej akcelerácii z miesta. O zvyšné situácie sa stará dobré rozloženie hmotnosti a spomínaný podvozok, ale kto by čakal iné. Pocit istoty za volantom je násobne vyšší, než u väčšiny áut týchto parametrov a rozmerov a jediné, čo sa k tomu blíži sú nové Mercedesy Triedy C. Je to azda aj vysokou pasívnou a aktívnou bezpečnosťou.

Treba-netreba. Mám tendenciu xDrive neodporúčať. Je skvelý, dobre slúži, ale načo vám je? Obzvlášť pri 420d sa jeho význam zdanlivo stráca. Ale ono to funguje a daň za vyšší mechanický odpor nie je taká veľká. Dynamika vo vyšších rýchlostiach tiež netrpí na xDrive. Pružnosť zo 60 na 100 km/h prebieha za 6,15 sekundy. Z 80 na 120 km/h auto počas testu zrýchľovalo za 6,71 sekundy. To všetko v športovom režime. V športovom režime máte možnosť sledovať otáčky auta. Pritom tie nie sú zbytočne vysoké, iba toľko, aby ste vždy vedeli svižne vyraziť, bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť. Pri 140 km/h točí naftový štvorvalec 2000 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

GranCoupé radu 4 je viac než liftbackom od radu 3. Má svoj štýl a svoju cestu. Pôsobí mohutnejšie ako trojka, no zároveň odpovedá na viac otázok ako trojka a päťka. Kombinuje štýl s praktickosťou so silným genofondom áut tejto značky. Nič lepšie ako vyhovuje a spôsobuje radosť, nič lepšie nenapíšem. Sadnúť z času na čas do dobre urobeného Bavora je pre mňa často úľavou. 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: BMW 420d xDrive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon spaľovacieho motora (kW.):  140
Výkon elektromotora (kW): 8
Krútiaci moment (Nm pri ot/min.): 400/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 233
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1-5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4783/1852/1442
Rázvor náprav (mm): 2856
Objem batožinového priestoru (l): 470
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1835
Užitočná hmotnosť (kg): 555
Rozmer pneumatík (základ): 225/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 48 560 €
Základná cena verzie: 53 760 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku