2021-12-07 10:30:00
BMW 330e M Sport
BMW 330e M Sport
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 330e Touring – Fenomenálna konfigurácia. Je to aj plugin

Plug-in hybridné kombi od BMW. Keby len kombi od BMW, všetci by sme uznanlivo pokyvkávali hlavičkami.

Keby naftové šesťvalcové kombi s touto konfiguráciou, slintal by som ako pes pred mäsiarstvom. Netvrdím, že je to zlé auto, to nie a nie a nie. Nie preto, lebo je to BMW a nie preto, lebo je to plug-in. Avšak je to auto pre úzky okruh klientov, ktorí na jeho kúpu nevyhnutne musia spĺňať jednu základnú podmienku: parkovacie státie s elektrickou zástrčkou koncipovanou na nabíjanie vozidla. Ak toto spĺňate, moje príležitostne „frfľanie“ v nasledujúcich riadkoch môžete kompletne odignorovať. Venujte sa všeobecným objektívnym tvrdeniam a záveru. No a ak toto nespĺňate rovnako ako ja, už viete, prečo mám od začiatku neistý tón.

Zdroj: Ján Hargaš

Prvý dojem: buď ticho a zober si moje peniaze

Uznávam, v slovenčine táto známa vetička nemá takú silu ako v originálnom jazyku, no presne vystihuje prvé dojmy z auta. Tým dominuje fantastická zelená farba Peridot Green Metallic v kombinácii s lakovanými čiernymi 19-palcovými M diskami, s plynulými líniami modelu Touring a s koženým čalúnením Vernasca Cognac. V rovnakej kategórii silných dojmov sú aj prvé kilometre s autom. Po prvé, podanie výkonu je brutálne. V batérii je tretina kapacity a auto letí z križovatiek ako z praku vystrelené s kombináciou dobrého zvuku dvojlitrového štvorvalca (aj s pomocou reproduktorov) a tichou krkolomnosťou elektromotora. Pokračovanie je po opustení mesta. Ani neviem ako a pýtam si mastné pokuty. Prichádzajú zákruty a ani vyplavený adrenalín nedokáže potlačiť pocit, že toto je prvé a azda jediné auto, ktoré s obutím Bridgestone Turanza jazdí fantasticky. Isteže za to môže genetika modelu 3 Touring, no tiež adaptívny M podvozok a xDrive. Pískanie gúm sa dostaví v momente, keď mi je z vlastnej jazdy zle. To je asi o tisícročie neskôr ako pri BMW 128ti s rovnakým obutím. Raz darmo, štandardný a neustále posúvaný xDrive s pohonom primárne zadnej nápravy je celkom ľahké odlíšiť od ostatných pohonov na trhu. Jazda pritom nie je divoká, nervózna. Dlhý rázvor, i charakteristiky karosérie so širokým postojom vyhľadzujú chyby vozovky i vodiča. V prípade športového režimu iba do tej miery, koľko M-kový podvozok dovolí.

Zdroj: Ján Hargaš

Druhý dojem: stále som nadšený, no musím to niekde nabiť...

Po prvotnej terapii šokom a zamilovaní prichádza postupné triezvenie. V prvom rade: podvozok, ktorý je skvelý, keď jazdím sám, je aj v najmäkšom nastavení zbytočne tvrdý, keď mám posádku a/alebo keď veziem v kufri nákup. Pri opatrnom prechode spomaľovačom mi nákup v kufri vrátane ťažkého melóna zakaždým poskočil a s desivým buchnutím dosadol o pár centimetrov ďalej. Ja viem, teraz nasleduje časť o sťažovaní sa na pneumatiky runflat. To preto, lebo obvykle počas testu neprídem do momentu, keď ma v strede noci uprostred ničoho zastihne defekt... Človek tú trochu nepohodlia navyše jednoducho rád prehryzne, pokiaľ si toto už zažil. No moja posádka to nezažila, iba ja, takže sťažovať sa budú počas každej jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš

V druhom rade, podanie výkonu a zábavnosť pri pružnom zrýchlení s postupným poklesom nabitia batérie klesá. Nie výrazne pri predbiehaní, no pocitovo zreteľne pri dlhšej oduševnenej jazde. Nielen preto to treba nabiť. Bez nabíjania síce stále máte dosť energie na to, aby spotreba ani pri ostrejšom jazdení vyššími rýchlosťami, či jazdení v meste nestúpala nad 8 litrov. Ale keď ste si už kúpili plug-in, nechcete predsa spotrebu, ktorá je ľahko dosiahnuteľná aj bez všetkej tej techniky a hmotnosti navyše, však? A tak nabíjam. Za trišvrte hodinu nakupovania som do baterky získal 2,3 kWh šťavy. Ukazovateľ ukazuje 17 km dojazdu. Zapnem klimatizáciu, rozbehnem sa a už je to 14. Stará pravda sa ukazuje opäť: elektromobil zájde najviac keď nikam nejde. Avšak ďalej to už neklesá skokovo. Jazdím si mestské kilometre v tichosti a v rýchlosti akcelerácie bez následkov, bez radenia. Len tak, príjemne. Milujem to. Pre tento dobrý pocit z jazdenia po meste na elektrinu nie som schopný odsúdiť elektrifikáciu ako celok. Naozaj vám z výfuku nejde nič, čo by škodilo pľúckam malých detí stojacich na neďalekej zastávke MHD. To desaťročný kombík s dymovou clonou pri 330e Touring vyzerá ako masový vrah. Viem, viem, zasa tie isté témy dokola. Iba lokálne bezemisné, blablabla. Ale hlavne lokálne bezemisné. Tu a teraz. Navyše Slovensko má prijateľný energetický mix, nabíjať môžete zelenou energiou... Tvrdé fakty dokážu svedomie upokojiť. Chudák deti v autobuse, chudák vychudnutý ľadový medveď, chudák Grék, ktorému zhorela krajina... A ja si tu jazdím v aute a vlastne ich tým zachraňujem. Hneď sa cítim lepšie. Z rovnakého pocitu jazdím v MHD vždy keď je to trošku možné. Niečo predsa treba spraviť? Separovať? Opraviť si ten sprostý výfuk, no nie?

Zdroj: Ján Hargaš

Isteže je to obeta. Obeta zvaná nabíjanie. Pokiaľ však máte kde – v práci, doma. Máte vyhraté. Jednak, máte čisté svedomie – robíte niečo, aspoň niečo a vlastne to vôbec nie je aspoň. Druhak, nech sa ktokoľvek snaží akokoľvek, ťažké batérie pri BEV riešení škodia podvozkom, škodia genialite M divízie. Radšej takýto kompromis, ale ku*vsky zábavná a sebaistá jazda, ako si tam bachnúť lítia o pol tony viac a presviedčať samého seba, že električka nepotrebuje koľaje. Ale veď hej, elektromobily sú čoraz lepšie, dokonca sa mi viaceré z nich páčia a niekoľké majú aj znak BMW. Ale toto je riešenie hneď. Bez obáv, bez strastí s nedostatočnou infraštruktúrou. 

Keby si tak legislatívci uvedomili, že je viac, keď majú všetci full hybrid bez nabíjania, ako desatina plug-in hybrid s príležitostným nabíjaním... Potom by aj BMW mohlo zmenšiť batériu o polovicu, zmeniť nastavenie, preprogramovať, bez potreby ďalších veľkých investícií. Už dnes je hybrid v tomto aute dosť dobrý nato, aby sa nemusel nabíjať zo siete. A predsa sa musí. Čo už.

Zdroj: Ján Hargaš

Poďme na záver k finálnym poznámkam.

Full LED svetlá s adaptívnym natáčaním do zákrut – výborné.

Výhľad z vozidla, asistenčné systémy vrátane kamier okolo auta – výborné

Bezdrôtový CarPlay – výborné

Priemerná spotreba 7,9 litra. Vzhľadom na moje jazdenie a minimum nabíjania – výborné.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 4,31 sekundy s takmer vybitou batériou – výborné.

Zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 4,93 sekundy s takmer vybitou batériou – výborné.

Jazdné vlastnosti, komfort jazdy, sedenie za volantom a na sedadle spolujazdca – výborné.

Sedenie v druhom rade z rozmerového hľadiska a pohodlie dvoch cestujúcich vzadu – slušné.

Sedenie troch cestujúcich vzadu a využitie detských sedačiek – priemerné.

Komfort pruženia a tlmenia pri sedení vzadu – podpriemerné.

Maximálna rýchlosť nabíjania 3,7 kW – priemerné.

330e Touring je kompromis. Kompromis medzi vynikajúcim praktickým kombi s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a mestským elektromobilom. Keď máte v garáži iba jedno miesto avšak veľa očakávaní, toto je intenzívne prémiová a zároveň intenzívne športová elektrifikovaná odpoveď. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 330e xDrive Touring
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Systémový výkon (kW.):  215
Krútiaci moment (Nm): 420
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4709/1827/1440
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 40
Kapacita plug-in hybridnej batérie (kWh) 11,15
Maximálny elektrický dojazd (km) 48-57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1965
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík (základ): 225/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 36 560 €
Základná cena verzie: 55 010 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku